دستگاه‌های مسئول فعالیت‌های کلیشه ای نکنند

محسن هاشمی  در ابتدای هفتادو چهارمین جلسه شورا با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) زندگی و دستاوردهای امام صادق علیه السلام را کمتر شناخته شده برای جامعه بخصوص نسل جوان خواند و افزود: امام صادق منادی وحدت و آزاد اندیشی علمی در جهان اسلام محسوب می‌شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایشان طی حدود 4 دهه تدریس و نشر علوم اسلامی و عهده داری امامت شیعه به مدت ثلث قرن ، بیشترین دستاوردهای علمی را در تاریخ جهان اسلام رقم زدند خاطر نشان ساخت: تربیت 4 هزار شاگرد برجسته در علوم اسلامی و بنا نهادن مکتب عقلانیت شیعی و فقه جعفری جزو دستاوردهای امام صادق علیه السلام محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از چهار پیشوای مذهبی اهل سنت، دو تن از آنان از شاگردان امام صادق محسوب می شوند و جلسات درس ایشان بزرگترین نماد وحدت اسلامی و آزاد اندیشی دینی در تاریخ جهان اسلام است.

به گفته هاشمی امام صادق نه تنها نسبت به سایر مذاهب و فرق اسلامی با نگاهی مثبت و وحدت گرایانه برخورد می کرد بلکه حتی در مواجه با انکار کنندگان خداوند و بی دینان نیز با سعه صدر، مدارا و منطق سخن می گفت و تاریخ بصورتی مشروح مباحث امام صادق با این گروه را ثبت کرده است که اثر گران سنگ توحید مفضل که حاصل بخشی از دلایل اثبات عقلی خداوند و وحدانیت آن توسط امام صادق بر ای شاگرد ایشان مفضل است، امروز بعنوان میراثی اندیشمند برای جهان اسلام وشیعه باقی مانده است اما متاسفانه در مقایسه با مسایل هیجانی واحساسی و خرافات و مطالب بی اساس کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

هاشمی در ادامه انتقاد امام صادق به گرایشات انحرافی در شیعه را بسیار بنیادین توصیف کرد و ادامه داد: تنها گروهی که امام صادق از همنشینی با آنان پرهیز داشت و به اصحاب و یاران خود توصیه کرده بود از آنان دوری کنند ، غلات یاغلوکنندگان در مورد ائمه و شیعیان تندرو بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از نگاه امام صادق(ع) این گروه که مقام امامان را بالاتر از آنچه که هست تبلیغ می کردند ، خطری به مراتب بیشتر از انکار کنندگان خدا و انکار کنندگان امامت برای شیعیان دارند و موجب فساد عقیدتی جوانان شیعه می گردند.

وی اظهار داشت: امام صادق (ع) از تندروی عملی نیز پرهیز می کرد و اگرچه از شهادت شیعیان در مبارزه با حکومت متاثر می شد اما حاضر به تایید اقدامات نظامی زیدیه که فرزند امام سجاد و محمد نفس زکیه از نوادگان امام حسن مجتبی بود ، نگردید و با وجود آنکه حکومتهای بنی امیه و بنی عباس را ظالم و غاصب می دانست بر روشهای نرم و روشنگری و بالا بردن آگاهی های جامعه نسبت به عملکرد حکومت تاکید داشت و روشهای خشونت آمیز و استفاده از اسلحه را توصیه نمی کرد.

هاشمی سیره امام صادق علیه السلام برای جامعه را حاوی درس های بزرگی دانست و ابراز امیدواری کرد دستگاههای مسئول بجای فعالیتهای تبلیغاتی وکلیشه ای و تعطیل کردن، افکار عمومی را با نگاه امام صادق و کمک گرفتن از دستاوردهای ایشان برای حل مسایل امروز جامعه آشنا کنند.