انتقاد از معطل کردن تهران به دلیل اختلافات سیاسی

 دکتر محسن پیرهادی؛ دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت و عضو سابق شورای شهر تهران درباره اختلافات گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و شورای شهر بر سر انتخاب شهردار گفت: هنوز یکی از مهمترین مسائلی که در شورای پنجم محقق نشده است، موضوع وفاق و همبستگی است و فکر می کنم صدایی که از این شورا تحت عنوان صدای واحد بلند شده است، تا حدودی صوری است. این موضوع تا حدودی نگران کننده است و ما به عنوان جریان رقیب، از این موضوع خوشحال نیستیم.

گروهی که در حال حاضر در مدیریت شهری تهران قرار دارد، گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب است و با هم نمی‌توانند به توافق خوب برسند و به نظر من پشت صحنه توافقاتی که بر سر گزینه‌های شهرداری رسیده‌اند، اختلافات و دلخوری‌هایی وجود دارد. در ظاهر این اعضا از هم تعریف می‌کنند؛ اما اختلافاتشان کاملاً مشخص است. هر کسی که در جریان صحبت‌های این افراد و گروه‌ها است به خوبی متوجه عمق و سطح اختلافات می‌شود. این اختلافات باید خیلی زود حل شود.

پیرهادی درباره علت اختلافات اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی و کسب قدرت گفت: این جریان تنها به دنبال پیروزی‌های سیاسی است و نه اهداف مهم خود در آن حوزه. همین موضوع باعث می‌شود تا آنها در حوزه مسائل سیاسی گیر کنند، دچار ناکارآمدی سیاسی شوند و در نهایت نتوانند اختلافات خود را حل کنند. الان هم در مدیریت شهر شاهد این موضوع هستیم. اگر این افراد به مسئله کار و خدمت توجه کنند مشکلشان حل می‌شود. اما متأسفانه هنوز در فضای سیاسیمانند مصاحبه، توئیت و... هستند که عمدتاً بر پایه بحث‌ها و اختلافات سیاسی است. بارها نیز طی برخی از این توئیت‌ها، تأکیداتی بر حل اختلافات و رسیدگی به مشکلات شهر و مردم صورت گرفته است و به نوعی نشان از پررنگ بودن این اختلافات دارد.

محسن پیرهادی به تأثیرات منفی این اختلافات بر شهر و مردم نیز اشاره کرده و گفت: این اختلافات باعث می‌شود تا ظرفیت و انرژی این افراد در حوزه سیاسی هزینه شود و نه برای اداره شهر و مردم. لذا به نظر بنده این اختلافات هر چه سریع‌تر باید حل شود و گروه به موضوع کار و خدمت برسد.

وی خاطر نشان کرد: حدود یکسال از عمر شورا گذشته است و هنوز موضوعی برای توسعه شهر مطرح نشده است. حتی چند پروژه‌ای هم که زمان آقای نجفی افتتاح شد پروژه‌هایی بود که در زمان آقای قالیباف تمام شده بود و یا در مراحل پایانی قرار داشت، به عبارتی می‌توان گفت ما طی این یکسال، هیچ پروژه عمرانی نداشته‌ایم. البته در سایر حوزه‌های مدیریتی هم این مسئله صادق است. به عنوان مثال خط 7 مترو که در مدیریت قبلی یک ماه و نیم کار شده بود و فعال بود را تعطیل کرده‌اند و نتوانسته‌اند آن را به دلیل مسائل سیگنالینگ افتتاح کنند. در حالیکه وقتی آقایمحسن هاشمی مدیرعامل مترو بود، سیگنالینگ بسیاری از خطوط بعد از افتتاح تکمیل می‌شد و با ملاحظات و موارد ایمنی که رعایت می شد مشکلی برای شهروندان نداشت.

دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت در پایان گفت: این واقعاً برای مردم جای سؤال دارد که چرا یک خط مترو به خاطر سیگنالینگ مترو که انجام آن یک کار فنی یکماهه است، باید معطل بماند؟ البته به نظر می‌رسد معطل کردن این کار و طول دادن آن به این دلیل است که جزء دستاوردهای مدیریت سابق نباشد و با زمان دادن به آن، آن را جزء پروژه‌های خود تعریف کنند. این هم درواقع یکی از رویکردهای غلط و اشتباهی است که وجود دارد. تا دوستان از این رویکرد سیاسی خارج نشوند وضعیت و مدیریت توسعه شهری نیز موفق نخواهد بود. متأسفانه در حال حاضر این افراد در تلاشند با دامن زدن به حاشیه‌ها، خود را در افکار عمومی زنده نگه دارند. قطعاً این رویکرد از سوی مردم پذیرفتنی نیست و در نهایت آنها را خسته خواهد کرد.