هشدار/ قارچ هایی که باعث نارسائی کبد می شوند
اخیرا گزارش هایی از مسمومیت تعدادی از هموطنان با استفاده از قارچ های سمی رسیده که منجر به فوت و نارسائی کبدی برخی شده است.
طاهره افتخاری افزود: اکنون در فصل رویشی گیاهان قرار داریم و بارندگی های اخیر شرایط مساعدی را برای رویش گونه های مختلف گیاهی به ویژه قارچ ها در مناطق مختلف کشور فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و فقط افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ ها را دارند ، بنابراین ضروری است از مصرف قارچ های خودرو و گیاهان وحشی ناشناخته اجتناب شود.
افتخاری اظهار داشت: از طریق ویژگی های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود لذا توصیه می شود افراد غیر متخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ های خودرو استفاده نکنند.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه برخی از افراد به استفاده از گیاهان وحشی و قارچ ها علاقمند هستند ضروری است اطلاعات و دانش خود را برای شناسایی و تشخیص این گونه ها افزایش دهند.
افتخاری با بیان اینکه تمامی رستنی ها دارای خواص ویژه ای هستند و برخی از آنها از قرن ها پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند افزود: ولی توجه به این نکته حائز اهمیت است که مقدار مصرف و یا دوز آنها بسیار مهم و حیاتی است.
وی افزود: در صورتی که میزان بیشتری از این گیاهان استفاده شود مسمومیت های شدیدی را به دنبال خواهند داشت از جمله این گیاهان می توان تاتوره، خرزهره، فرفیون ،شوکران، سرخدار، کرچک و آقطی را نام برد.
افتخاری گفت: به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی، افراد از تماس پوستی و تست چشایی رستنی های ناشناخته جدا خودداری کنند.
به گفته وی با جوشاندن و یا حرارت دادن انواع گونه های گیاهی سمی و قارچ ها، سمیت و خطر آنها رفع نمی شود.
همچنین مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به طور کلی پنج گروه قارچ سمی وجود دارد که دسته اول قارچ هایی که مشکلات گوارشی ایجاد می کنند و اولین علایم مصرف این گروه قارچ ها ، تهوع ، استفراغ و اسهال است که قارچ های Boletus satanus ,Russula emetic, Lactarius terminosus از این دسته هستند. 
وی ادامه داد : دسته دوم قارچ هایی که مشکلات مغزی ایجاد می کنند و علایم آن ها مسمومیت ، سرگیجه در هنگام راه رفتن و اختلال در بینایی است، دسته سوم قارچ هایی که باعث تجزیه خون می شوند و علایم آنها مسمومیت، درد ناحیه بطنی- شکمی و بلافاصله ایجاد حالت یرقان است که قارچ Gyromitra esculenta از این دسته است.
مغانلو افزود: دسته چهارم قارچ هایی که محرک مغز هستند و مسمومیت با این قارچ ها با علائم معدی آغاز می شود که به حالت خلسه منتهی می شود و دسته پنجم قارچ های کالری فرم (Choleriform) هستند که علایم مسمومیت با این گروه از قارچ ها عکس العمل های گوارشی با درد شدید است که سریعا گسترش می یابد و باعث کاهش سریع قوا به همراه آسیب به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغماء است که بر اساس میزان مصرف قارچ در 60 درصد موارد منجر به مرگ می شود و حتی خوردن میزان کم این گروه قارچ ها در کودکان منجر به مرگ می شود که گونه هایی از Amanita به ویژه A.phalloides , A.verna در این گروه قرار دارند.