با این روش به سرعت تبخال را از بین ببرید

تبخال یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود.برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب‌خال از بین می‌رود اما هم‌چنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود. در این مطلب روش هایی برای سریع تر از بین رفتن تبخال به شما معرفی می کنیم.

عوامل موثر بر ایجاد تبخال

استرس و اضطراب
قاعدگی زنان
آفتاب سوختگی
تب
کم آبی بدن
در معرض آفتاب بودن
تاتو لب
جراحی عصب یا دندان ها
ناراحتی زیاد

برای پیشگیری از تبخال چه بخوریم و چه نخوریم

افرادی که به‌طور مکرر دچار تبخال می‌شوند باید استرس‌های‌شان را کاهش دهند. مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده مثل کاکائو و قهوه را به حداقل برسانند و در مقابل مصرف خوراکی‌هایی همچون کاهو، تمرهندی و... را افزایش دهند. علاوه بر اینها بهتر است در زمان عود تبخال از مصرف چای سبز خودداری شود زیرا این چای خشکی و  احتمال خونریزی ضایعات را افزایش می‌دهد.  

سکنجبین و خاکشیر بنوشید

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌کننده باشد.

درمان تبخال

کمپرس یخ

یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های درمان تبخال، استفاده از کمپرس یخ است. چند تکه یخ بردارید و مستقیم روی تبخالتان بگذارید. با این کار ورم لبتان زود می خوابد. پس از استفاده از یخ ها حتما دور تبخال را با وازلین بپوشانید. برای نتیجه بهتر، این کار را 3 بار در روز انجام دهید.

ریشه شیرین بیان

این یکی از بهترین درمان های طبیعی تبخال است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را در نصف قاشق چایخوری آب بریزید. آن ها را مخلوط کنید تا به صورت خمیری در آیند و آن را روی تبخال بمالید. همچنین می توانید پودر ریشه شیرین بیان را دم کرده و به صورت چای بنوشید.

روغن نعناع

ابتدا اطراف و روی تبخال را با آب تمیز کنید. سپس سر گوش پاک کن را ابتدا در آب خیس کرده و سپس در روغن نعناع بگذارید. بعد آن را مستقیم روی لبتان مالیده و این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

این روغن دارای خواص ضدقارچی، ضدعفونی کنندگی بوده  و نوعی آنتی بیوتیک است. برای درمان می توانید یک گوش پاک کن را داخل مقداری روغن خیس کنید و روی تبخال بگذارید. سپس بگذارید خودش خشک شده و برای نتیجه بهتر این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب

چند قطره از سرکه سیب را روی سر یک گوش پاک کن بریزید و به آرامی روی تاول های اطراف تبخال بزنید.

 نکته: اگر سرکه سیب را مستقیم روی تبخال بزنید، احساس سوزش شدیدی می کنید.

عسل

روزی 2 الی 3 بار عسل را روی تبخالتان بمالید.

نکته: مراقب باشید که با زبانتان عسل روی لبتان را نخورید.

ویتامین C و E

ویتامین ها برای درمان تبخال مفید هستند. ویتامین C به افزایش گلبول های سفید کمک کرده که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند و ویتامینE  ناراحتی های پس از تبخال را از بین می برد. مواد غذایی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای سبز و قرمز و اسفناج غنی از ویتامین C هستند. آجیل، آووکادو، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز دارای مقادیر فراوانی از ویتامین E  هستند.

خمیر نشاسته ذرت

1 قاشق غذاخوری از نشاسته ذرت را داخل یک کاسه بریزید و آن را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید. آن ها را خوب هم بزنید و کم کم آب اضافه کنید تا شبیه خمیر شوند. مواد را قبل از خواب، مستقیم روی تبخال گذاشته و صبح با آب بشویید.

نمک دریایی

کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال بمالید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. نمک را پس از 10 دقیقه بشویید.

سیر

سیر یکی از سریع ترین درمان ها برای تبخال محسوب می شود. یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و یک طرف آن را روی تبخال بگذارید.

یا چند حبه سیر را برداشته و بکوبید تا مثل خمیر شوند. می توانید خمیر را روی موضع بگذارید و یا اینکه روزی 2 عدد کپسول سیر استفاده کنید.

ژل داخل گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌های پوستی توصیه می‌شود. به‌خاطر فواید درمانی فراوان آلوئه‌ورا، می‌توان از ژل آن برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌های عامل تب‌خال استفاده کرد. بنابراین ژل گیاه آلوئه‌ورا را روی تب‌خال بمالید تا با کشتن سریع ویروس‌های عامل، بهبودی حاصل شود.