راه اندازی ۵ پایگاه جدید اورژانس هوایی در کشور

محمد سرور، اظهار داشت: از ابتدای آغاز طرح تحول سلامت تا پایان سال گذشته، ۷۲۲۵ ماموریت توسط اورژانس هوایی انجام و ۱۰۶۲۰ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از آغاز طرح تحول سلامت، ۵ پایگاه اورژانس هوایی در کشور وجود داشت، افزود: در حال حاضر ۳۳ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است که در هفته آینده به ۳۸ پایگاه افزایش می یابد.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور گفت: ۶ بالگرد جدید اورژانس هوایی خریداری و در برخی از مناطق کشور از جمله گناباد، تهران، کرج، ایرانشهر و سمنان مستقر می شوند همچنین بر اساس توافقات انجام شده ۲ فروند بالگرد جدید دیگر خریداری شده که بزودی به ظرفیت کشور اضافه می شوند.

سرور به تشریح عملیات های اورژانس هوایی از آغاز طرح تحول سلامت تا کنون پرداخت و یادآور شد: ۵۶ درصد از تعداد کل مصدومان و بیماران انتقال داده شده مربوط به حوادث ترافیکی و ۲۵ درصد مربوط به حوادث غیرترافیکی بوده اند همچنین ۱۰ درصد از ماموریت های اورژانس هوایی مربوط به انتقال مادران باردار، ۶ درصد از ماموریت ها مربوط به بیماران قلبی و افراد دچار سکته قلبی شده و ۳ درصد نیز مربوط به بیماران دچار سکته مغزی شده بوده اند.

وی در خصوص پایگاه هایی که بیشترین ماموریت اورژانس هوایی را در سال ۹۶ انجام داده اند، گفت: پایگاه اورژانس هوایی تهران با ۳۴۳ ماموریت، پایگاه اورژانس هوایی الیگودرز با ۳۲۲ ماموریت و پایگاه اورژانس هوایی ایلام با ۱۸۴ ماموریت توانسته اند در سال ۹۶، در رده اول تا سوم فعال ترین پایگاه های اورژانس کشور قرار بگیرند.

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور در پایان یادآور شد: در پایگاه اورژانس هوایی الیگودرز لرستان که تعداد ماموریت های آن در سال ۹۶ در رده دوم قرار داشته، ۷۰ درصد از ماموریت ها با توجه به صعب العبور بودن مسیرها و عدم امکان تردد آمبولانس، مربوط به انتقال مادران باردار بوده و از زمان راه اندازی این پایگاه تا کنون، مرگ مادران باردار در این منطقه از کشور، ۵۰ درصد کاهش یافته است.