کشف سیاره‌ای نوپا خارج از منظومه شمسی +عکس

این سیاره در یک منظومه دوتایی(binary) به نامCha CS به دور ستاره ای مدار می زد. این منظومه ۵۳۸ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی Chameleon قرار دارد.

 قدمت این شی آسمانی کمتر از ۲ میلیون سال است و با توجه به دیسک غبار اطرافش، هنوز هم در حال رشد است.

محققان با کمک تلسکوپ SPHERE (متعلق به اتحادیه اروپا) در شیلی این کشف را انجام داده اند. چنین منظومه دوتایی بسیار جوان است و شامل دو ستاره بسیار کوچک  است که فاصله آنها از یکدیگر کمتر از  ۴.۶ میلیارد کیلومتر است. این ستاره ها دور یک مرکز گرانشی یکسان مدار می زنند و دیسکی از غبار و گاز دور آنها وجود دارد.

اما آنچه محققان انتظار نداشتند، شی آسمانی مبهمی است که دور دو ستاره مدار می زند. محققان برای تایید وجود آن تصاویر آرشیوی ۱۱ سال قبل تلسکوپ SPHERE و۱۹ سال قبل تلسکوپ هابل را بررسی کردند.

البته هنوز مشخص نیست شی آسمانی دیگر چه ماهیتی دارد اما محققان با توجه به مدل های مختلف ادعا می کنند احتمالا یک سیاره خارج از منظومه شمسی بزرگتر از مشتری در مراحل اولیه رشد یا یک ستاره کوتوله قهوه ای باشد.

کریستین گینسکی  از رصدخانه لایدن می گوید: جالبترین بخش این کشف آن است که شی آسمانی مذکور به شدت پولاریزه است.  ما تخمین می زنیم شی آسمانی دیگر در این منظومه نیز دیسکی از گرد و غبار داشته باشد. این دیسک بخش زیادی از نور را مسدود می کند و به همین دلیل به سختی می توان ماهیت آن را تشخیص داد.