بوی عید در کرمانشاه با طعم چادر و کانکس +عکس

فرا رسیدن سال جدید همواره با تحولات و آداب و رسوم خاصی است که در فرهنگ ما ایرانی‌ها نیز جایگاه ویژه و مثال‌زدنی دارد، چراکه کشورهای جهان اسلام در گرامیداشت رسوم و آیین اسلام به ویژه روایات ائمه معصوم(ع) در اصول دید و بازدیدها به مناسبت‌های گوناگون در قالب جشن و مراسم‌های متنوع با رعایت شئون دینی تاکیدات فراوانی شده است.

براساس این گزارش، بازار شب عید با فرا رسیدن سال جدید رونق و تکاپوی بسیاری دارد و مردم برای استقبال از سال جدید و رسیدن نوروز در حال تلاش و تهیه مایحتاج مورد نیاز هستند، تا در کنار هم سالی پربرکت و خاطره‌انگیز را با دادن هدایا و عیدی به رسم ادب و محبت به‌هم آغاز کنند.

هنگام تحویل سال، همه اعضای خانواده در کنار سفره نوروزی می‌نشینند، شمع‌ها یا چراغ‌های منزل را پیش از تحویل سال روشن می‌کنند و سکه‌هایی بین قرآن کریم به نیت برکت می‌گذارند.

لحظه تحویل بهترین امور خواندن دعای: «یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر الّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال» است و از پروردگار متعال با توسل به اهل بیت عصمت و طهارت بخواهیم در این سال، تقوا، و سلامتی و امنیت و فرج حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» ان‌شاءالله را مقدّر کنند.

عید نوروز با تحویل سال و چرخیدن یک مرحله کامل زمین به گرد خورشید آغاز می‌شود و تاریخ پیدایش آن پیش از اسلام بوده است و با فرا رسیدن اسلام از سوی خدا و به واسطه پیامبر معظم(ص) مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت، همچنین طبق روایات روزی برای حضرت علی(ع) هدیه‌ای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ‌ای امیرالمؤمنین، امروز نوروز است، با اشاره به سفارش حضرت محمد(ص) و روایات متعدد همچون «کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید»،‌ فرمودند: هر روز را که در آن تقوا و کارهای شایسته انجام می‌شود نوروز قرار دهید.

حضرت صادق(ع) درباره نوروز فرموده‌اند: نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است و در آن توقع گشایش و فرجی از ناحیه خداوند است، همچنین از سوی علمای دینی به ویژه زنده یاد محمدحسین کاشف‌الغطاء در راستای اعتقاد شیعه و روز نخست سال(نوروز) عنوان شده است: نوروز مقتضای جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و زمین و هوا و فضا و بر این اساس روایاتی از اهل بیت(ع) دربارۀ نوروز به ما رسیده که عید گرفتن را تأیید کردند و نیز به نماز، ذکر و عبادت سفارش دارند.

هر انسانی باید جداً حساب سال گذشته و آینده را با اعمالی که انجام داده و یا برنامه‌ریزی که دارد در نظر بگیرد، همچنین گرمی و اتّحاد خانه و خانواده و مجالس مرسوم نیز حفظ شود، توصیه همگان به رعایت آداب و اعمال وارده در کتب ادعیه زمان تحویل سال آمده و لزوم تحول در سیر انفسی انسان است و فقط خداوند قدرت تحویل اسوءالحال به احسن‌الحال را دارد.

تطهیر ظاهر و باطن، نظافت لباس و خانه و محیط کار، تحول در روش‌های زندگی به اصول صحیح، تجلیل از والدین، وصله ارحام، شاد کردن دل‌ها، عدالت‌محوری، پرهیز از معصیت،کمک به نیازمندان،‌ اداء حق‌الناس، کسب رضایت هموطنان، توجه قلبی و لسانی به خداوند متعال و توسل به اهل‌البیت علیهم السلام و … از علائم استجابت دعا هنگام سال تحویل و نیز تکامل روح و جان انسان‌ها است.

تحویل سال در حقیقت با تحولات و بیداری طبیعت همراه است و جسم و روح آدمی نیز به تغییرات و تحولاتی نیاز دارد و چقدر خوب است که علاوه بر هفت سین باستانی از هفت سین قرآنی که امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام دستور دادند استفاده شود و با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود.

