روغن پرتقال و خواص فوق العاده ی آن برای پوست

روغن پرتقال را از پوست آن استخراج می کنند و از دیرباز به علت خواص آن برای سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه به علت خواص زیادی که برای پوست و مو دارد بیشتر توجه ها را به خود جلب کرده است. در این مقاله در مورد خواص بی نظیر روغن پرتقال بیاموزید.

 

مراقبت از پوست

روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به همین خاطر به محافظت از پوست و درمان آن کمک می‌کند. پرتقال‌ها یکی از بهترین منابع تولید ویتامین C هستند. این ماده به‌خاطر ارتقای سطح کلاژن پوست، نقش مهمی در جلوگیری از بروز علائم پیری مثل چروک‌ و لکه‌های سیاه ایفا می‌کند. روغن پرتقال به‌خاطر داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، از پوست دربرابر اشعه‌ی فرابنفش، آلودگی و سموم محافظت می‌کند. شما می‌توانید مقدار اندکی از روغن پرتقال را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید. البته قبل از مصرف، حتما قسمت کوچکی از پوست‌تان را به این ماده آغشته کنید تا مبادا به آن حساسیت داشته باشید. ترکیب روغن پرتقال با سایر روغن‌های مفید همچون روغن درخت چای یا روغن کُندُر هم فکر خوبی است.

 

رفع آکنه

روغن پرتقال در مقابله با باکتری‌ها و التهاباتی که موجب بروز آکنه می‌شوند نیز اثرگذار است. این روغن، درمان خانگی مفیدی برای پوست است. یادتان باشد که لازم نیست مقدار زیادی از این روغن را روی پوست بمالید. برای مصرف، بهتر است که مقدار اندکی از آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید و با کمک گوش پاک‌کن روی آکنه‌ها بمالید. قرمزی، درد و التهاب ناشی از آکنه به کمک این روغن بهبود پیدا می‌کند. ضمنا بهتر است که از مصرف مواد شیمیایی رفع‌کننده‌ی آکنه که پوست را خشک می‌کنند پرهیز کنید. استفاده از روغن پرتقال در کنار سایر روغن‌ها مثل دارچین و شمعدانی نیز مفید است.

 

محافظت از لثه‌ها

روغن پرتقال خاصیت ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل قادر است تا از دندان‌ها و لثه دربرابرعفونت‌ها محافظت کند. این روغن برای درمان گلودرد نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به همراه آب‌نمک غرغره کرد. می‌توان از ترکیب این روغن با آب به‌عنوان دهان‌شویه‌ای خانگی برای رفع زخم‌های دهانی استفاده کرد. برای استفاده از روغن پرتقال به‌عنوان دهانشویه می‌توانید آن را با روغن نارگیل خالص ترکیب کنید.

 

بهبود گردش خون

روغن پرتقال نوعی درمان خانگی برای فشار خون بالاست و باعث بهبود گردش خون و از بین رفتن فشار خون می‌شود. فشار خون بالا یکی از دلایل عمده‌ی بیماری‌های قلبی است. کاهش دردها‌ی مرتبط با سردرد و علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) از مزایای این روغن هستند. برای بهبود گردش خون می‌توانید از ترکیب روغن پرتقال و نارگیل استفاده کنید و آن را روی شکم بمالید و ماساژ بدهید.

 

خواص ضدالتهابی

خواص ضدالتهابی روغن پرتقال با وجود اثراتی که در مبارزه با درد، عفونت و بیماری مزمن انسدادی ریه داشته است، نمایان می‌شود. درواقع، درمیان روغن‌های معروفی مانند روغن اوکالیپتوس، آناناس و لیمو که خاصیت ضدالتهابی دارند، روغن پرتقال بیشترین اثرگذاری را در کاهش التهاب داراست. این موضوع نیز در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت به اثبات رسید. این دستاورد در مجله‌ی تحقیقات پزشکی اروپا منتشر شده است.

 

برطرف کننده افسردگی

مقدار خیلی کمی از روغن پرتقال لحضات شادی را برای شما فراهم میکند و افکار تمیزی و خوبی را یاد شما میاورد. به همین دلیل از این روغن به طور مکرر در خوشبو کننده ها استفاده میکنند. این خوشحالی,احساس ارامش ایجاد میکند و به عنوان برطرف کننده عصبیانیت است که برای افرادی که از افسردگی یا بیماری اظطراب رنج میکشند است. تحقیقات نشان میدهد که روغن پرتقال طبیعی کمک میکند تا مقدار تپش قلب و هیدرو کورتیزون بزاق کم شود که این زمانی که در اظطراب یا نگرانی به سر میبرد ترشح میشود.

 

زیاد کننده ادرار

روغن پرتقال باعث کمک میکند تا بدن شما از گاز ها و سموم اضافی خلاص شود. این ادرار را زیا دمیکند که باعث از بین بردن سموم ماده اوریک اسید , سموم صفراوی, نمک اضافی , الوده کننده ها و آب اضافی از طریق ادرار است.ادرار اشتها را زیاد میکند و گوارش یا هضم را ترفیع میدهد.این ماده به کم کردن چاقی کمک میکند که برای قلب مفید و خوب است.

 

جوان سازی پوست صورت

پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C می باشد که با تولید کلاژن از چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

 

مرطوب کننده پوست خشک و چرب

پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که برای هر دو نوع پوست چرب و خشک مناسب هستند.

استفاده موضعی از پوست پرتقال روی پوست، سلول های مرده و خاک را از بین می برد و پوست را مرطوب نگه می دارد.

 

ویژگی ضد نفخ

ضد نفخ بودن به این معنی است که یک نماینده به خارج شدن گاز های اضافی از روده کمک میکند. اگز گاز ها در روده تولید شوند و به بالای بدن راه یابند باعث درد قفسه سینه, سو هاضمه و باعث ناراحی میشود. حتی میتواند باعث بالا امدن فشار خون هم شود, تاثیر منفی بر روی سلامتی قلب بگذارد و درد شدید شکم شود . رواغن پرتقال میتواند تمامی این مشکلات را برطرف کند, میتواند باعث راحتی شکم و ماهیچه های مقعدی شود, بدین وسیله به گاز ها را خارج میکند. علاوه بر این گاز های افزوده خارج نمیکند