ضرورت پرهیز از روزمرگی و داشتن نگاه تحول گرایانه در قوه قضائیه

حجت الاسلام و المسلمین امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس امور اداری استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه با قدردانی از تلاش‌های صادقانه رئیس سابق این بخش، سرمایه انسانی دستگاه قضا در بخش اداری بسیار حائز اهمیت دانست.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس امور اداری استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه با قدردانی از تلاش‌های صادقانه توسلی رئیس سابق این امور و آرزوی توفیق برای ناصری رئیس جدید گفت: سرمایه انسانی دستگاه قضا در بخش اداری بسیار حائز اهمیت است. چرخه قضایی به چرخه اداری دستگاه وابسته است و خدمت قضایی در بستر سازمان اداری ارائه می‌شود، هرقدر این چرخه خوب عمل کند در نهایت خدمات بهتری ارائه خواهد شد. طبیعی است که باید اقدامات زیادی انجام گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از روزمرگی و داشتن نگاه تحول گرایانه افزود: سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند از بهترین راهبرد‌هایی است که می‌توان در تحول اداری به آن فکر کرد. متأسفانه پس از سال‌ها هنوز بسیاری از این‌ها اجرایی نشده است. لازم است با بررسی آسیب‌های نظام اداری و با رسیدن به یک طرح نظام‌مند، گام‌های جدی در مسیر رفع آسیب‌ها برداشت.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت توانمند‌ی نیروی اداری گفت: دستگاه قضا نیاز به نیروی توانمند دارد. متأسفانه در دستگاه قضایی به دلیل اهمیتی که برای بخش قضایی قائل هستیم بعضاً از نقش کارکنان اداری به ویژه مدیران آن‌ها غفلت می‌کنیم. از این جهت ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌های آنان باید برای ما مهم باشد.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری درخصوص شایسته سالاری و نظام انتصاب و ارتقا در بخش اداری افزود: نظام انتصاب و ارتقا باید برمبنای شایستگی باشد. در دستگاه قضا که اساس آن بر اجرای عدالت است نمی‌توان پذیرفت فردی با شایستگی کمتر بر فردی که توان و صلاحیت بیشتری دارد، مقدم شود. این ظلم به دستگاه است و نتیجه‌ای جز از بین‌رفتن انگیزه افراد برای ارائه کار بهتر ندارد. تحول در نظام انتصاب و ارتقا از ضرورت‌های دستگاه قضایی است.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید برضرورت اثر بخشی و کارآیی فرآیند‌ها گفت: سرعت و سهولت دو ارزش مهم در ارائه خدمات اداری است. قانون باید درست اجرا شود، اما گاه رویه‌هایی حاکم است که قابل دفاع نبوده و معلوم نیست از کجا آمده است. اگر هزینه‌های مالی وانسانی نسبت به نتیجه‌ای که می‌گیریم، قابل دفاع نباشد، دچار اسراف و هدر رفت سرمایه‌های سازمانی شده‌ایم.

وی افزود: توسعه نظام اداری الکترونیک که در سیاست‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری هم آمده به همین منظور است. در این قسمت دوستان ما تلاش قابل تقدیری کرده‌اند. تاکید بنده بر این است که این خدمات توسعه پیدا کند و مدیران بخش‌های مختلف هم همکاری کنند. البته توسعه الکترونیک الزاماتی دارد که باید همه بپذیریم.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با تاکید بر ضرورت کاهش تمرکز اداری تصریح کرد: تمرکز اداری و سازمانی نباید یک اصل باشد، لذا همکاران هرقدر ممکن است مسئولیت‌ها را در استان‌ها توزیع کنند. ستاد باید بیشتر برنامه ریز و هماهنگ کننده و هدایتگری داشته باشد. ستاد قوه نباید به منزله یک واحد صف عمل کند. خدماتی را که می‌شود در خود استان‌ها ارائه کرد نباید به تهران حواله شود نباید یک همکار برای پیگیری کارش مجبور به طی کردن مسافت طولانی شود. در این راستا خدمت به همکاران ما در مناطق محروم و دورافتاده هم باید در کانون توجه باشد.

وی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر ضرورت اهتمام به مقوله سلامت اداری افزود: البته سلامت معنای عامی دارد، اما به نظر می‌رسد اصلی‌ترین وجهه سلامت دستگاه همان سلامت اخلاقی و رفتاری است. هیئت‌های تخلفات اداری باید به وظایف و فلسفه وجودی شان بیشتر توجه داشته باشند. لازم است اداره کل نظارت و ارزیابی در بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات ورود جدی‌تری داشته باشد بگونه‌ای که بتواند به هنگام و مؤثر اقدام کند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت صلاحیت‌های عاطفی در دستگاه قضا گفت: در دستگاهی که دائما با انسان‌ها سر و کار دارد خیلی مسئله صلاحیت‌های عاطفی اهمیت دارد. ما باید به توسعه صلاحیت‌های عاطفی فکر کنیم برنامه ریزی کنیم. سرمایه عاطفی دیگر سرمایه‌ها را به فعلیت می‌رساند. مدیران باید به توسعه صلاحیت‌های عاطفی فکر کنند و روی این نکته متمرکز شوند. نوع رفتار، انگیزه‌ها نحوه برخورد با ارباب رجوع و مقولاتی از این قبیل تنها از طریق توسعه صلاحیت‌های عاطفی است که به نتیجه می‌رسد.