نحوه ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی جدید مشخص شد

در متن این دستورالعمل آمده است: ثبت نام دانش آموزان در مدارس، آغازی مهم و سرنوشت ساز برای فرزندان میهن اسلامی و نقطه آغاز پیوند عمیق دو نهاد خانه و مدرسه و زمینه ساز برنامه ریزی‌ها در اجرای مأموریت‌های مهم نظام آموزش و پرورش است، شایسته است با بکارگیری تجارب گذشته و اتخاذ تدابیر لازم، ضمن اقدام مؤثر در زمینه ثبت نام به موقع همه دانش آموزان، پیش بینی و اقدام لازم در خصوص اجرای کامل ساختار نظام جدید آموزشی (۳-۳-۶) و استقرار پایه دوازدهم انجام پذیرد.

در کلیات این دستورالعمل نیز آمده است: با توجه به سیاست‌های مقام عالی وزارت مبنی بر کاهش تمرکز و تفویض اختیار و به منظور برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر امور مربوط به ثبت نام دانش آموزان، موضوع در کمیته مرتبط استانی و منطقه‌ای بررسی و اقدامات لازم پیش بینی و انجام شود و حوزه‌های ارزیابی عملکرد در سطوح مختلف، کیفیت و کمیت عملکرد واحد‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهند داد.

بر اساس این دستورالعمل، ثبت نام دانش آموزان مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس موضوع مصوبه جلسه ۶۵۲ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۰ مرداد ۷۹ و آیین نامه‌های آموزشی مصوب مربوط به هریک از دوره‌های تحصیلی انجام شود.

این دستورالعمل می‌افزاید: در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی۹۸-۱۳۹۷ بر اساس شیوه نامه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ اقدام شود و هرگونه تغییر و اصلاح متعاقباً از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اعلام می‌شود.

در ادامه کلیات دستورالعمل مذکور آمده است: به منظور پوشش کامل تحصیلی، افراد ایرانی فاقد مدارک هویتی لازم که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به استناد مصوبه هیأت وزیران و نامه مورخ ۲اسفند۹۵ معاون اول ریاست جمهوری، با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادره از وزارت کشور (فرمانداری‌ها) ثبت نام از آن‌ها صورت پذیرد.

بر اساس دستورالعمل یاد شده؛ با توجه به لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی (دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی)، ضروری است برای استفاده از فرصت شهریورماه ۹۷، به گونه‌ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام‌ها تا ۳۱ مرداد به اتمام برسد.

همچنین اجرای محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام دانش آموزان به استناد ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی مدارس صورت پذیرد.

تبصره: ثبت نام از دانش آموزان عشایری، هنر جویان هنرستان‌ها و مدارس خاص بدون لحاظ محدودیت جغرافیایی، بر اساس ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

طبق بخشنامه صادره آموزش و پرورش و به استناد ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و دریافت هرگونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب‌های درسی) در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم شود.

تبصره: وجوه اختیاری مربوط به کمک‌های مردمی، فعالیت‌های فوق برنامه، سرویس ایاب وذهاب، لباس فرم، لباس کارگاهی، با هماهنگی و موافقت انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و رعایت سایر قوانین و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

این بخشنامه می‌افزاید: فرآیند ثبت نام از طریق سامانه‌های مربوط ازجمله سناد و سنجش بدو ورود انجام پذیرد.

تبصره:هرگونه پیش ثبت‌نام قبل از تاریخ اول خرداد ۹۷ ممنوع است.

دستورالعمل صادره تاکید دارد: ثبت مشخصات فردی والدین به تفکیک پدر و مادر شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه در سامانه سناد جهت ثبت نام دانش آموز ضروری است.

همچنین در خصوص ثبت نام کودکان و دانش آموزان استثنایی، علاوه بر رعایت مفاد این شیوه نامه، موضوع بخشنامه ۱۰ خرداد ۹۵ سازمان آموزش و پرورش استثنایی ملاک عمل خواهد بود.

بخشنامه یاد شده می‌افزاید: تمامی کودکان ورودی پایه اول مطابق دستورالعمل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ملزم به شرکت در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود هستند.

تبصره: به استناد ماده ۷ اساسنامه مدارس عشایری مورخ اول آذر ۹۴، سنجش بدو ورود دانش آموزان عشایری الزامی است.

