کلاف سردرگم مجوز جمع آوری کمک های مردمی سلبریتی ها

مردم کشور ما همواره به رأفت و مهربانی به ویژه در مواقع بروز بحران معروف هستند و بخشندگی و سخاوت آن‌ها در فرهنگ و تمدن چند هزار ساله‌ای ریشه دارد که البته برگرفته از فرامین ناب اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی است.

به محض وقوع حوادثی چون زلزله، سیل و دیگر حوادث آسیب زننده به برخی از مردم در منطقه و یا حتی روستایی کوچک، سیل کمک‌های مردمی به منطقه حادثه دیده سرازیر می‌شود و گسترش فضای مجازی و همچنین گسترش دایره ارتباطات افراد از طریق شبکه‌های اینترنتی، نوع و میزان نیاز افراد آسیب دیده را هم به گوش مردم خیراندیش می‌رساند و در بسیاری از موارد نیز از رأفت و دلسوزی مردم سوء استفاده می‌شود.

عدم استقبال سلبریتی ها از درخواست هلال‌احمر برای ارائه گزارش عملکرد

برخی برای رساندن کمک خود به آسیب دیدگان، به نهادهای حمایتی مثل سازمان بهزیستی کشور، هلال‌ احمر، کمیته امداد و همچنین در بعضی از موارد نیز به موسسات خیریه اعتماد می‌کنند.

بسیاری از مردم نیز به واسطه سرشناسی و محبوبیت برخی از هنرمندان و دیگر سلبریتی ها، کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را با نیت رسیدن به آسیب دیدگان حوادث، به آن‌ها می‌سپارند و متاسفانه در بسیاری از موارد سرنوشت نهایی کمک‌های فوق به حادثه دیدگان مشخص نمی‌شود و حتی کمتر کسی هم پیگیر موضوع چگونگی هزینه کرد کمک‌ها نمی‌شود.

به گفته علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر، موضوع ورود سلبریتی ها به جمع آوری کمک‌های مردمی در مواقع وقوع بحران، در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و تنها مختص ایران نیست؛ نکته قابل تامل اینجاست که در سایر کشورها چهره‌های مشهور پس از جمع‌آوری کمک‌های مردمی به واسطه نهادهای حمایتی کمک‌های فوق را به مردم حادثه دیده می‌رسانند و این در واقع همان مسئله ای است که در کشور ما کمتر به آن توجه می‌شود.

پیوندی تاکید کرد: هلال‌احمر از برخی از هنرمندان و چهره‌های مشهور درخواست کرد که گزارش عملکرد و نحوه هزینه کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده خود را به این سازمان به عنوان مرجع رسمی جمع‌آوری کمک به حادثه دیدگان ارائه کنند که متاسفانه استقبال خوبی از این موضوع از طرف سلبریتی ها صورت نگرفت.

گفتنی است؛ جمع‌آوری کمک‌های مردمی تنها به زمان وقوع حوادث بازنمی‌گردد و این روزها سلبریتی ها به بهانه‌های مختلف به این اقدام دست می‌زنند و در این میان از فرصت مهیا شده در فضای مجازی نیز نهایت استفاده را می‌کنند.

به دلیل محبوبیت چهره های مشهور در میان مردم، بسیاری از افراد به این اشخاص اعتماد می‌کنند و کمک‌های مورد نظر خود را به سلبریتی ها می‌سپارند تا به واسطه آن‌ها به دست حادثه دیدگان برسد.

عدم ارائه گزارش عملکرد دقیق در خصوص چگونگی هزینه کرد کمک‌های مردمی، خیانت در امانتی است که این روزها برخی از هنرمندان و چهره‌های مشهور در مورد حادثه زلزله کرمانشاه در پیش گرفته‌اند.

برخی از چهره‌های مشهور با خیانت به اعتماد مردم، اعتماد به کل سلبریتی ها را از بین می برند و البته این موضوع هرگز به مفهوم عدم مشارکت مردم در امور خیر و یاری نرساندن به حادثه دیدگان نیست؛ زیرا نه تعداد خیّران و دل های مهربانشان کم است و نه بهانه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی پایان پیدا می‌کند.

یک روز وقوع زلزله علت جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌شود و روزی دیگر بیماری نادر برخی از کودکان و هزینه‌های هنگفت درمان این طفل های معصوم، راه را برای تیغ زدن و سرکیسه کردن مردم مهربان توسط برخی افراد هموار می‌کند.

