اولویت بهزیستی کنار هم بودن مادر و نوزاد است

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور با همکاری اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در صدد است تا گام‌های موثری را در جهت ارتقای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف نیازمند خدمات مددکاری اجتماعی بردارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از خدمات مددکاری اجتماعی در حوزه سلامت به کودکان در معرض خطر که آسیب‌های متعددی آن‌ها را تهدید می‌کند، ارائه می‌شود و البته کودکان در معرض کودک آزاری نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

مسعودی فرید با اشاره به فعالیت تیمی سازمان بهزیستی کشور و همچنین اورژانس اجتماعی با یکدیگر  در حوزه کودکان در معرض آسیب و کودکان آسیب دیده، خاطرنشان کرد: نه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و نه سازمان بهزیستی هیچ کدام نمی‌توانند هیچ کودک در معرض خطری را بدون حکم قضایی از خانواده جدا کنند و تصمیم نهایی در خصوص پذیرش و ترخیص این کودکان با موافقت قوه قضائیه انجام می‌شود.

وی در ادامه به تشریح وضعیت نوزادانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند، پرداخت و تاکید کرد: نوزادان فوق باید چند روز پس از تولد را برای طی دوره درمان در بیمارستان سپری کنند و سپس با حکم قاضی به مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست سازمان بهزیستی کشور سپرده می‌شوند و ترخیص آن‌ها نیز با حکم قاضی صورت می‌پذیرد.

اولویت بهزیستی کنار هم بودن مادر و نوزاد است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اولویت سازمان بهزیستی کشور در مواجهه با زنان باردار معتاد این است که پس از زایمان این قبیل زنان، آن‌ها را با حکم قاضی در مراکز مادر و کودک اقامتی سازمان بهزیستی کشور نگهداری کند.

مسعودی فرید همچنین اضافه کرد:در گام بعدی سازمان بهزیستی کشور در زمان پذیرش مادر معتاد باردار در بیمارستان اقدامات مددکاری اجتماعی در این خصوص را آغاز می‌کند و در نهایت اگر شرایط پذیرش مادر و کودک در مراکز اقامتی وجود نداشته باشد، با پیگیری واحد مددکاری اجتماعی، نوزاد تا زمان ترک اعتیاد مادر و بهبودی کامل او، به فرد قابل اطمینانی از خانواده نسبی یا سببی خود سپرده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: فرآیند تحویل نوزاد به مادران معتاد با جدیت از طرف سازمان بهزیستی کشور دنبال می‌شود و تا حاصل شدن اطمینان مددکار اجتماعی از ترک اعتیاد مادر، نوزاد به مادرش تحویل داده نمی‌شود.