واکنش قناعتی به عملکرد حمل ونقلی اعضای شورای پنجم

 ابوالفضل قناعتی با اهمیت برشمردن وضعیت حمل و نقل شهر تهران گفت: حمل ونقل در کلانشهری چون تهران همانند حلقه های یک زنجیر است که با هم به نحو پیچیده‌ای درارتباط هستند بنحوی که بریده شدن یا شکسته شدن و ناقص شدن یکی از حلقه‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن زنجیر وپاره شدن آن شود. موضوع طرح ترافیک و حمل و نقل شهری چون تهران با جمعیت بالغ بر ده میلیون نفر از موضوعاتی است که بی توجهی به آن منجر به افزایش مشکلات مردم در حوزه عبور ومرور حمل ونقل وترافیک خواهد شد.

وی دراین باره گفت: هر چند موضوع ایجاد تغییرات امر قابل توجه و مناسبی است مشروط بر آنکه تغییرات منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و افزایش مشکلات برای مردم شهر نشود و در سایر خدمات تاثیر منفی به جای نگذارد که متاسفانه اعضای شورای پنجم شهر تهران به دلیل عدم آشنایی با موضوعات شهری و مبتدی بودن در حوزه مسائل حمل ونقلی دست به کاری زدند که همچنان محل ابهام است.

قناعتی در نقد عملکرد حمل ونقلی اعضای شورای پنجم اظهار داشت: متاسفانه اعضای شورای شهر تهران با این عنوان که مایل به ایجاد تغییرات در وضعیت حمل ونقل وطرح ترافیک هستند به جای اصلاح آن به عبارتی چشم روش و شیوه قبلی را نابینا کرده و مشکلات متعددی را به مردم شهر تحمیل کردند.موضوع مورد توجهی که باید از ابتدا بدان پاسخ داده می شد قابلیت مترو و ظرفیت آن برای حمل ونقل بود که آیا با بستن خطوط 7 و عدم استفاده از خطوط متروی به بهره برداری رسیده آیا مترو قابلیت پاسخگویی به نیازهای مردم شهر را دارد که اعضای شورای شهر حق استفاده از مترو را از عده قابل توجهی از مردم سلب کردند؟ یا با بسته شدن این خطوط و عدم توجه به استفاده مناسب از سایر خطوط مترو آیا ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی یا تاکسیرانی تهران قادر به پاسخگویی به نیازهای شهری است؟

عضو شورای شهر تهران  افزود: مترو, اتوبوس، تاکسی همه و همه مواردی است که حلقه زنجیره یاد شده را تشکیل می‌دهند و کاهش یا افزایش هریک از موارد عنوان شده به طرز چشمگیری بر جا به جایی و حمل و نقل شهر تاثیر می‌گذارد. متاسفانه با روی کار آمدن اعضای شورای پنجم خط 7 تهران در فشار جا به جایی و تقاضای حمل و نقل شهری به بهانه‌های سیاسی تعطیل و منجر به افزایش مشکلاتی در شهر تهران شد. در حوزه اتوبوسرانی ظرفیت اتوبوس‌های شهر از 9 هزار به 5هزار کاهش یافته و تعدادی از ظرفیت اتوبوس باقیمانده نیز از مشکلات نقض فنی رنج می‌برند.

قناعتی در خصوص افزایش سرگردانی مردم در شهر تهران گفت: بلاتکلیفی مردم و تاکسیرانان در سال جدید در عدم اعلام نرخ جدید منجر به افزایش خشونت و اعتراض بین مردم و رانندگان تاکسی شده است, درحالی که آستانه صبر مردم بسیار کاهش یافته اما همچنان مردم در سومین ماه از سال جدید با چنین تنش‌هایی روبه رو هستند. متاسفانه عدم پختگی و کمبود تجربه در اعضای شورای پنجم منجر به اخذ تصمیمات غیر کارشناسی شده که لجاجت و اصرار برآن کار را بیش از پیش سخت کرده است. امید می‌رفت اعضای شورای شهر با توجه به اینکه تغییرات طرح ترافیکی در شهر تهران پاسخگوی نیازها نیست یا طرح را ارائه نمی‌دادند یا با اجرای طرح پیشین و تامل بر طرح جدید ، طرح پیشنهادی خود را در سال 97 ارائه می‌دادند که متاسفانه به مجرد حضور در شورای شهر بر ارائه طرح ترافیک اصرار و از آن بدتر بعد از اجرا همچنان بر ارائه طرح ناپخته و غلط اصرار می‌ورزند.

وی در پایان با اشاره به برخی از ایرادات طرح ترافیک جدید گفت: طرح ترافیک ارائه شده از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری منجر به افزایش سرگردانی در مردم حتی در بین خبرنگاران شده, این طرح به قدری ایراد دارد که بنده در صحبت با برخی از اعضای جدید شورای شهر و اعضای پیشین آنها نیز از این طرح سر در نمی‌آورند! متاسفانه تغییرات ایجاد شده در موضوع طرح ترافیک تبعات سختی را به مردم شهر وارد کرده , سایت ثبت نام ورود به محدوده طرح ترافیک به علت شلوغی پاسخگوی مردم نیست، جالب است هنگامی که مردم قادر به استفاده از سایت نیستند ونمی‌توانند برای انجام کارشان طرح بخرند. اعضای شورای شهر از خلوتی محدوده طرح ترافیک سخن می‌گویند که باید در پاسخ گفت دیکته نانوشته غلط ندارد! مردم قادر به استفاده از سایت نیستند و سامانه پاسخگوی نیازهای مردم نیست و این مساله نه تنها افتخار آفرین نیست بلکه بسیاری از مردم را دچار سرگردانی کرده است. تبعات کارت شناور نیز ناگفته پیداست! عدم ارائه مکانیزم موثری برای جلوگیری از سوء استفاده‌های دلالی منجر به افزایش واسطه گری دراین موضوع شده که افزایش قیمت و تحمیل هزینه‌های مضاعف به مردم بخشی از دردسرهایی است که متاسفانه بی تجربگی آقایان بر مردم تحمیل کرده است.