کلاف سردرگم مجوز جمع آوری کمک های مردمی سلبریتی ها

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در رابطه با اینکه چه نهاد و سازمانی به موضوع جمع آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان توسط چهره‌های معروف رسیدگی می‌کند، گفت: اگر شکایتی از این افراد به دست پلیس فتا برسد، حتما به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: تعدادی از چهره‌های معروفی که اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی می‌کنند تمام پول جمع آوری شده را به دست نیازمندان می رسانند و تعدادی هم این کار را انجام نمی‌دهند و ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از این افراد دارای مجوز هستند.

رئیس پلیس فتای تهران با تاکید بر اینکه سلبریتی‌هایی که کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند باید دارای مجوز باشند، گفت: برخی از چهره‌های معروف عنوان می‌کنند که از کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر یا مراکز ذی ربط دارای مجوز هستند و این سازمان های ذی نفع هستند که باید به پلیس اعلام کنند که کدام چهره‌ها که اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند، فاقد مجوز هستند تا پلیس بتواند به این پرونده‌ها رسیدگی کند، اما تاکنون از هیچ نهادی گزارشی به دست ما نرسیده است.

موضوع را از رئیس پلیس تهران نیز پیگیری کردیم که سردار رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: به مردم اعلام می‌کنم که مراکز خیریه و مجاز مشخص است و تمامی آن‌ها تحت کنترل نهادها و مسئولان ذی‌ربط اداره و فعالیتشان کنترل می‌شود. این مراکز اگر از مردم پول و وجوهی دریافت کنند هم نحوه درآمد و هم نحوه خرج کردنشان مورد کنترل قرار می‌گیرد و در کنار این مراکز اگر کسانی بخواهند در جامعه دست به این قبیل کارها بزنند حتما باید مجوزهای لازم را از مراکز ذی‌ربط اخذ کنند.

وی افزود: مردم توجه داشته باشند که فقط به افراد و مراکزی که مجوز دارند پول‌های خود را تحویل دهند تا دچار مشکل نشوند.

سردار رحیمی گفت: پیگیری‌ها توسط مراجع دستگاه قضایی در حال انجام است و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم حساب‌های برخی از این افراد بسته شده است.

از طرف دیگر محسن ولیئی مدیرکل کمیته امداد استان تهران با تاکید بر اینکه تا به حال هیچ خبرنگار، بازیگر و ورزشکاری با کمیته امداد برای جمع آوری کمک‌های مردمی هماهنگ نشده است، گفت: این افراد هیچ نمایندگی از ما ندارند.

وی افزود: برای هر مسئولیتی نهادی معرفی شده و بهتر است هر نهاد وظایف خودش را انجام دهد.

ولیئی با بیان اینکه این افراد مشهور می‌توانند در ستادهای نیکوکاری کمیته امداد فعالیت قانونی داشته باشند، گفت: در صورتی که این افراد در ستادهای نیکوکاری فعالیت کنند، اقدامات آن‌ها رصد می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران اقدامات بعضی از هنرمندان را باعث سلب اعتماد مردم نسبت به جامعه هنرمندان دانست و گفت: اگر فعالیت این افراد در چهارچوب اصولی و قانونی طی شود، اعتماد مردم نیز نسبت به این قشر لطمه نمی‌بیند.

سرنوشت پولهای جمع شده توسط سلبریتی ها برای زلزله زدگان کرمانشاه

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت قوه قضائیه بر حسابهایی که برای بعد از زلزله کرمانشاه پول جمع آوری کردند، گفت: این یک کار مردمی است. وقتی شخصی شماره حساب اعلام می شود، این مردم هستند که تصمیم می گیرند که پول بدهند یا خیر. ما فقط می توانیم به مردم توصیه کنیم که مراقب باشند، چون ما نظارتی نداریم. اگر شخصی اعلام کند که ما می خواهیم پولهای مردم را برای زلزله زدگان کرمانشاه هزینه کنیم اما با گذشت زمان کاری انجام نشود، دادستانی می تواند وارد شود. در سه شهر دادستان ها چنین افرادی که شماره حساب اعلام کرده بودند را احضار کردند. قوه قضائیه نمی تواند نظارت کند، چون پول مردمی است و پول دولتی نیست، اما اگر شکایتی اعلام شود قطعا به آن رسیدگی می شود.

