تصویب طرح جامع ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان در جلسه امروز شورا

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر تهران در هفتاد و دومین جلسه علنی این نهاد با اشاره به لایحه الزام شهرداری تهران به گزارش عملکرد در خصوص ایمنی سرویس‌های مدارس گفت: طرح یک فوریت این الزام در شصت و ششمین جلسه رسمی شورای شهر تهران با موافقت 18 نفر از حاضرین به تصویب رسید.

وی در ادامه گفت: سند طرح جامع ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان موجب خواهد شد که دانش‌آموزان، مدارس، راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش نسبت به وظایف خود توجیه لازم را داشته باشند.

علیخانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون عمران و ترافیک در خصوص طرح ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان گفت: بر اساس نظرات کارشناسی‌، دستورالعمل‌های دقیقی را برای شروع سال تحصیلی 97 در سرفصل‌های طرح ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان تنظیم کردیم.

رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر تهران تصریح کرد: آرام‌سازی معابر دارای مدرسه، وجود توقف‌گاه‌های استاندارد، آموزش رانندگان سرویس مدرسه و کمک رانندگان، آموزش دانش‌آموزان و والدین، تعریف دقیق سرویس مدرسه و الزامات ایمنی خودروی سرویس مدرسه جزو دستورالعمل‌های شروع سال تحصیلی سال 97 است. در این خصوص برنامه نحوه صدور گواهی صلاحیت راننده و کمک راننده سرویس مدارس نیز تنظیم شده است.

مرتضی الویری عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با این طرح گفت: آیین‌نامه اجرایی سرویس دانش‌آموزان مصوب سال 1387 هیئت وزیران و مصوبه شهر دوستدار کودک شورای شهر تهران در سال 88 در خصوص ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان، تمام موارد طرح جامع ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان را شامل می شود. نباید قوانینی که در موارد مشابه وجود دارد اما اجرا نمی‌شود را مجدد قانون‌گذاری کنیم.

وی افزود: باید دلیل اجرایی نشدن قوانین را بیان کنیم، نه اینکه قانون‌های جدیدی را تصویب کنیم.

مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر تهران با این طرح مخالفت کرد و گفت: در ماده 5 قانون حتی ویژگی‌های راننده سرویس و شرایط و ضوابط خودروهای حمل و نقل مدارس از جمله دارا بودن برگ معاینه فنی مطرح شده است. واقعیت امر این است که مدارس در مکان‌های مناسبی قرار نگرفته اند و برای این موضوع در سطح کلان بحث شود.

حجت نظری به عنوان موافق این طرح گفت: در قوانین و مصوبات قبلی نواقصی وجود دارد که رفع آنها الزامی است. در این راستا برای جلوگیری از تعارض بین مصوبات و قوانین، باید تمام مصوبات این موضوع که در گذشته تصویب شده‌اند نصح شود.

حبیب‌زاده عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در موافقت با این طرح گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، لازم به ذکر می‌دانم که تمام اسناد بالادستی بازنگری شده‌اند، اما نواقصی داشتند. ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان خواست مردم است. همچنین نوع نظارت بر فعالیت‌ این سرویس‌ها مناسب نیست.

درجلسه امروز شورای شهر تهران، افندی‌زاده قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه موضوع حمل و نقل دانش‌آموزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: کمیسیون موضوع 138 آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس را در سال 87 تصویب و ابلاغ کرده است. ماده 18 این آیین‌نامه کارگروهی برای ارزیابی عملکرد این آیین‌نامه را مشخص کرده است. در واقع آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان، شهرداری‌ها و بخش‌داری‌ها مسئولیت نظارت و ارزیابی بر عملکرد حمل و نقل دانش‌آموزان را دارند.

وی افزود: همچنین وزیر وقت کشور آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد و ماده 6 کارگروه ماده 18 کارگروهی را متشکل از آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان شهرداری و استانداری تشکیل داد.

افندی‌زاده با تاکید بر اینکه قراردادهای سرویس‌های دانش‌آموزان را وزارت آموزش و پرورش امضا می‌کند، گفت: شهرداری در مواردی از قبیل آرام‌سازی معابر اقدام می‌کند، اما واقعیت امر آن است که این موضوع یک موضوع میان بخشی است که ارگان‌های مختلفی غیر از شهرداری در آن دخیل هستند.

گفتنی است؛ در نهایت طرح جامع ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان با موافقت اکثریت اعضا شورا به تصویب رسید.