یبوست را از راه طبیعی درمان کنید

معمولا افراد یبوست را یک بیماری نمی دانند، اما اگر جدی نگرفته و درمان نگردد، مشکلات جدی مثل بواسیر را به دنبال خواهد داشت.

برای درمان تنبلی روده ها و رفع یبوست چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

رعایت توصیه های زیر در بهبود یبوست مفید خواهد بود:

دقت کنید چه زمانی و چگونه به دستشویی می روید. به محض این که احساس کردید نیاز به دفع دارید، فورا به دستشویی بروید و آن را به تاخیر نیندازید. به بهانه ی تلفن و یا هر چیز دیگر دستشویی رفتن خود را منتفی نکنید. هر چه قدر که این موضوع را به تاخیر بیندازید آب بیشتری از مدفوع تان جذب می شود و آن را سخت تر می کند.

همیشه بعد از صرف اولین وعده غذایی خود در صبح، به دستشویی بروید. اگر خود را عادت دهید که در زمان خاصی اجابت مزاج داشته باشید، بدن شما نیز به آن عادت می کند.

 زیاد از سبزیجات تازه و میوه ها استفاده کنید، زیرا این مواد به دلیل داشتن فیبر بالا اجابت مزاج را در افراد تسهیل می کنند.

مقدار زیادی مایعات بنوشید و ورزش کنید. فعالیت فیزیکی مرتب که می تواند شامل پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا باشد را برای کمک به تحریک عملکرد روده انجام دهید. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته توصیه می شود.

 سعی کنید مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه ، چای و نوشابه را محدود کنید و الکل ننوشید، زیرا این گونه نوشیدنی ها سبب جذب آب از روده شده و یبوست را بدتر می کنند.

 سعی کنید بیشتر از روش های طبیعی که ذکر شد برای رفع یبوست استفاده کنید.

 اگر همه راه ها را امتحان کردید و باز هم یبوست برطرف نشد، تحت نظر پزشک می توانید از داروهای مسهل استفاده کنید.

معمولا افراد یبوست را یک بیماری نمی دانند، اما اگر جدی گرفته نشود و درمان نگردد، مشکلات جدی مثل بواسیر را به دنبال خواهد داشت. بواسیر نیز مشکلاتی مانند خونریزی از مقعد، درد و خارش را به وجود می آورد.

بعضی افراد از مسهل های مختلفی برای رفع یبوست استفاده می کنند. ولی در بیشتر مواقع با استفاده مداوم از مسهل، قدرت طبیعی کولون کاهش یافته و اجابت مزاج طبیعی و بدون استفاده از مسهل مشکلتر می گردد. در واقع کولون به استفاده از مسهل عادت می کند. همچنین استفاده از مسهل مانع از بروز علایم هشدار دهنده مهمی مانند یبوست و درد، هنگام اجابت مزاج می شود. بدون وجود این اخطارها، افراد همچنان به خوردن غذاهایی که واقعاً می توانند عامل خطرناکی برای به خطر افتادن سلامتی آنها باشند، ادامه می دهند.

موثرترین درمان برای یبوست ایجاد یک تغییر مهم در رژیم غذایی است.

غذاها و نوشیدنی های مفید برای یبوست عبارتند از:

 برخی غذاهای غنی از فیبر مانند: کشمش، انواع سبزیجات خام، سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج، سالادهای سبزیجات، سبوس غلات، نان سبوس دار و میوه ی تازه.

 از جمله میوه های مفید و غنی از فیبر عبارت هستند از: آلو، انجیر، زردآلو، سیب، کیوی و...

جو و آرد سبوس دار جو

صبح ها برای ۱۵ دقیقه در توالت بنشینید حتی اگر قادر به اجابت مزاج نباشید. این زمان به شما آرامش می دهد و فعالیت دستگاه گوارش شما را تحریک می کند.

به مظور کمک به هضم بهتر غذاها بعد از صرف هر وعده ی غذایی ۱۵ دقیقه با آرامش بنشینید.

صبح پس از بیدار شدن، نوشیدن یک لیوان آب سرد می تواند خیلی موثر باشد.

می توانید انجیر خشک را در آب بخیسانید و پس از گذاشتن در یخچال، آب و انجیر داخل آن را بخورید.

مصرف آلو بخارا نیز می تواند مفید باشد.