ماهی چینی بر سر سفره ایرانی

حمایت از کالای ایرانی تنها به پرداخت تسهیلات ختم نمی‌شود بلکه تولیدکننده ایرانی نیاز به بازار دارد و اگر در این زمینه حمایت نشود بعد از گذشت چند سال محکوم به ورشکستی و تعطیلی کارگاه تولیدی است.

در چند سال اخیر اقتصاد مقاومتی، خرید کالای ایرانی، حمایت از تولید ملی، اشتغال جوانان ایرانی و اصطلاحاتی از این دست بحث داغ همه محافل به ویژه محافل اقتصادی کشور است.

سال 97 نیز به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است و همشه وقتی سخن از حمایت از تولید ملی و اشتغال‌‌زایی به میان می‌آید در کنار آن صحبت از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان نیز مطرح می‌شود تا از این طریق بنگاه‌های جدید اقتصادی راه‌اندازی شود و یا بنگاه‌های اقتصادی که با مشکل روبه‌رو هستند با بهره‌گیری از فرصت دریافت تسهیلات در میان مشکلات کمر راست کنند و پرچم تولید ملی را بالا نگه دارند.

حمایت از کالای ایرانی و تولیدکننده ملی تنها به پرداخت تسهیلات ختم نمی‌شود بلکه تولیدکننده ایرانی نیاز به بازار دارد و اگر در این زمینه تقویت و حمایت نشود بعد از گذشت چند سال محکوم به ورشکستی و تعطیلی کارگاه تولیدی خود است.

سهراب شرفی، رئیس انجمن توسعه تجارت استان فارس معتقد است که طرح‌هایی که برای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی مطرح می‌شود باید «تولیدمحور» و «صادرات محور» باشد و «اشتغال‌محور» بودن طرح‌ها به تنهایی کاری را از پیش نمی‌برد.

وی با بیان اینکه بنگاه‌‌های تولیدی اگر «تولیدمحور» و «صادرات محور» باشند با بالا بردن کیفیت محصولات سبب گشایش بازارهای متعدد برای خود می‌شوند و همین موضوع نیز ایجاد و تداوم اشتغال را به دنبال دارد، می‌گوید: مشکل تولید‌کننده ایرانی تنها با پرداخت تسهیلات حل نمی‌شود زیرا مشکل ما «بازاریابی»، «بازارداری» و «بازارسازی» است.

رحمان دهقان، یکی از تولیدکنندگان ایرانی است که با عشق و علاقه اقدام به راه‌اندازی مزرعه پرورش ماهی در فراشبند کرده اما به گفته خودش به دلیل «نبود بازار» و «عدم حمایت از تولید» در آستانه ورشکستگی و تعطیلی مزرعه پروش ماهی خود است.

دهقان در کنار سرمایه شخصی خود برای توسعه مزرعه پرورش ماهی 120 میلیون‌تومان تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان فراشبند دریافت کرده است اما این روزها به دلیل واردات ماهی «تیلاپیا» از چین با مشکل نبود بازار روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه پرورش هر کیلو ماهی برای ما حدود 11 هزار تومان هزینه دارد اما در بهترین حالت هر کیلو ماهی را در بازار از ما بین 9 هزار تا 10 هزار تومان می‌خرند، می‌گوید: اگر واردات ماهی «تیلاپیا» چینی که تمام بازار ایران را قبضه کرده است متوقف نشود صنعت تولید آبزیان دچار ورشکستگی می‌شود.

به گفته دهقان در مزرعه پرورش ماهی‌اش 5 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و این مزرعه برای حدود 20 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است که با تعطیلی این مزرعه این افراد نیز بیکار می‌‌شوند.

در این مزرعه پرورش ماهی سالانه 10 تن ماهی چپور و 10 تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود و به گفته دهقان این میزان تولید تنها یک پنجم ظرفیت اصلی این مزرعه است زیرا به دلیل کمبود آب تنها در 4 هکتار از مزرعه 15 هکتاری پرورش ماهی انجام می‌شود.

دهقان با تاکید بر اینکه اگر از ما حمایت شود و بازار فروش داشته باشیم توانایی بالا بردن ظرفیت تولید تا 100 تن در سال را داریم اما متاسفانه به دلیل نداشتن بازار و واردات ماهی چینی در حال تعطیلی هستیم، می‌گوید: در صورت حمایت مالی و احیا حوضچه‌ها امکان پرورش میگو نیز در این مزرعه وجود دارد.

بنا به گفته منتقدان و مخالفان مصرف ماهی تیلاپیا مقالات علمی متعددی در دسترس است که نشان می‌دهد این ماهی نه‌تنها کیفیت مناسب و هم‌رده سایر ماهیان ندارد که به دلیل تغذیه نازل و همه چیزخواری ممکن است مصرف آن برای انسان مضراتی نیز به دنبال داشته باشد.

ماهی جنجالی که گفته می‌شود از فاضلاب مزارع در چین تغذیه می‌کند از چند سال پیش به صورت فیله وارد بازار ایران شد و هرچند در برابر ماهی‌های باکیفیت ایرانی حرفی برای گفتن ندارد اما به دلیل قیمت ارزان و نوع عرضه آن که بدون تیغه است در بازار ایران با استقبال روبه‌رو شد.