«سلام علی آل یاسین، سلام علی نوح فی العالمین، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هارون، سلام قولا من رب رحیم، سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین، سلام هی حتی مطلع الفجر»

حضرت امام صادق(ع) فرمودند: چون روز نوروز شود، غسل کنید و پاکیزهترین جامه‌‌های خود را بپوشید و به بهترین بوهای خوش خود را خوشبو کرده و آن روز را روزه بگیرید.(همچنین امسال در ایام مبارک رجب انجام این فریضه می‌تواند اجر معنوی بیشتری داشته باشد).

پس از تحویل سال، همه اعضای خانواده به یکدیگر عید مبارکی خواهند گفت و بزرگ خاندان دعای تحویل سال را می‌خواند و اعضای خانواده آن را تکرار می‌کنند، سپس بزرگ خانواده قرآن را باز می‌کند و هفت سوره یا هفت آیه از قرآن را که با کلمه «سلام» آغاز می‌شود را قرائت می‌کند.

طبق برخی روایات با خواندن این آیات، آفت‌های آسمانی و زمینی از محیط زندگی دور می‌شود و سلامت و آرامش را به خانه در سال نو می‌آورند، بزرگ خانه به هر یک از اعضای خانواده سکه‌های که در لای قرآن گذاشته  به رسم تبرک اهدا می‌کنند و با تبریک سال جدید دهان خود را با شیرینی سفره نوروزی شیرین می‌کنند و به هم محبت می‌ورزند.

طبق برخی سفارش‌های ائمه اطهار(ع) انجام فرایضی معنوی همچون خواندن نمازهای مختص روز عید در هنگام سال تحویل و پرداختن به خلوص و عبادت خداوند به عنوان اعمال مستحبی آورده شده است از جمله چهار رکعت (یعنی هر 2 رکعت به یک سلام) و در رکعت نخست بعد از حمد 10 مرتبه سوره «انا انزلنا فی‌لیلة‌ القدر» و در رکعت دوم، بعد از حمد 10 مرتبه سوره «قل یا ایها الکافرون» و در رکعت سوم، بعد از حمد 10 مرتبه سوره توحید «قل هو الله احد» و در رکعت چهارم، بعد از حمد 10 مرتبه «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس» بخوانند و بعد از نماز به سجده شکر این دعا به جا آورده شود:

«اللّهمَّ صلِّ علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و علی جمیع انبیائک و رسلت بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک وصل علی ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارک علی محمد و آل محمد و بارک لنا فی یومنا هذا الذی فضّلته و کرّمته و شرّفته و عَظّمت خطره. اللهم بارک لی فیماانعمت به علیّ حتی لا اشکر احداً غیرک و وسّع علیَّ فی رزقی یا ذاالجلال و الاکرام. اللهم ما غاب عنّی فلا یغیبنَّ عنی عونک و حفظک و ما فقدتُ من شی‌ءٍ فلا تفقد نی عونک علیه، حتی لا اتکلَّف ما لااحتاج الیه یا ذاالجلال و الاکرام» و بسیار بگو: «یا ذاالجلال و الاکرام».

به گزارش فارس، حال و روز استان هرچند در آستانه سال جدید و نوروز قرار دارد، اما به دلیل وقایع و زلزله اخیر با 7.3 ریشتر در ساعت حدود 9 شب مورخ 21 آبان 96 به ویژه در شهرستان سرپل‌ذهاب،‌ جوانرود، گیلانغرب، قصرشیرین و... عده‌ای در شرایط دشوار زندگی قرار دارند و سال متفاوتی را نسبت به دیگر هموطنان تجربه می‌کنند که باید به یاد این عزیزان باشیم و امکانات مورد نیاز زندگی را برای آنان فراهم کنیم.

