آیا طولانی بودن خواب نشانه سلامت خواب است؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده کم خوابی باعث افزایش خطر دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی در افراد می‌شود بنابراین داشتن خواب مناسب می‌تواند نقش مهمی در نوع عملکرد روزانه افراد داشته باشد.

دکتر الهه تقوایی زحمتکش، متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه داشتن خواب مناسب می‌تواند نقش مهمی در نوع عملکرد روزانه افراد داشته باشد، اظهار کرد: اختلالات خواب بر عملکرد مغزی و جسمی اشخاص تأثیرات بسزایی دارد. وی با اشاره به اینکه خواب یکی از نیازهای زیستی انسان است، تصریح کرد: خواب نامناسب به دلیل اختلالاتی که به وجود می‌آورد در مشاغلی که نیاز به تمرکز دارند بسیار حائز اهمیت است. این متخصص مغز و اعصاب با تأکید بر اینکه افراد باید ضرورت خواب کافی را بدانند، گفت: در این صورت می‌توانند به یک برنامه منظم و سالم برسند و قدرت کافی برای کارکردن، یادگیری، خلاقیت را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه خوابیدن تنها عدم تحرک بدن نیست، خاطرنشان کرد: در هنگام استراحت ذهن همچنان درگیر انجام تعداد زیادی فعالیت است تا به بدن کمک کند در شرایط ایده آل باقی بماند.

تقوایی با بیان اینکه خوابیدن لازمه زندگی و زمینه عملکرد مناسب است، اظهار کرد: مهمترین موضوعی که باید در رابطه با داشتن یک خواب مناسب و خوب در نظر داشت داشتن خاطری آسوده و ذهنی آرام است.وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد برای ساعات شبانه و استراحت خود دارای درجه بندی خاص خود هستند، افزود: برای خواب افراد نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد زیرا نیاز هر فرد به خواب متفاوت است. نماینده انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: خواب سالم خوابی است که کیفیت و کمیت آن در حدی باشد که فرد بعد از خواب احساس کند از نظر قوای جسمی و روحی در حد مطلوب و قابل قبولی است.

این متخصص مغز با اشاره به اینکه خواب سالم خوابی طولانی نیست، گفت: بعد از خواب سالم چهره شاداب می‌شود، روح و روان آرامش می‌گیرد و فرد با انرژی زیاد می‌تواند فعالیت خود را شروع کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از افراد با پنج ساعت خوابیدن به حد مطلوب می‌رسند و بعضی دیگر به خواب بیشتری نیاز دارند بنابراین زمان خوابیدن در افراد متفاوت است.