علت قطعی برق استان تهران از زبان حائری

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به قطعی برق در تهران اظهار کرد: تعمیرات و بهسازی تمام نیروگاه‌های حرارتی برای سال جاری انجام شده است و با آمادگی کامل وارد مدار تولید برق شده اند، اما به دلیل کاهش نزولات جوی و کاهش منابع آبی در پشت سد‌ها با کمبود تولید برقابی مواجه شدیم که با همکاری استان‌ها در بحث مدیریت مصرف و تقاضا به استقبال تابستان رفتیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به خاموشی‌های برق در چند روزه گذشته، تصریح کرد: رشد مصرف برق به دلیل بالا رفتن دما موجب وارد شدن فشار به تجهیزات صنعت برق و آسیب ترانس‌های شبکه برق شد که به ناچار برای جلوگیری از اختلال در شبکه، خاموشی‌های اعمال شد.

وی با اشاره به صرفه جویی در صنعت برق، گفت: با همکاری بین مسئولان استانی، مردم و صنعت برق ۱۵۰۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شده است و در صورت تداوم مدیریت تقاضا می‌توان با مشکلات کمتری از تابستان  عبور کرد.

حائری با اشاره به واردات و صادرات برق در کشور، بیان کرد: کشور ایران محور تبادل انرژی در منطقه است و واردات و صادرات برق با تمام کشور‌هایی که مرز خاکی داریم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینک میزان نیاز شبکه توزیع در تابستان حدود ۳ برابر زمستان است، در این برهه از زمان به دلیل پیک بالای برق صادرات به صفر می‌رسد و در فصول دیگر سال صادرات به کشور‌های عراق، پاکستان و افغانستان صورت می‌گیرد.

به گفته وی؛ برای افزایش صادرات و واردات برق نیاز است شبکه ارتباطی گسترش پیدا کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به حضور بخش خصوصی در انرژی‌های نو، تصریح کرد: در بحث تولید انرژی‌های نو، شرایط مناسبی  برای فعالیت و صادرات بخش خصوصی به کشور‌های همسایه فراهم شده است.

حائری در پایان گفت: به دلیل محدودیت‌های بانکی، برای دریافت منابع مالی حاصل از صادرات برق با مشکلاتی مواجه هستیم که رایزنی‌ها برای حل این مشکل صورت گرفته است.