در ماه رمضان کله‌پاچه نخورید

فرزاد شیدفر در ارتباط با توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه ماه مبارک رمضان اظهار داشت:‌ رعایت اصول تغذیه صحیح در فاصله بین افطار و سحر بسیار حائز اهمیت بوده و سبب حفظ سلامتی بدن می‌شود. 

وی با بیان اینکه رعایت این اصول علاوه بر تنظیم وزن، از بروز اضافه وزن جلوگیری می‌کند، گفت:‌ بهتر است روزه‌داران افطار خود را با چای نیمه گرم و خرما آغاز کنند و نان و پنیر و مواد غذایی ساده را مدنظر قرار دهند. 

این استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بنابراین، با فرصت دو تا سه ساعته بهتر است افطار مفصل‌ترین استفاده کرده، البته از مصرف مواد غذایی خیلی شیرین و چرب باید خودداری شود. 

شیدفر مصرف لبنیات به ویژه دوغ خانگی را در این ایام ویژه افطار توصیه کرد و گفت: استفاده از کله‌پاچه و سیرابی در ماه رمضان توصیه نمی‌شود، چرا که این ماده غذایی دارای مقدار زیادی چربی ناسالم بوده و باعث تشنگی روزه‌داران و عطش بیش از حد می‌شود. 

وی گفت: بهتر است روزه‌داران به جای مواد غذای پرچرب همچون کله‌پاچه، ماهی کباب‌پز استفاده کرده و مصرف سبزیجات و میوه‌جات را نیز مدنظر قرار دهند. 

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در وعده سحر و افطار رفع تشنگی کرده و در تأمین آب بدن حائز اهمیت است. 

وی گفت:‌ روزه‌داران بهتر است در سحر مواد غذایی نفاخ استفاده نکنند و مواد غذایی خیلی شیرین همچون زولبیا و بامیه را کمتر مصرف کنند و به جای آن استفاده از خرما را درنظر بگیرند.