خطرات استفاده از وسایل چند بار مصرف در اتاق عمل

پرویز طباطبایی فوق‌تخصص عفونی کودکان در ارتباط با موضوع استفاده چندین باره از برخی از تجهیزات اتاق عمل و ابلاغیه وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: وسایل یکبار مصرف طیف وسیعی دارد و برخی از آنها اصلاً امکان استفاده مجدد ندارند. 

وی افزود: برخی از تجهیزات پزشکی که در اتاق عمل برای بیمار استفاده می‌شود به شرط اینکه توسط یک شرکت معتبر جمع‌آوری شده و روند استریل را بگذرانند قابلیت استفاده چندین باره را دارند ولی باید توجه داشت که این وسایل پس از استریل باید بسته‌بندی شوند و به چرخه بازگردند که این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته نیز مدنظر قرار دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه شرکت‌های معتبر و نه خود بیمارستان باید عمل ضدعفونی وسایل را انجام دهند، گفت: همچنین هر وسیله باید دستورالعمل جداگانه‌ای برای استریل داشته باشد تا جان بیماران به خطر نیفتد.

طباطبایی بیماری‌های عفونی، باکتریایی و ویروسی را از جمله عواقب استریل درست نشدن وسایل چندین بار مصرف عنوان کرد و گفت: در هیچ کشوری صد درصد نمی‌گویند که این وسایل قابل بازیافت نیست بلکه برخی از کشورها در سیستم سلامتشان قانون دارند و با گایدلاین و پروتکل خاص برخی از وسایل این چنین استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید حتماً عمل استریل به صورتی باشد که یک شرکت داروسازی یا تجهیزات پزشکی معتبر این اقدام را انجام دهند چرا که در بیمارستان امکانات و تجهیزات کامل استریل وجود ندارد. همچنین باید توجه داشت که وسایل یکبار مصرف تنها باید یکبار مصرف شوند و هیچ کس حتی با گران شدن مجاز به استفاده چندین باره از آن نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی از قطعات و وسایل اگر درست استفاده شوند و قابلیت چند بار مصرف داشته باشند تنها به شریط رعایت دستورالعمل جداگانه و بسته‌بندی و استریل از خارج از بیمارستان می‌توانند به چرخه بهداشتی و درمانی بازگردند.