محبوبیت سلبریتی ها، دامی برای مشارکت خیّران

در حال حاضر هیچ مرجع رسمی برای نظارت بر نحوه هزینه کرد کمک‌های مردمی به سلبریتی ها وجود ندارد و تخلف مالی مشاهیر در جمع آوری و هزینه کردن کمک‌ها به هیچ وجه قابل رصد دقیق و نظارت نیست. این امر موجب افزایش مداخله تعداد کسانی می‌شود که به قول خودشان می‌خواهند باری از دوش مردم آسیب دیده بردارند و البته در اغلب موارد، این تنها ظاهر ماجرا است؛

نمونه بارز سوء استفاده سلبریتی ها از احساسات پاک مردم، سرنوشت نامعلوم کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاهی است که توسط چهره‌های مشهوری چون بازیگران، فوتبالیست ها و سایر افراد مشهور جمع‌آوری شد و به گفته فرهاد تجری در حساب بانکی این چهره‌های سرشناس سود می‌خورد.

کارنامه ضعیف سلبریتی ها در ماجرای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نام زلزله‌زدگان که گویا به کام چهره‌های مشهور تمام شده است، موجی از بی‌اعتمادی را در میان مردم ایجاد کرده است.

این کارنامه ضعیف نشان می‌دهد که مردم خیرخواه و سخاوتمند برای کمک به حادثه دیدگان و همچنین یاری رساندن به نیازمندان در مناطق محروم، باید به جای اعتماد به سلبریتی ها به دستگاه های مسئول اعتماد کنند؛ زیرا در صورت بروز تخلف از طرف مسئولان دستگاه‌های حمایتی، راهی برای نظارت و پیگیری نحوه هزینه کرد کمک‌های مردمی وجود دارد اما برای نظارت بر چگونگی مورد استفاده قرار دادن کمک‌های مردمی توسط سلبریتی‌ها، هیچ راهی وجود ندارد؛ مگر آنکه به گفته پلیس فتا شاکی خصوصی برای تخلفات آن ها در مورد چگونگی خرج کرد کمک‌های مردمی وجود داشته باشد که آن هم با مهارت و حقوق دانی سلبریتی ها برطرف خواهد شد.

بسیاری از سلبریتی ها راه جذب اعتماد مردم را خوب فرا گرفته اند و تا کوچکترین حادثه ای پیش بیاید، یک پست در صفحه مجازی خود منتشر می‌کنند و به اصطلاح خود را همراه مردم جا می‌زنند و اینگونه است که همواره از احساسات پاک و سادگی مردم سوء استفاده می‌کنند.

مثلا تا فلان چیز گران می‌شود و یا در همین ماجرای فیلترینگ تلگرام، پشت نقاب محبوبیت خود از دستگاه ها و نهادهای مختلف  و هر آنچه که می‌توانستند به عنوان حربه افزایش محبوبیت بهره بردند.

سواستفاده از احساسات مردم با استفاده ابزاری از آسیب دیدگان حوادث مختلف برای جذب کمک‌های میلیاردی مردمی نیز بخشی از مهارت برخی از سلبریتی های متخلف همه فن حریف است.

روند افزایش قارچ گونه موسسات خیریه

اواخر سال گذشته بود که برخی از مسئولان سازمان بهزیستی کشور، از پشت نوبت بودن ۴ هزار نفر برای دریافت مجوز تاسیس موسسه خیریه خبر دادند.

هر روز به تعداد موسسات خیریه که مدعی حمایت از اقشار محروم هستند اضافه می‌شود و با این وجود، متاسفانه تغییری در کاهش میزان فقر و تعداد نیازمندان ایجاد نمی‌شود بلکه هر روز نیازهای جدیدی از محرومان، از طرف مدیران این موسسات خیریه احصاء و فراخوان های جمع‌آوری کمک اعلام می‌شود.

بسیاری از مراکز خیریه این روزها به جای قدم برداشتن در مسیر اهداف اولیه خود، محلی برای کسب درآمد موسسان خود شده‌اند و این موضوعی است که در نتیجه سهل انگاری مسئولان ناظر بر عملکرد خیریه‌ها رقم می‌خورد.

وقتی برای تخلف برخی از دستگاه‌های مسئول، مجازات تنبیهی بازدارنده تعیین نمی‌شود و به جای آن، هر روز برای فعالیت موسسه‌ خیریه‌ای جدید مجوز فعالیت صادر می‌شود، نتیجه آن بی اعتمادی مردم و روی آوردن به اشخاصی است که ممکن است تعدادی از آن‌ها به وعده خود در کمک به آسیب دیدگان زلزله کمک کنند اما تعداد زیاد دیگری به دلیل احساس عدم وجود نظارت از کمک های مالی مردم سوء استفاده شخصی کنند.