بر اساس این گزارش؛ دانش آموزان گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی- حرکتی و دارای اختلال‌های هیجانی-رفتاری خفیف تا متوسط، در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در تمامی دوره‌های تحصیلی برابر شیوه‌نامه مربوط (آموزش به شیوه تلفیقی) در مدارس عادی ثبت نام کرده و از خدمات مربوط برخوردار شوند.

در ادامه بخشنامه آموزش و پرورش آمده است: مدیران مدارس ابتدایی موظف اند اطلاعات دانش آموزان را (به ویژه پایه اول) در اسرع وقت و حداکثر تا پایان مردادماه در سامانه سنجش بدو ورود و سناد ثبت کنند.

این بخشنامه خاطر نشان می‌کند که ثبت نام و پذیرش دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی، استعداد‌های درخشان و هیأت امنایی مطابق با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و با رعایت سایر قوانین و مقررات انجام می‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، شیوه ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیردولتی و شاهد علاوه بر رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با در نظر گرفتن موارد ذیل انجام می‌شود:

مدارس غیردولتی:

بر اساس بخشنامه اعلام شده، در مدارس غیردولتی نصب پوستر نرخ شهریه مصوب ابلاغی به همراه رئوس کلیه فعالیت‌ها در محل ثبت نام و در معرض دید اولیای دانش‌آموزان و مراجعین الزامی است.

همچنین مدارس غیردولتی در زمان ثبت نام صرفاً مجاز به اخذ شهریه مصوب (برنامه هفتگی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و فوق برنامه درسی) هستند و دریافت هزینه خدمات از قبیل: تغذیه بین روز، لباس متحدالشکل، ایاب و ذهاب و هزینه تشکیل کلاس‌های تابستانی و فعالیت غیردرسی از اولیای دانش آموزان با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و کسب موافقت شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی منطقه / ناحیه در زمان مقرر امکان‌پذیر خواهد بود.

تذکر: استفاده از خدمات مذکور کاملا اختیاری بوده و دریافت هرگونه وجهی تحت این عناوین در هنگام ثبت نام ممنوع است.

۳-مدیران مدارس غیردولتی موظف‌اند هنگام ثبت نام با ورود به سامانه مشارکت‌های مردمی به نشانی http://www.mosharekatha.ir نسبت به انعقاد قرارداد اخذ شهریه بین، ولی دانش آموز و واحد آموزشی در سامانه تعیین شهریه اقدام و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ و پس از مهر و امضا به، ولی دانش‌آموز تحویل دهند.

تبصره: کلیه قرارداد‌ها به صورت الکترونیکی و از سامانه مذکور باید انجام شود و قرارداد دستی فاقد اعتبار است.

در شرایط ثبت نام در مدارس استعداد‌های درخشان نیز آمده است:

۱ -ثبت نام پذیرفته شدگان پایه هفتم از طریق سنجش و پذیرش ورودی دبیرستان‌های دوره اول استعداد‌های درخشان بر اساس بند (د -۱) ضوابط و شرایط پذیرش ثبت نام بخش (د) و دستورالعمل سنجش و پذیرش این مدارس مورخ ۱۹ خرداد ۹۷ مجاز است.

۲ -ثبت نامه پذیرفته شدگان آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم استعداد‌های درخشان و دانش‌آموزان پایه نهم سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ این مدارس در پایه دهم، بر اساس بند (د-۱) و (د-۲) دستورالعمل آزمون ورودی این مدارس مورخ ۱۳ اسفند ۹۶ صورت پذیرد.

۳ -ثبت نام دانش آموزان پایه‌های هشتم و نهم این مدارس، با رعایت مفاد ماده ۱۳ و ۱۴ آیین نامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی (دوره اول متوسطه) مصوب جلسه ۷۵۰ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ۲۶ تیر ۱۳۸۶ و در دوره دوم با رعایت مفاد ماده ۶۶ و ۷۷ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه) مصوب جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۷ خرداد ۹۵ انجام شود.

۴ -ثبت نام دانش آموزان متقاضی انتقال در دبیرستان‌های دوره اول و دوره دوم استعداد‌های درخشان، با رعایت کف نمره مدرسه مقصد و به شرط وجود ظرفیت، مطابق ضوابط نقل و انتقال این مدارس و از طریق سامانه نقل و انتقال دانش‌آموزان مدارس استعداد‌های درخشان، با موافقت استان‌های مبدأ و مقصد انجام شود.

