مغفول ماندن برنامه های فرهنگی در پنجمین دوره شورای شهر تهران

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به اهمیت شوراها در خدمات رسانی به مردم گفت : ایجاد شوراها از جمله افتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود,شوراهای اسلامی شهر وروستا با هدف واگذاری امور مردم به خودشان به عنوان یک نهاد مردمی بسیار گسترده در سطح کشورمورد توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی قرار داشت تا مردم سالاری دینی تا عمق روستاها نفوذ کند. شاید به جرات بتوان گفت که ساختاری همانند شوراها نداریم که کاملا مردمی وبرگرفته از خود مردم باشد, مجموعه ای که تمامی امور آن به دست مردم است و اموری را دنبال می کند که برای مردم و به خواست مردم است از این رو ایجاد شوراهای اسلامی شهر وروستا تحول بزرگی در خدمات رسانی به شهروندان و روستائیان عزیز مسلمان بود. شاید به جرات بتوان گفت اهمیت شورای اسلامی شهر وروستاها از مجلس شورای اسلامی بیشتر است چرا که همه چیز آن تنها برای خدمات دهی به مردم و بهبود زندگی مردم به کار گرفته می شود.

وی موضوعات مرتبط با شورای شهر تهران را اینگونه عنوان نمود: اما درباره شورای شهر تهران باید گفت این شورا درگیر مسائل مختلفی است از تلاش وزارت کشور برای تعریف شورای شهر در ساختار خود و بسته شدن دست شوراها در انتخاب شهردار و...که موضوع مفصلی است که به یک کشمکش میان وزارت کشور و شورا تبدیل شده تا واریز درآمدهای شهر به خزانه دولت که مسلما دست شورا در انتخاب شهردار و نظارت بر هزینه ها بسته می شود و منجر به کاهش انگیزه نمایندگان شورای شهر بر نظارت بر درآمد ها خواهد شد ...پرداختن به این موضوع که وضعیت افزایش جمعیت تهران چگونه حل خواهد شد مساله ای که می رود به یک بحران بزرگ تبدیل شود، کلانشهری که امکان پذیرایی و اسکان شش میلیون نفررا دارد امروز با جمعیتی بیش از ده میلیون نفر سردرگم و گرفتار است و متاسفانه هیچ طرحی که توانایی یکی کردن این ظرف ومضروف را داشته باشد مطرح نشده است. 

وی درخصوص موضوع مهاجرت ها وتاثیرات آن بر شهر تهران افزود: موضوع مهاجرت ها و اینکه تا کنون تدابیری برای آن نیاندیشیده شده نیز مساله مهمی است که برای کاهش مهاجرت ها باید چه راهکاری اتخاذ شود؟ نه تنها برای مهاجرانی که از سایر شهرها وارد تهران می شوند حتی نیازمند تدابیری برای جابه جایی های درون شهری هستیم که آیا این جابه جایی ها نیازمند اتخاذ سیاست گذاری های خاصی است؟ یقینا همان تاثیری که مهاجرت ها از استان های دیگر به تهران وارد می کند در جابه جایی های مناطق نیز تهران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت, مثلا مناطقی که در گذشته به عنوان منطقه سبز مطرح بودند با ساخته شدن برجه ای بلندی که خانوارهای زیادی را در خود جای داده نیز به افزایش آسیب های اجتماعی دامن زده است.
مجتبی شاکری درباره معضل آلودگی هوای تهران و عدم ارائه راهکاری از سوی شورا و شهرداری خاطر نشان شد: ماجرای ارتباط بین شهرداری تهران و دستگاه های دولتی و وزارت خانه ها و موضوع مدیریت یک پارچه، آلودگی هوای تهران که عوامل زیادی درآن دخیل هستند از جمله موضوعاتی است که شورای شهر و شهرداری باید برای آن چاره ای بیاندیشد. مهار آلودگی هوای تهران موضوع بسیار مهمی است که باید در راس کار شورا وشهرداری قرارداده شود. 

وی با هشدار نسبت به موضوع بافت های فرسوده شهر تهران خاطر نشان شد: موضوع افزایش حاشیه نشینی در اطراف شهر و بی توجهی شورا و شهرداری به بافت فرسوده در تهران از مسائلی است که نیازمند اهتمام جدی و راهکارهایی اساسی است چرا که تهران تاب این همه بافت فرسوده را ندارد. شاید با جرات بتوان گفت هیچ مساله ای به اندازه تاب آوری بافت های فرسوده تهران در اولویت نیست , شاید در وهله اول مردم تصور کنند آلودگی هوا موضوع مهمی است اما تاب آوری به مراتب از آن مهمتر است چرا که هر آن ممکن است در اثر عدم سنجش تاب آوری ساختمان ها ریزش های بسیار جدی داشته باشند که ساختمان پلاسکو نمونه کوچکی از آن است. متاسفانه بسیاری از برج ها استانداردهای لازم را در تاب آوری مقابل حوادث ندارند. به یاد می آورم زمانی آقای دکتر قالیباف این موضوع را مطرح کردند که لازم است شورای شهر تکلیف این موضوع را تعیین کند چرا که اگر بخواهیم تهران را با توجه به استاندارها بسازیم بسیاری از کارگاه های تولیدی بسته شده و موج اجتماعی گسترده ای ایجاد می شود. 

عضو پیشین شورای شهر تهران با اشاره به خسارات حتمی زلزله تهران این موضوع را مهم خوانده ودراین باره خطاب به اعضای شورای پنجم یادآور شد: متاسفانه گسل های تهران به صورت بسیار جدی فعال هستند و بیم آن می رود که هر آن با لرزشی تهران دچار خسارت های فراوانی شود چنان که طبق پیش بینی ها خسارت های زلزله در تهران چندین برابر خسارت های مالی وجانی هیروشیما خواهد بود. شاید این مساله برای عده ای قابل تصور نباشد اما براساس مطالعاتی که در شورای چهارم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که زلزله تهران چندین برابر هیروشیما کشته خواهد داشت. مساله زلزله وایمن سازی بافت های مسکونی نیز از مسائلی است که شورای شهر باید بدان توجه ویژه ای داشته باشد. 

وی درپایان با اشاره به مغفول ماندن برنامه های فرهنگی در پنجمین دوره شورای شهر تهران افزود: ارتباط بین فر هنگ سراها و خانه های فرهنگ با یکدیگر و برقراری ارتباط آنها از پایتخت جمهوری اسلامی ایران با سایر مجموعه های فرهنگی کشور نیز موضوعی است که متاسفانه از دید نمایندگان شورای پنجم مغفول مانده و مانند سایر موضوعات مطرح شده همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است. به رغم اینکه زیر ساخت های مهمی در زمینه های فرهنگی در تهران ایجاد شده اما در شورای پنجم این زیر ساختها به برنامه تبدیل نشده که جای تاسف فراوانی دارد، عدم اهتمام به فعالیت های جدی فرهنگی نیز از معایبی است که شورای شهر بدان دامن زده است.