خانم «ک» از  5 میلیارد کمک مردمی، تنها 750 میلیون تومان آن را خرج کرده است

فرهاد تجری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ روز  گذشته هفتم خرداد ماه در نشست خبری خود با اشاره به یکی از اشخاصی که با استفاده از شهرت خود کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرده است، گفت: خانم "ک" تاکنون مبلغ ۵ میلیارد جمع‌آوری کرده است، اما اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد تومان را در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده، در صورتی که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تنها ۷۵۰ میلیون تومان از مبلغ مورد نظر را خرج کرده است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده فرماندار و استاندار هنوز با این شخص ملاقاتی نداشته‌ام، اما مسئولان این منطقه خواستار انجام صحبت و مذاکره درباره این هزینه‌ها هستند، زیرا ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد که باید دادستانی و وزارت اطلاعات سریعا به این موضوع ورود کنند.

تجری تأکید کرد: اکنون این خانم از نقش یک خَیّر به یک پیمانکار تبدیل شده و با انعقاد قرارداد با مالکان و دریافت اختیاراتی شروع به ساخت و ساز کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: خانم "ک" افرادی را به بهانه داشتن اسکورت با عنوان بادیگارد با خود همراه می‌کند که این افراد با مردم زلزله‌زده درگیر شده و آنها را کتک زده‌اند که همین موضوع منجر به تشکیل پرونده قضایی برای این شخص و همراهانش شده است.

اشک تمساح سلبریتی ها برای جذب کمک های مردمی

فرهاد تجری پیش از این نیز  اظهار کرد: علی رغم کمک های زیادی که برای زلزله زدگان استان کرمانشاه توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی ها از مردم جمع آوری شد، این کمک ها به خوبی بین حادثه دیدگان توزیع نشد و می توان گفت که ردپایی از این کمک ها دیده نمی شود.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت در توزیع کمک های مردمی بین زلزله زدگان و ابراز نارضایتی آنها، موجب تضعیف اعتماد مردم به سلبریتی ها در واگذاری کمک هایشان برای رساندن به حادثه دیدگان است و نبود نظارت و مدیریت در تقسیم این کمک ها از انتخاب هنرمندان به عنوان واسطه، مردم را دچار تردید می کند.

تجری خاطرنشان کرد: برخی از سلبریتی ها با حضور در مناطق زلزله زده اشک تمساح ریختند و مردم را تحت تاثیر قرار دادند که به زلزله‌زدگان کمک کنند و در حال حاضر خبری از این کمک ها نیست.

وی افزود: اگر هم در مواردی توزیع کمک های جمع آوری شده توسط سلبریتی ها در مناطق زلزله زده انجام شده باشد به صورت پنهانی بوده است و معرفی افرادی که کمک ها را دریافت کرده اند نیز توسط رابطان و وابستگان آنها صورت گرفته است.

تجری تصریح کرد: ماندن کمک های نقدی مردم در حساب سلبریتی ها هیچ توجیهی ندارد و نمی دانم که قرار است چه مشکلی را از مردم در آینده حل کند و علی رغم اینکه مرجع دریافت و جذب کمک های مردمی باید هلال احمر و نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) باشد، به دلیل ورود سلبریتی ها این نهادها نتوانستند پاسخگویی درخور و مناسبی را ارائه دهند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی به عنوان ناظر بر اجرای قانون، استانداری کرمانشاه و نمایندگان مردم در مجلس بر هزینه کرد پول واریزی برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور به حساب هلال احمر  نظارت می کنند اما بر مبالغ واریزی به حساب سلبریتی ها نظارتی از طرف نهاد یا شخصی انجام نمی شود.

سخن پایانی این که مسئولان امر باید هر چه زودتر ساز و کار قانونی برخورد با افراد و چهره‌های مشهور و سرشناسی را که به بهانه وقوع حوادثی چون زلزله، بساط کاسبی و سودآوری برای خود مهیا می‌کنند را فراهم کنند و مردم را نسبت به عدم اعتماد به سلبریتی های سوء استفاده‌گر آگاه کنند تا کمک‌های خود را به مراجع ذیصلاح بسپارند.