اگر دیابت دارید بخوانید/ رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

ابراهیم خادم متخصص طب ایرانی اسلامی در خصوص مناسب‌ترین رژیم غذایی گیاه خواری‌ برای دیابتی ها اظهار کرد: رژیم غذایی گیاه خواری به تنهایی در درمان کافی نیست و باید حداقل ورزش مناسب و مستمر در کنار درمان آن داشته باشند.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در رژیم غذایی گیاه خواری توصیه‌های مناسبی را می‌توان برای افراد دیابتی پیش بینی کرد، گفت: فعالیت بدنی دیابتی ها تقربیا مشابه افراد سالم بوده اما لازم است این فعالیت برای این بیماران با دقت‌تر از سایر افراد انجام شود؛ بیماران دیابتی باید حداقل بین سه الی چهار نوبت در هفته و بین 30 تا 40 دقیقه پیاده روی تند داشته باشند.

خادم با بیان اینکه افرادی که بیماری دیابت دارند باید با مشورت پزشک متخصص ورزش کنند، عنوان کرد: افرادی که مشکل زمینه‌ای، بیماری قلبی عروقی دارند باید برای میزان ساعت ورزش خود با پزشک معالج مشورت کنند.

وی در خصوص اینکه شدت فعالیت بدنی بسته به شرایط بیمار مبتلا به دیابت است، اظهار کرد: فعالیت فرد باید در حدی باشد که بدن تعریق ملایم داشته باشد و فرد به نفس نفس زدن بیافتد، چهره سرخ و گلگون شود و احساس حرارت کند؛ اینگونه ورزش‌ها جزو فعالیت های معتدل به حساب می‌آید ولی نباید به حدی بالا باشد که شدت تعریق زیاد شود و فرد احساس ضعف کند.

مصرف مواد قندی در بیماران دیابتی حتما باید اندازه‌گیری شود

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه رعایت رژیم غذایی برای دیابتی ها بسیار اهمیت دارد، افزود: فرد مبتلا به دیابت نباید از خوراکی‌های شیرین و پرکالری استفاده کند؛ حتما باید از قند مصنوعی پرهیز کند و از خوراکی‌هایی با قند طبیعی مانند شیره انگور، خرما، مویز، کشمش، انجیر و توت خشک استفاده کند.

خادم با بیان اینکه مصرف مواد قندی در بیماران دیابتی حتما باید اندازه‌گیری شود، گفت: لازم به یادآوری است خوراکی‌هایی با قند طبیعی را نباید بیش از حد استفاده کرد و مصرف زیاد این گونه مواد برای سلامتی مضر است.

وی با اشاره به اینکه خواب منظم و به قائده برای فرد مبتلا به دیابت بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: در رژیم غذایی افراد دیابتی مصرف کربوهیدرات را باید کنترل کنند، همچنین برنج، لازانیا، سیب زمینی را باید خیلی کم مصرف کنند و وعده‌های غذایی مناسبی داشته باشند.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر اینکه افراد باید از ریزه خواری و درهم خواری پرهیز کنند، مطرح کرد: ریزه‌خواری بیشتر باعث اضافه وزن در بدن می شود و افراد باید حتما ریزه خواری را از رژیم غذایی خود حذف کنند، چرا که همان شیوه غذا خوردن، کالری بیشتری وارد بدن می‌کند و برای سلامتی مضر است.

خادم با بیان اینکه وعده‌ غذایی شام باید حتما در رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت مصرف شود، افزود: رژیم غذایی شام باید سبک، مشابه وعده غذایی صبحانه شامل نان، پنیر و گردو باشد و همچنین  بهترین زمان مصرف شام  2 الی 3 ساعت قبل از  خواب است و دیرتر از این زمان برای سلامتی بدن مضر است.

وی با تاکید به اینکه افراد مبتلا به دیابت باید از بیداری‌های شبانه پرهیز کند،  یادآور شد:  افراد مبتلا به دیابت در کل باید به نوع خواب، تغذیه و فعالیت بدنی خود بسیار توجه کنند و تمام فعالیت‌هایشان زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.