اصلی ترین دلیل بروز بیماری‌های غیر واگیر

کامران عزتی، عضو هیأت علمی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارتباط با  دوم مرداد که روز ملی فیزیوتراپی نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: نگرانی‌ها در مورد بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان‌ها همچنان در حال افزایش است که این بیماری‌ها برخلاف بیماری‌های واگیر مسری نبوده ولی طبیعت مزمن داشته و ممکن است سالیان متمادی فرد را درگیر کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد بیماری‌های غیر واگیر بسیاری از دردهای مزمن عضلانی، اسکلتی، عصبی و نیز شکستگی‌ها وعوارض ناخواسته اتفاق می‌افتند، افزود:کم تحرکی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب به صورت روزانه و منظم یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌های غیر واگیر است.

 رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان ادامه داد: متأسفانه حدود 26 درصد از بزرگسالان جوان و 60 درصد میانسالان و سالمندان فعالیت فیزیکی کافی ندارند که این امر منجر به اضافه وزن، افزایش گلوکز و چربی خون، پوکی استخوان و افزایش فشار خون می شود.

عزتی با اشاره به اینکه از دلایل دیگر ایجاد بیماری‌های غیر واگیر تغذیه نامناسب و استعمال دخانیات است،‌گفت: برنامه‌هایی که در سه سطح پیشگیری، درمان و پیگیری بیماری‌های غیر واگیر انجام می شوند نقش بسیار مهمی در زندگی این بیماران دارند و قابل توجه است که در تمامی این سطوح،تحرک و ورزش کافی ونیز رویکردهای پزشکی غیر تهاجمی و غیر دارویی حائز اهمیت بوده و فیزیوتراپی به یکی از مهمترین درمان‌های غیر دارویی که در هر سه سطح مذکور نقش دارد، تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به افق‌های پیش رو و برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و از طرف دیگر دو مقوله مهم تروما و سالمندی در استان گیلان انشالله در آینده ای نزدیک شاهد گسترش رشته‌های توانبخشی و ایجاد دانشکده توانبخشی در دانشگاه باشیم.