تبصره ۱:انتقال دانش آموزان پایه هفتم و دهم این مدارس در سال اول پذیرش در آزمون ورودی، در بین مدارس استعداد‌های درخشان درون یک شهرستان اکیداً ممنوع است.

تبصره ۲:ثبت نام دانش آموزان پایه دهم پذیرفته شده در آزمون ورودی مدارس استعداد‌های درخشان، در رشته‌ای غیر از رشته پذیرفته شده در سنجش ورودی، ممنوع است.

تبصره ۳:تصمیم گیری در خصوص امکان یا عدم امکان انتقال به هریک از مدارس استعداد‌های درخشان، در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد بود. ۵،

۵- ثبت نام دانش آموزان پایه یازدهم مدارس استعداد‌های درخشان متقاضی تغییر رشته تحصیلی با رعایت شرایط و ضوابط تغییر رشته و به شرط وجود ظرفیت و صرفاً در صورت دارا بودن کف امتیاز قبولی در رشته مورد نظر در آزمون ورودی پایه دهم بلامانع است.

۶ -میزان حق‌الثبت مدارس استعداد‌های درخشان، بر اساس مصوبه هیأت امنای سمپاد که معادل ۵۰ درصد مبلغ بخشنامه مربوط به ثبت نام در مدارس غیردولتی هر شهر است، توسط اداره کل آموزش و پرورش استان تعیین و به مدارس استعداد‌های درخشان ابلاغ شود.

۷ -در هنگام ثبت نام دانش آموزان، مدیران این مدارس با عنایت به مفاد آیین نامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی (دوره اول متوسطه) مصوبه جلسه ۷۵۰ مورخ ۲۶ تیر ۱۳۸۶ وجوه کتب تکمیلی ویژه این مدارس را از دانش آموزان دریافت و نسبت به ثبت سفارش کتب فوق از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به صورت گروهی اقدام نمایند. (وجوه دریافتی باید به حساب مدرسه واریز شود.)

مدارس شاهد:

به گزطارش ایسنا؛ در خصوص ثبت نام دانش آموزان مدارس شاهد؛ تغییرات انجام شده نسبت به دستورالعمل مورخ ۲۰ اردیبهشت ۹۵ مندرج در این شیوه نامه پس از طرح موضوع در ستاد شاهد استان اجرا شود.

شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان:

طبق آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده است، ثبت نام دانش آموزان قبولی خرداد در پایه سوم دوره اول ابتدایی مدارس شاهد برای ورود به پایه چهارم دوره دوم ابتدایی، ادامه تحصیل محسوب شده و نیاز به امتیازبندی مجدد ندارد.

همچنین ادامه تحصیل دانش آموزان جانباز و فرزندان جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد در دوره ابتدایی درصورتی که یک درس مقیاس "خوب" و مابقی "خیلی خوب"کسب کرده باشند، بلامانع است.

این بخشنامه می‌افزاید: ورودی پایه هفتم: دانش آموزان پایه ششم درصورتی که در یک درس مقیاس "خوب" و مابقی "خیلی خوب" را در خردادماه کسب نموده اند می‌توانند در پایه هفتم در سامانه سجا ثبت نام کنند. همچنین ورودی پایه‌های هشتم و نهم: کسب نمره قبولی در خردادماه با معدل کل ۱۸ و نمره حداقل ۱۷ (میانگین تکوینی و پایانی خردادماه) در تمامی دروس؛ ادامه تحصیل پایه‌های هشتم و نهم: کسب نمره قبولی در خردادماه با معدل کل ۱۷ و نمره حداقل ۱۶ (میانگین تکوینی و پایانی خردادماه) در تمامی دروس. ورودی پایه دهم: قبول خردادماه در پایه نهم با معدل کل حداقل ۱۷ و کسب شرایط علمی لازم در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی مربوط. ورودی پایه‌های یازدهم و دوازدهم: قبول خردادماه با حداقل معدل سال ۱۶ و نمره سالانه حداقل ۱۵ در دروس اختصاصی رشته تحصیلی مربوط. ادامه تحصیل پایه‌های یازدهم و دوازدهم: قبول خردادماه با حداقل معدل سال ۱۵ و حداقل نمره سالانه ۱۴ در دروس اختصاصی رشته تحصیلی مربوط.

