مدیریت شهری نباید در موضوعات سیاسی دخیل شود

عضو سابق شورای شهر تهران در رابطه با گزارش‌هایی مبنی بر خرید و فروش پست در شهرداری تهران و نقش دلالان و واسطه گران در ایجاد رانت در مدیریت شهری جدید گفت: این موضوعات روشن نیستند و سند معتبر و قابل ارائه ندارند و کسی هم که آن را مطرح کرده باید طبق مستندات و مدارک موثق بیان کرده باشد. اما با این حال وقتی یک جریان سیاسی تلاش می‌کند تا قدرت سیاسی را در یک مجموعه به دست گیرد، قطعاً به واسطه عقبه و لیدر‌ها و افرادی به آن قدرت رسیده است. اگر آن لیدر‌ها در انتخاب افراد شایسته‌سالاری را مدنظر داشته باشند افراد متخصص و کارشناس را انتخاب می‌کنند و گاهی هم متاسفانه جریانی نگاه می‌کنند و افرادی را وارد جریان می‌کنند که در جریان فکری آن‌ها و همراه با آن‌ها است.

وی افزود: جریان اصلاحات در حال حاضر اکثر افراد اصول‌گرا را که در دولت و شهرداری فعال بودند جابجا کرده و نگاه شایسته سالاری برای افراد نداشته است؛ بلکه نگاهی برگرفته از سهم‌خواهی را اتخاذ نموده است. یا می‌توان گفت: تلاش‌هایی صورت گرفت تا مثلاً اقای افشانی که منتسب به جریان فکری اصلاحات است برسر کار بیاید و حال آن جریان هم از ایشان سهم‌خواهی داشته باشد و شاید نگاه شایسته سالاری هم در آن نباشد. این نوع جابجایی رخ داده و بنده هم دیدم. اما اینکه پولی از کسی بگیرند که به‌واسطه آن پول کسی را عزل و یا نصب کنند، بنده نشنیدم و گفتن این مطلب هم نیازمند مستندات و مدارک است که گمان نمی‌کنم صحت داشته باشد.

قناعتی در ادامه گفت: وظیفه عمده مدیریت شهری، خدمات شهری است و نباید دخیل در موضوعات سیاسی شود. اگر موضوعات سیاسی درجه اولویت بالاتری داشته باشد از اصل خدمت به مردم غافل می‌شوند. اگر نگاه به شهر و فعالیت شهری سیاسی باشد و انتخاب افرادش هم برهمین اساس باشد، قطعا آن کار‌هایی که مربوط به شهر است با شکست مواجه خواهد شد. اما اگر نگاه به شهر ازجهت خدمت رسانی باشد و از نیرو‌های کارشناس استفاده شود، کمکی درجهت داشتن شهر خود و مجموعه اجرایی موفق است.

ابوالفضل قناعتی اظهار داشت: جریانی که اکنون حاکم است باید این را بداند که مردم عملکرد و کار آن‌ها را رصد می‌کنند و حال اگر گروه قبلی هم تخلفی داشته توسط قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور رسیدگی می‌شود و سیاه‌نمایی کار گذشتگان و عدم کارایی با عوام فریبی نمی‌تواند مؤثر باشد. شاید این کار در زمان کوتاهی کارکرد و حلاوتی داشته باشد، اما دربلندمدت مردم مطالبه‌گر هستند و از آن‌ها خواهند پرسید که برای حمل و نقل، مترو، کار‌های عمرانی و شهرسازی چه اقداماتی انجام دادند. اگر بخواهند وقت خود را به سیاه‌نمایی از گذشته بگذرانند، شاید درزمان کوتاهی جالب توجه مردم باشد، اما در درازمدت مفید نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علت این کم‌کاری اعضای شهرداری و شورای شهر هم در این است که رئیس دولت اصلاحات آن‌ها را تایید نموده و غیر از یکی دو نفر از آن‌ها که فعالیت شهری داشتند، مابقی سابقه فعالیت شهری نداشتند و با تائید آقای خاتمی وارد شورا شدند و نتوانستند برنامه‌های شورا را هم پیش ببرند. شهردار قبلی هم که انتخاب کردند، نتوانست انتظار شهر ته