۱۳ کاربرد غیرخوراکی و جالب پودر قهوه که نمی دانستید!

اگر از آن دسته کسانی هستید که نمی توانند روز خود را بدون نوشیدن قهوه به شب برسانند، حتما از فواید نوشیدنی خوش طعم قهوه باخبر هستید. اما این ماده ی دوست داشتنی و اعجاب انگیز کاربردهای دیگری هم دارد.

۱- رفع بوی نامطبوع یخچال

اگر یخچال تان بوی نامطبوع مواد غذایی را به خود گرفته، کاسه ای را از پودر تازه و استفاده نشده ی قهوه پر کنید و آن را به مدت یک تا دو روز در یخچال بگذارید. قهوه بوهای نامطبوع را به خود جذب می کند و به این ترتیب با هر بار باز کردن یخچال از بوی قهوه لذت خواهید برد.

۲- کاهش سلولیت بدن

کرم های مخصوص رفع سلولیت هزینه بر هستند و ممکن است نتیجه ی مطلوب را نداشته باشند. اما عنصر اصلی این کرم ها و قهوه یک چیز مشترک است و آن چیزی نیست جز کافئین. کافئین سوخت و ساز چربی بدن را بهبود می بخشد و به کاهش این تجمعات چربی در زیر پوست کمک می کند. برای این منظور، مقداری پودر گرم و استفاده شده ی قهوه را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را با حرکات دوار روی پوست خود مالش دهید، سپس پوست خود را با آب بشویید.

۳- درخشان کردن موها

استفاده از قهوه شیوه ای طبیعی برای حفظ درخشندگی موها است. یک قوری قهوه را دم کنید، اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را به مدت حداقل ۲۰ دقیقه روی موهای خشک و تمیز خود قرار دهید. در نهایت موهایتان را با آب بشویید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید تا بدون صرف هزینه های بسیار، موهایی زیبا داشته باشید.

۴- لایه برداری پوست

قهوه نه تنها برای موها مفید است بلکه می تواند به داشتن پوستی زیبا کمک کند. همان ویژگی هایی که به کاهش سلولیت بدن کمک می کند در لطافت و سفتی پوست هم مؤثر است. بافت پودر قهوه به از بین رفتن سلول های مرده ی پوست کمک می کند. یک قاشق غذاخوری پودر قهوه را با نصف قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و یک قطره اسانس گیاهی مورد علاقه تان را هم به آن اضافه کنید تا بوی خوشی داشته باشد. اسکراب خانگی شما آماده است!

۵- رفع بوی بد دست ها

شاید تا به حال تجربه ی آن را داشته اید که بعد از خرد کردن سیر، بارها شستن دست ها هم تأثیری در از بین رفتن بوی آن ندارد. برای رفع بوی دست ها، مشتی پودر قهوه ی استفاده شده را به دست ها مالش دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

۶- ساخت کود

بسیاری از باغبان ها از پودر قهوه ی استفاده شده برای کود گیاهان استفاده می کنند. پودر قهوه حاوی مواد مفیدی مثل فسفر، پتاسیم، منیزیم و مس است و بعد از تجزیه شدن در خاک نیتروژن آزاد می کند.

۷- ساخت رنگ طبیعی

به دلیل وجود رنگدانه های طبیعی در قهوه می توان از آن برای رنگ کردن پارچه، کاغذ و تخم مرغ استفاده کرد. تنها کافی است قهوه ی دم کرده و غلیظ را با قلم روی سطح مورد نظرتان بکشید یا پارچه را در مقداری قهوه ی داغ بخوابانید.

۸- تمیز کردن شومینه

اگر برای شومینه از چوب طبیعی استفاده می کنید می دانید که تمیز کردن خاکستر آن دشواری زیادی دارد و خیلی زود طوفانی از گرد و غبار فضا را می گیرد. اما قهوه می تواند به حل این مسأله کمک کند. وقتی خاکستر باقیمانده سرد شد، مقداری پودر مرطوب قهوه را روی خاکسترها بپاشید و قبل از خارج کردن خاکسترها اجازه دهید پودر قهوه ۱۵ دقیقه روی آن بماند. پودر قهوه به خاکسترها می چسبد و باعث می شود گرد و غبار کمتری به وجود بیاید.

۹- دفع مورچه ها

بوی قهوه مورچه ها را از خانه ی شما دور می کند. تنها کافی است مقداری پودر استفاده شده و خشک قهوه را در محل رفت و آمد مورچه ها در خانه بپاشید. اگر با تپه های بزرگ مورچه ای درگیر هستید، یک قوری قهوه ی دم کرده را روی تپه بریزید.

۱۰- دور کردن گربه ها از باغچه

اگر می خواهید گربه ها را از گل های باغچه تان دور کنید، با پاشیدن مقداری پودر قهوه روی خاک به گربه ها می فهمانید که به آنجا تعلق ندارند.

۱۱- کمک به رشد گیاهان

قهوه برای گیاهانی که شیفته ی اسیدها هستند به ویژه گیاه آزالیا و گل صد تومانی مفید است و اگر پودر قهوه ی استفاده شده را در اطراف ریشه های آن ها بریزید رشد بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، می توانید باقیمانده ی قهوه را رقیق کنید و آن را مستقیما در گلدان گیاه تان بریزید.

۱۲- دور کردن کک ها

برای دور کردن کک های روی بدن حیوانات خانگی کافی است بعد از حمام کردن حیوان خانگی تان، مقداری پودر قهوه ی استفاده شده و مرطوب را روی موهای حیوان مالش دهید و بدون استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت کک ها را دفع کنید.

۱۳- پوشاندن خراش های وسایل چوبی

برای پوشاندن خراش های ناخوشایند روی وسایل چوبی کافی است مقداری قهوه ی فوری را با آب داغ مرطوب و تبدیل به خمیر کنید و آن را روی محل خراش ها بکشید.