تبصره ۱:اسامی دانش آموزانی که بعد از امتحانات خردادماه موفق به کسب حدنصاب لازم نشده اند توسط مدیر مدرسه به همراه گزارش اقدامات انجام شده به ستاد اجرایی شاهد منطقه اعلام گردد. ستاد مذکور با بررسی علل ضعف درسی این دانش آموزان در خصوص ادامه تحصیل آن‌ها در مدرسه شاهد تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

تبصره ۲:اغماض از کسر نمره دانش آموزان (ورودی و ادامه تحصیل) بر عهده ستاد شاهد استان است.

در متن تغییرات جدول امتیازات دانش آموزان شاهد نیز آمده است:

- امتیاز فرزند جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد: ۳۰۰۰ امتیاز

- امتیاز خواهر و برادر شهید و جانباز ۷۰%و بالاتر: هر مورد ۵۰۰ امتیاز

- امتیاز فرزند رزمنده جبهه مقاومت: هرماه ۳۰ امتیاز (گواهی معتبر از حوزه ایثارگران سپاه)

-در صورت جانبازی یا شهادت رزمندگان جبهه مقاومت تا زمانی که تحت پوشش بنیاد شهید قرار نگرفته اند، فرزندانشان با گواهی صادره از سوی حوزه ایثارگران سپاه، ثبت نام قطعی خواهند شد.

- امتیاز فرزند رزمنده نظامی یا وظیفه:

الف-حضور در جبهه و مناطق جنگی در ۸ سال دفاع مقدس (شهریور ۵۹ تا شهریور ۶۷؛ حداکثر ۹۶ ماه)؛ هرماه ۱۵ امتیاز

ب-حضور در مناطق امنیتی (درگیر و غیر درگیر از تاریخ اول مهر ۶۷ به بعد حداکثر ۹۰ ماه)؛ به ازای هرماه ۲ امتیاز

ج- حضور در مناطق عملیاتی از تاریخ اول مهر ۶۷ به بعد حداکثر ۶۰ ماه، به ازای هرماه ۱.۵ امتیاز

د- حضور در مناطق امنیتی شمال غرب ایران از تاریخ اول فروردین ۵۸ لغایت ۳۱ شهریور ۵۹ (به مدت ۱۸ ماه) هرماه ۱۵ امتیاز

- نوه آزاده با جانبازی تا ۶۹ درصد: ۱۵۰ امتیاز

- امتیاز حائز رتبه اول تا سوم در مسابقات سالانه حفظ، مفاهیم، قرائت قرآن و نهج البلاغه آموزش و پرورش با ارائه گواهی معتبر از واحد مرتبط: در سطح منطقه (۵ امتیاز)، استان (۳۰ امتیاز)، کشور (۵۰ امتیاز) و بین المللی (۶۰ امتیاز)، حداکثر امتیاز در این بخش ۱۵۰ امتیاز است. (حداکثر گواهی پذیرفته شده از منطقه ۲ گواهی میباشد).

- امتیاز حائز رتبه اول تا سوم در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی دانش آموزان؛ برگزارشده از سوی آموزش و پرورش با ارائه گواهی معتبر از واحد مرتبط: ددر سطح منطقه (۵ امتیاز)، استان (۳۰ امتیاز)، کشور (۵۰ امتیاز) و بین المللی (۶۰ امتیاز)، حداکثر امتیاز در این بخش ۱۵۰ امتیاز است. (حداکثر گواهی پذیرفته شده از منطقه ۳ گواهی میباشد).

کسب امتیاز حافظان قرآن کریم با ارائه گواهی معتبر از واحد مرتبط اداره کل آموزش و پرورش استان یا سازمان اوقاف و امور خیریه با تائید ستاد شاهد استان امکانپذیر است.

- امتیاز فرزند کارمند رسمی آموزش و پرورش و بنیاد شهید (شاغل یا بازنشسته؛ مأمور یا انتقالی به ادارات دیگر): هرسال سابقه خدمت رسمی یا پیمانی در آموزش و پرورش و بنیاد شهید ۵ امتیاز است. حداکثر امتیاز سابقه خدمت زوج کارمند: ۳۰۰ امتیاز

- امتیاز فرزند یا نوه خیر مدرسه ساز: الف- احداث و ساخت مدرسه؛ ۱۲۰ امتیاز ب- اهداء زمین؛ ۸۰ امتیاز (ارائه گواهی از اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان) ج. -تجهیز مدرسه به نسبت هزینه کرد؛ مدارس شاهد ۵۰ امتیاز- مدارس غیر شاهد ۲۰ امتیاز- به تشخیص ستاد شاهد استان