هشدار؛ این ۱۲ عادت روزانه به موها و ناخن‌هایتان صدمه می‌زنند

بسیاری از مشکلات موها و ناخن های ما ناشی از رفتارهای روزانه ی ما هستند. در حقیقت، همان عادت های ساده ای که به ظاهر غیر مضر هستند سلامت موها و ناخن ها را به خطر می اندازند. در اینجا به ۱۲ عادت روزانه ای می پردازیم که به موها و ناخن ها صدمه ای جدی وارد می کنند.

۱- مصرف غذاهای نامناسب

موادی که برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند از طریق رژیم غذایی ما تأمین می شوند. بنابراین زمانی که مواد مغذی مناسب به بدن ما نرسد، موها و ناخن های ما رشد نمی کنند و قادر نیستند به شیوه ای که باید، از خود محافظت کنند.

۲- استفاده ی بیش از اندازه از وسایل حرارتی برای موها

اگرچه وسایلی مانند سشوار و اتوی مو در ظاهر برای داشتن موهایی بهتر استفاده می شوند، اما حقیقت آن است که آرایش موها با استفاده از حرارت، به موها صدمه وارد می کند. ابزارهای حرارتی باعث خشکی و شکنندگی موها می شوند. سشوار به ویژه تأثیر مخربی بر موهای خط پیشانی دارد و اتو و دستگاه فر کننده ی مو انتهای موها را نازک می کنند. کارشناسان توصیه می کنند قبل از آنکه موهای خود را با این وسایل حرارتی آرایش دهید، از محافظ های حرارتی مو استفاده کنید و دمای سشوار را در کمترین درجه تنظیم کنید.

۳- شست و شو با صابون ها و شوینده های قوی

بعضی از صابون های قوی از PH قلیایی ای برخوردارند که به لایه ی بیرونی پوست و ناخن ها صدمه می زند. بنابراین باید از صابون های ملایم استفاده کنید. در زمان انتخاب شامپو دقت داشته باشید که حاوی سولفات نباشد چون این ماده چربی طبیعی موها را از بین می برد و همچنین رنگ موهای رنگ شده را از بین می برد یا تغییر می دهد.

۴- شنا در استخر

کلر نه تنها رنگ موها را تغییر می دهد، به ویژه اگر بلوند باشد، بلکه موها را بسیار خشک می کند. برای مقابله با اثرات کلر، قبل از شنا، از ماسک یا نرم کننده ی مو استفاده کنید. این محصولات میان موها و مواد شیمیایی یک مانع ایجاد می کنند و در عین حال، موها را مرطوب کرده و از آن ها در برابر خشکی ناشی از آب استخر و نور خورشید محافظت می کنند.

۵- نظافت خانه

هر زمان که قصد دارید خانه را تمیز کنید، به خاطر داشته باشید که از دست ها و ناخن هایتان به خوبی مراقبت کنید. شوینده های خانگی ناخن ها را خشک و شکننده می کنند. با استفاده از دستکش می توانید از آسیب ناخن ها جلوگیری کنید. البته اگر ناخن هایتان لاک داشته باشند این مسأله جلوی ترک خوردن ناخن ها را می گیرد.

۶- شینیون کردن یا دم اسبی بستن مداوم موها

شینیون کردن یا دم اسبی بستن مداوم موها باعث شکستن موها می شود. اگر در زمان ورزش کردن مجور هستید موهایتان را دم اسبی ببندید از کش هایی استفاده کنید که جنس نرم تری دارند و شکستن موها را به حداقل می رسانند.

۷- شانه کردن موهای خیس

بعد از بیرون آمدن از حمام، از شانه کردن موهایتان پرهیز کنید. شانه و برس، فارغ از نوع دندانه و دانه هایشان، فشار زیادی به تارهای ضعیف و منعطف موهای خیس وارد می کنند. برای به حداقل رساندن این صدمه، پیش از ورود به حمام، زمانی که موهایتان هنوز خشک هستند آن ها را شانه کنید. بعد از شستن موها هم یک بار به سرعت آن را شانه بزنید.

۸- باغبانی

اگرچه باغبانی و رسیدگی به گل ها و گیاهان کار آرامش بخشی است، اما این عادت می تواند تأثیر مخربی بر ناخن ها داشته باشد. علاوه بر آنکه با این کار دست ها و ناخن هایتان (و بقیه ی بدن) را در معرض نور خورشید و آسیب های ناشی از آن قرار می دهید، ممکن است از طریق خاک به عفونت قارچی مبتلا شوید. در هنگام باغبانی حتما از دستکش های مخصوص استفاده کنید.

۹- شستن بیش از اندازه ی موها

شست و شوی بیش از اندازه ی موها با شامپو موها را خشک می کند و تماس شامپو با کف سر به پوست آن صدمه می زند. اگر موهایتان چرب یا کثیف می شود شستن زود به زود آن ایرادی ندارد، در غیر اینصورت فاصله ی میان دفعات شستن موها را بیشتر کنید.

۱۰- ضربه زدن با ناخن ها

ضربه زدن با ناخن ها یک عادت عصبی است که می تواند باعث تضعیف ناخن ها شود. این مسأله شامل تایپ کردن با تلفن های همراه هم می شود. اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید یا استفاده ی زیاد از تلفن همراه را کنار بگذارید، از تاپ کوت های شفاف و محکم کننده ی ناخن استفاده کنید.

۱۱- قرارگیری بیش از اندازه در معرض آفتاب

نور خورشید همانطور که به پوست صدمه می زند، به ناخن ها هم آسیب وارد می کند. قرار گیری طولانی مدت در معرض پرتوهای فرابنفش ناخن ها را خشک و شکننده می کند. برای جلوگیری از آسیب خورشید، همیشه از کرم های دستی استفاده کنید که دارای اس پی اف هستند. این مسأله در مورد موها هم صدق می کند، چون آن ها هم از همان پروتئین های پوست تشکیل می شوند. از محافظ های حرارتی، سرم ها یا اسپری های نرم کننده ای استفاده کنید که موها را در برابر اشعه های فرابنش محافظت می کنند.

۱۲- برداشتن کوتیکول ناخن

اگرچه احتمالا تصور می کنید کوتیکول ناخن هایتان ظاهر خوبی ندارد، اما نباید آن را بردارید. وظیفه ی اصلی پوست دور بستر ناخن، محافظت از ناخن است. در حقیقت، کوتیکول محافظی در برابر میکروب ها و باکتری ها است و مانند یک مانع عمل می کند، بنابراین از برداشتن کوتیکول خودداری کنید.