امسال بوی عیدی، بوی کاغذ رنگی و لحظه تحویل سال جدید در استان کرمانشاه رنگ و بوی متفاوتی دارد، امید که پسلزره‌ها حداقل در دل مسؤولان برای رسیدگی و مطالبات به حق هموطنان این مرز و بوم مقداری تحول ایجاد کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت با هیأت کابینه خود در سال جدید در نظر دارند دل از خانه و کاشانه و به اصطلاح کاخ سفید خود بکنند و سال نو را در کنار مردم آسیب‌دیده و زلزله‌زده استان بگذرانند، چراکه این روزها برخی نارضایتی‌ها از تمهیدات و عدم تحقق وعده‌های دولتی و انتخاباتی به ویژه در روزهای سخت و طاقت‌فرسای برای مردم این دیار به شدت بالا گرفته است.

افتتاح سوری و تکراری چند پروژه نیمه‌کاره از جمله قطار که بارها به دلایلی به تعویق افتاد و همگی این وعده‌ها برهم تلمبار شده است، در روزهای پایانی سال آن‌چنان دلخوشی برای این مردم به‌شمار نمی‌رود، چراکه آنان انتظار بیشتری از دولت تدبیر داشتند!

سلفی گرفتن برای عده‌ای در این ایام نیز می‌توان رنگ و بوی خاصی داشته باشد، اگر با کاروان اردوهای جهادی بسیج سازندگی همراه باشید طمع نوروز را با مزه دوست‌داشتنی انواع شیرینی‌های سنتی اهالی میهمان‌نواز روستاها خواهی چشید و اجر تلاش شبانه‌روزی برای ساختن سقف و سرپناهی برای آنان با امور دنیوی دیگر معاوضه نکرده و به رضای خدا و خلق پروردگار اهمیت می‌دهید.

اگر در لباس رسمی و در قالب چارچوب‌های اداری برای گذران ایام و بیان ارقام نجومی کذب و یا صدق پا به این دیار غیور و انقلابی بگذارید و لنز دوربین‌های سلفی با مردم درد کشیده این دیار خاطرات شما را ثبت کند، تاریخ حساب اقدامات انجام نداده شما را دارد و روزی برگی از آن را ورق می‌زند که آرزو می‌کند کاش خود فرصت جبران داشتید!

امسال کمک‌های مردمی توانست تا حدودی اهالی این دیار را از آب و گل در بیاورد و به آنان امید زندگی ببخشد، همین مردم که روزی به پاسداشت ارزش‌های اسلام، انقلاب کردند، در استان ما حماسه‌آفرین شدند و توانستند با هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود حتی به صورت حضوری و خودجوش به هموطنان کمک کنند تا آنان نیز بتوانند در شب عیدی لبخند را بر گوشه لبان کودکان و نیازمندان این خطه انقلابی بیاورند و دین خود را به اسلام و شهدا ادا کنند.

بازار عید امسال و لحظه سال تحویل هرچند برای بسیاری از هموطنان ما خاطره‌انگیز و دارای اهمیت ویژه‌ای است، اما بسیاری به محبت و رسیدگی بیشتر مسؤولان نیاز دارند و اگر سال‌های قبل در حال خدمت‌رسانی یا بازدید از مناطق دیدنی کشور و استان بودند، اکنون با تعدادی از اعضای باقی مانده خانواده در کانکس و چادرهای اسکان موقت در حال گذران زندگی هستند که ممکن است دل‌ها و چشمان آنان بلرزد، بنابراین بیشتر به تعهداتی پایبند باشیم که به آنان وعده شده است، چراکه سال‌های دفاع مقدس در این مرز و بوم ایثار و فداکاری بسیاری انجام دادند!

گفتنی است، استان کرمانشاه بیش از 9 هزار و 800 شهید در حفظ و حراست از آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی برای استحکام اسلام و تحقق منویات بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری تقدیم کرده است و اکنون وقتی به اوضاع شهر با وجود اماکن دیدنی و آثار باستانی فراوان آن نگاه کنیم این پرسش ذهن را معطوف می‌کند که آیا تجهیزات و وسائل رفاهی منطقه همچون دیگر استان‌های بهره‌مند است؟ این مردم مطالبات بسیاری از دولت دارند که به دلیل برخی ملاحظات تاکنون تحمل و بردباری مثال‌زدنی از خود نشان دادند و باید قدر این سرمایه‌های عزت‌مند مرزنشین‌های غرب کشور دانسته شود.