کربوهیدرات‌هایی که شما را لاغر می‌کنند

محمد آذرفر متخصص تغذیه در خصوص کربوهیدرات‌های مفید برای لاغری، توضیح داد: برخی از افراد، همه انواع کربوهیدرات‌ها را دشمن کاهش وزن و لاغری می‌دانند و خود را از خوردن هر نوع کربوهیدراتی حتی کربوهیدرات‌های مفید، منع می‌کنند؛ در حالی که برخی از انواع کربوهیدرات‌ها نه تنها برای کاهش وزن مضر نیستند بلکه به لاغری هم کمک می‌کنند.

وی گفت: هر فنجان نخود ایرانی فقط 35 گرم کربوهیدرات دارد و کالری همین مقدار نخود 210 است؛ این مقدار نخود 11 گرم پروتئین و همچنین 10 گرم فیبر دارد.

آذرفر تصریح کرد: شاید تصور کنید که شیرها از هر نوعی که باشند فاقد کربوهیدرات‌ها هستند اما باید بگوییم که یک فنجان شیر سویا 15 گرم کربوهیدرات دارد؛ شیر سویا از سویا گرفته می‌‌شود و لوبیاها کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای دارند. یک فنجان شیر سویا همچنین 8 گرم پروتئین و 4 گرم چربی دارد و حاوی 131 کالری انرژی است.

وی گفت: شاید عجیب به نظر برسد اما یک سیب بزرگ 27 گرم کربوهیدرات و حاوی 5 گرم فیبر پر کننده، 1٫5 گرم چربی و 114 کالری انرژی است.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: مقدار کربوهیدرات مویز 2 برابر نان است؛ به طوری که یک چهارم فنجان مویز 33 گرم کربوهیدرات دارد؛ همین مقدار مویز حاوی 1٫5 گرم فیبر، 309 میلی گرم پتاسیم و 123 کالری انرژی می‌باشد. مقدار بالای کربوهیدرات مویز دلیل نمی‌شود از خوردن آن دست بکشید و از فواید آن بی‌بهره بمانید.

وی در پایان افزود: سیب زمینی شیرین به سیب زمینی‌هایی می‌گویند که میزان نشاسته آن بسیار زیاد است. یک سیب‌زمینی شیرین متوسط نارنجی رنگ 24 گرم کربوهیدرات، 105 کالری انرژی و مقدار مناسبی ویتامین A و پتاسیم دارد. این سیب زمینی‌ها بخاطر شیرینی طبیعی که دارند گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان تنقلات هستند. می‌توانید آن را کاملا بپزید و یا آن را قطعه قطعه کرده و سپس گریل کنید.