وضعیت مصوبه برج باغات از زبان سخنگوی شورای شهر

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران عصر روز گذشته در حاشیه نشست «باغ‌های گمشده تهران» در جمع خبرنگاران گفت: جامعه مهندسان مشاور به دلیل نوع کارشان دیده‌اند که طبق مقررات مختلف چه اتفاقاتی برای باغ‌ها رخ داده است. آنها به همین خاطر می‌توانند در مورد مصوبه جایگزین برج باغات نظرات خوبی ارائه دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: مصوبه برج باغ در حال حاضر لغو شده و اکنون دنبال آن هستیم که مصوبه جایگزینی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدت ارائه پیشنهاد جایگزین مصوبه برج باغ توسط شهرداری به پایان رسیده، اظهار کرد: از آنجایی که در مدیریت شهریشاهد شرایط ناپایدار بوده‌ایم، هنوز پیشنهاد جایگزین ارائه نشده است.

اعطا تصریح کرد: باید در ارائه مصوبه جایگزین برج باغ منافع خصوصی و عمومی همزمان دیده شود و تعادل ایجاد شود. در بحث صیانت از باغات بیشتر به موضوع حفظ منافع عمومی توجه می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با بیان اینکه سه رویکرد اصلی در جایگزینی مصوبه برج باغ داریم، اظهار کرد:  یا باید نگاهمان صرفا ساخت و ساز باشد و تنها تراکم و طبقات را کاهش دهیم، یا باید به شرایط قبل از سال ۸۲ که در باغ ساخت و ساز کم بود اکتفا کنیم.

وی با بیان اینکه باید به رویکرد ساخت و ساز در باغات پایان دهیم، اظهار کرد: می‌توان با تعریف کاربری‌های خاص در باغات تهران رویکرد دیگری داشت و با تشویق‌های غیر تراکمی و مالی برای صاحبان باغ متنفع کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مهندسان مشاور در فضای حرفه‌ای کار کرده اند گفت: آنها در چهارچوب ضوابط و مقررات عمل کرده‌اند، اما مشکل برج باغ ها این بود که کار قانونی انجام می‌شد. این مصوبه در نهایت موجب نابودی باغات می شد و مهندسان مشاور بیش از همه شاهد نابودی باغات بر اساس ضوابط بودند و در جریان روال نابودی باغات قرار داشتند. طبیعی است که هدفمان این باشد که از این مشاوران خوب استفاده کنیم.