سروری: اصلاح‌طلبان مخاطب شعار‌های افراطی خودشان شدند

پرویز سروری عضو پیشین شورای شهر تهران با اشاره به هیاهو و جوسازی دوران مدیریت نجفی در خصوص عملکرد قالیباف گفت: آنچه در عملکرد تیم مدیریت شهری نجفی به‌نمایش گذاشته شد نوعی افراط و تفریط بود هرچند این موضوع از زمان روی کار آمدن شورای پنجم در قالب برخی شعار‌های ساختارشکن به‌نمایش گذاشته شد. اصلاح‌طلبان نشان دادند برای پیروزی در انتخابات به هر اقدامی دست می‌زنند و به هر قیمتی حتی استفاده از روش‌های کثیف نیز به‌دنبال پیروزی در انتخابات هستند، بی‌آنکه به این موضوع توجه داشته باشند که عدم به واقعیت پیوستن شعار‌ها برایشان مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی درخصوص هیاهو‌های ایجادشده در موضوع تراکم‌فروشی اظهار داشت: هرچند در دوران مدیریت نجفی علیه فروش تراکم در مدیریت پیشین هیاهوی زیادی به‌پا شد، اما آن‌ها خود به این موضوع واقف بودند که فروش تراکم براساس قانون صورت گرفته است. تراکم به‌فروش‌رسیده در شهر تهران براساس طرح تفصیلی بوده بنابراین هیچ موردی برای نکوهش مدیریت شهری قالیباف وجود نداشته و تراکم‌فروشی خلاف قانون صورت نگرفته است.

سروری افزود: مدیریت پیشین و کنونی شهر تهران به این موضوع واقف بوده و هستند که طبیعتاً اداره شهر نیازمند حرکت کردن در فرآیند‌های قانونی است پس هر جایی که براساس قانون اقدام شود مشکلی وجود ندارد، در صورتی که قانون اشکال داشته باشد این وضعیت باید از طریق قانونگذاری تغییر کند نه با زیر سؤال بردن خدمات صورت‌گرفته!

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به‌دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بودند گفت: اصلاح‌طلبان در دوره مدیریت قالیباف علیه عملکرد این مدیریت تندروی‌های بسیاری صورت دادند و ناعادلانه مواضع خود را به‌صورت افراطی بیان کردند، شاید آن دوره گمان نمی‌کردند فردایی که شهر تهران در دست آن‌ها و براساس مدیریتشان اداره شود آن‌ها در برابر شعار‌های تند و رادیکالی که ایراد کرده‌اند قرار می‌گیرند بنابراین شعار‌هایی که مبنای قانونی ندارد و تنها در راستای تخریب مدیریت سابق شهر صورت گرفته نشان‌دهنده عدم آگاهی آن‌ها به اداره شهر و سیاسی‌بازی و جناحی‌گری است. طبیعتاً اصلاح‌طلبان با تمسک به این موضوع که اکثریت مردم آگاهی چندانی به موضوعات فنی و تخصصی ندارند بنابراین با طرح موضوعاتی از قبیل: تراکم و... و نفی صددرصد آن به‌دنبال ماهی‌گیری از آب گل‌آلود بودند و به‌گونه‌ای رفتار کردند گویی تمام مشکلات شهر به‌دلیل تراکم‌فروشی است و این تراکم‌فروشی است که برای شهر و شهروندان مشکل‌آفرینی کرده است. هنگامی که خود در رأس کار حاضر شدند و نتوانستند به آنچه مطرح کرده بودند پایبند بمانند چرا که تمام آنچه عنوان شده بود غیر کارشناسی و فنی بود نهایتاً مجبور به بازگشت به رویکرد دوره مدیریت پیشین شهری شدند.

وی به روند کاهش خدمات در شهر تهران اشاره کرد و افزود: بستن راه‌های درآمدزایی شهر موجب شد تا اصلاح‌طلبان در زمان کوتاهی با عدم جذب درآمد و تعطیل شدن تمام پروژه‌ها و حتی رفته رفته خدماتی که مردم لحظه به لحظه به آن نیاز دارند از قبیل: جمع‌آوری زباله روبه‌رو شوند. مسلماً بسیاری از خدمات از قبیل: جمع‌آوری زباله موضوعی تعطیل‌بردار نیست، شاید بتوان پروژه شهری مثل مترو را تا مدت زمانی به‌تعویق انداخت که البته این موضوع نیز بر مسائل حمل‌ونقل شهری و ترافیک و آلودگی هوا تأثیرات سویی به‌جای می‌گذارد، اما اساساً برخی خدمات را به هیچ وجه نمی‌توان تعطیل کرد. مواجه شدن امروز اعضای مدیریت شهری با مشکلات متعدد برآیند افراطی‌گری‌های آنهاست که موجب فشار‌های زیاد و به‌تعبیری وارد کردن ضربات سختی به روند خدمت‌رسانی به شهروندان شده است.

سروری با ابراز اینکه روش‌های مدیریت قالیباف در حال اجراست اظهار داشت: مسلماً اگر قرار باشد شهر با هیاهو و تکرار ادعا‌های غیر کارشناسی اداره شود بعد از مدت کوتاهی اداره شهر با سختی روبه‌رو می‌شود و بسیاری از خدمات به اضمحلال کشیده می‌شود از این رو رفته رفته تغییر نگرش بازگشت به شیوه‌های مدیریت سابق جدی‌تر می‌شود. امروز مدیران شهری علی‌رغم انتقادات و تخریب روش‌های پیشین مدیریت شهری خود در مسیر حرکت‌های مدیریتی قالیباف قرار گرفته‌اند و با بازبینی روش‌های مدیریتی خود دوباره در همان مسیری حرکت می‌کنند که دوازده سال براساس قانون طی شده بود.

وی در ادامه با طرح چند سؤال از مدیریت شهری کنونی اصلاح‌طلبان افزود: آنچه از سوی نجفی و دوستانشان به‌عنوان پاکدستی و مبارزه با فساد مطرح شد همه هیاهویی سیاسی و در جهت دور کردن فضای ذهنی جامعه از عدم کار و خدمات‌دهی مدیریت شهرداری بود. هنگامی که دوستان نتوانستند شعارهایشان را به منصه ظهور برسانند به‌اسم پاکدستی و مبارزه با فساد علیه مدیریت پیشین وارد عمل شدند در حالی که امروز به همان روشی حرکت می‌کنند که تا دیروز منتقد سرسخت و جدی آن بودند! حال این سؤال مطرح می‌شود؛ اگر خدمات انجام‌شده نوعی مفسده و عدم مدیریت صحیح بوده خود چرا چنین اقدامی می‌کنید؟ اگر فساد نبوده شجاعانه در برابر افکار عمومی اعلام کنید که مردم را فریب داده و دروغ‌های بزرگی تحویل آن‌ها داده‌اید. به مردم بگویید برای برنده شدن در انتخابات آدرس‌های غلطی به مردم دادید و اینک که متوجه اشتباه‌ها‌یتان شده‌اید بهتر است با انتخاب رفتار منصفانه به این موضوع اعتراف کنید که بیان و عملکرد شما ضربات سختی به توسعه خدمات شهری ایجاد و خادمان مردم شهر تهران را هر روز با چالش‌های جدی مواجه کرد. بهتر است این شجاعت را داشته باشید و بگویید تصمیمات گذشته شما اشتباه بوده و تصمیمات مدیریت سابق منطقی و براساس قانون و نیاز‌های شهر صورت داده شده است.