اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته عامل اصلی تداوم بهبودی آن‌ها

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: رویکرد‌های گذشته سازمان بهزیستی کشور در خصوصمعتادان بهبود یافته، تنها شامل رویکرد‌های حمایتی می‌شد و این روند طی سال‌های گذشته نیز اجرایی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در اجرای رویکرد حمایتی سازمان بهزیستی کشور، وام اشتغال ویژه معتادان بهبود یافته به کارفرمایان آن‌ها پرداخت می‌شد و یا در اختیار خود افراد بهبود یافته که دارای مهارت فنی و حرفه‌ای خاصی بودند، قرار می‌گرفت.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ایجاد تحولاتی در رویکرد‌های این سازمان در خصوص معتادان بهبود یافته خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، بهزیستی موظف است که در کنار رویکرد‌های حمایتی خود، به ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر بهبود یافته اقدام کند.

عباسی ضمن تشریح جزئیات ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر بهبود یافته یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور در رویکرد جدید خود، باید علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد فوق، مسئله صیانت اجتماعی آن‌ها را نیز مدنظر داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت برخی از معتادان متجاهر بهبود یافته در بعضی از مشاغل خرد، افزود: تعدادی از این افراد طی سال‌های اخیر با همکاری سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، مشغول به کار شدند و در حال حاضر خود نوعی کارآفرین و مددجوی دارای مهارت به شمار می‌روند.

اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته عامل اصلی تداوم بهبودی آن‌ها

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین تصریح کرد: ایجاد اشتغال و توجه به مبحث کارآفرینی برای معتادان بهبود یافته، اصلی‌ترین عامل تداوم پاکی و بهبودی آن‌ها محسوب می‌شود و در سال جاری این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

عباسی در ادامه با اشاره به اجرای پایلوت طرح اشتغالزایی برای معتادان متجاهر بهبود یافته در شهر تهران تاکید کرد: در صورت موفقیت این طرح، آن را در شهرهای سراسر کشور که نیازمند چنین طرح‌هایی هستند، اجرایی خواهیم کرد و در این اقدام زنان بهبود یافته در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد: طرح ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر بهبود یافته با مشارکت و همراهی ستاد مبارزه با موادمخدر اجرایی خواهد شد و اجرای سراسری آن مستلزم تامین اعتبار و بودجه مورد نیاز است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طرح ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر ویژه افرادی است که از طریق طرح‌های ماده ۱۶، به مراکز اقامتی ترک اعتیاد منتقل شده‌اند و مراحل سم‌زدایی و درمان اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.