چطور می‌توان کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرد؟

اگر شما هم تصمیم به پذیرفتن یک کودک از بهزیستی دارید، حتما سوالات بسیاری در این زمینه دارید. ثبت نام برای فرزندخواندگی، عکس بچه‌های بهزیستی و شرایط فرزندخواندگی همگی سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ داده شود. در ادامه به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

شهین ابراهیمی کارشناس مسوول امور جوانان و کودکان اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، می‌گوید: بعد از سه سالگی کودکان به سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی فرستاده می‌شوند که این مراکز به تفکیک دختر و پسر هستند. در حال حاضر پنج مرکز غیر دولتی برای سرپرستی از این کودکان وجود دارد که حدود ۸۰ نفر در آن سرپرستی می‌شوند. کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند مثل همه کودکان دیگر به مدارس عادی می‌روند. کودکانی که پدر و مادر آن‌ها مشخص نیست و بدون پدر و مادر و بی هویت هستند، توسط دادگاه تعیین تکلیف شده و به بهزیستی سپرده می‌شوند که امکان واگذاری آن‌ها به عنوان فرزند خوانده وجود دارد. 

برای پذیرفتن یک کودک؛ نداشتن فرزند، مقیم ایران بودن، مجرد نبودن، عقد دائم والدین، سپری شدن پنج سال از عقد والدین، شرط سنی حداقل ۳۰ سال، نداشتن محکومیت جزایی، محجور نبودن، امکانات مالی مناسب، نداشتن اعتیاد و بیماری صعب العلاج و واگیر و ... داشتن این شرایط الزامی است. پس از تائید این شرایط و طی کردن روال قانونی کودک به مدت ۶ ماه به خانواده مورد نظر داده می‌شود و اگر خانواده پس از این شش ماه واجد تمام شرایط بود برای دائم شدن سرپرستی به دادگاه معرفی خواهد شد. پس از طی این مراحل شناسنامه کودک به نام خانواده جدید خواهد بود.

در مدت این شش ماه کارشناس بهزیستی هر چند وقت یک بار به خانه کودک رفته و از او سرکشی می‌کند. اگر کودکی از ۱۲ سال سن بیشتر داشته باشد یا دارای پدر و مادر بدسرپرست باشد، امکان فرزندخواندگی برای وی وجود ندارد. در این صورت می‌توان این کودک را به خانواده‌ای که دارای فرزند هستند، سپرد اما هر زمان که پدر و مادر واقعی کودک اراده کنند می‌توانند فرزندشان را نزد خود برگردانند.