کسب رتبه‌ خوب در کنکور به معنی نخبه بودن نیست

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: بر اساس سیاست‌های بنیاد  گرفتن رتبه‌ای خوب در کنکور  یا جایزه‌ای در یکی از جشنواره‌های علمی و المپیاد‌ها به معنی نخبه بودن نیست.

جوانان سرمایه های این کشور هستند و به کمک مغز و ایده آن‌ها می‌توانیم آینده کشور را بسازیم؛  آینده ای که بتواند نام ایران را در جهان درخشان تر کند و ساختار اقتصاد نفتی را تغیر دهد؛ اما این جوانان نیاز به حمایت و کمک دارند تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

بنیاد ملی نخبگان برای کمک به این جوانان و ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت‌ آن‌ها بوجود آمده است نهادی که رئیس آن اعتقاد دارد با پول، جوانان به هیچ جایی نمی‌رسند و نمی‌توانند شکوفا شوند.

سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان متعقد است تنها عاملی که سبب می‌شود جوانان مهاجرت کرده به کشور بازگردند و برای آینده ایران کار کنند محیط مناسب کسب و کار است؛ برای آشنایی با فعایت‌های بنیاد ملی نخبگان و مجموع اقدام‌هایی که برای حمایت از جوانان به عمل آورده است؛ با وی  به گفت‌وگوی تفصیلی پرداختیم تا از چند و چون نوع فعالیت ها مطلع شویم.

سالیانه 4 هزار نفر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان درمی‌آیند

بنیاد ملی نخبگان برای کمک به جوانان کشور و هدفمند کردن حرکت آن‌ها آغاز به کار کرده است؛ اکنون چند نفر در بنیاد ملی نخبگان عضو هستند و تعامل این نهاد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به چه صورتی است؟

سورنا ستاری: بنیاد و معاونت علمی با یکدیگر تعامل  بسیار خوبی دارند و این تعامل سبب شده است تا کارها راحت شوند و بسیاری از فعالیت‌ها میان این دو نهاد تسهیل شوند؛  امروز بنیاد دقیقا به همان زیرساختی رسیده که معاونت طراحی کرده است؛ بنیاد هرساله حدود 4هزار جوان نخبه را تحت پوشش خود درمی‌آورد  و از آنها حمایت می‌کند.

در  کشور ما چه میزان ظرفیت نخبگی وجود دارد ؟

 سورنا ستاری: واژه ظرفیت نخبگی چندان جالب نیست؛  از نظر ما نخبه کسی است که بتواند در کشور تغییری را ایجاد کند و تاثیرگذاری موثری داشته باشد بر اساس سیاست‌های بنیاد ملی نخبگان، گرفتن رتبه‌ای خوب در کنکور  یا جایزه‌ای در یکی از جشنواره‌های علمی و المپیاد‌ها به معنی نخبه بودن نیست.

وقتی نخبه می شویم که توان کارآفرینی داشته باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان: اما پس از کنکور سراسری و اعلام نتیجه آن از سمت بنیاد برای رتبه‌های برتری پیامی فرستاده می‌شود و آن‌ها را نخبه می‌خواند. چه استدلالی برای این موضوع دارید؟

سورنا ستاری: آن‌ها عضو بنیاد نیستند بلکه جایزه تحصیلی دریافت می‌کنند.

این جایزه تحصیلی به چه معنا است؟

سورنا ستاری: وقتی بنیاد روی کسی دست می‌گذارد ارزشش بالا می‌رود  و اگر او بخواهد در دانشگاهی یا شرکتی کار کند کلاس بالایی خواهد داشت زیرا از سمت بنیاد ملی نخبگان معرفی شده است؛ درخارج از کشور هم به همین صورت عمل می‌شود و مهم این است که شما از سوی چه کسی معرفی شده‌اید و توصیه نامه شما از سمت چه نهادی صادر شده است.

  بر این اساس است که طرف مقابل مجاب می‌شود تا از شما استفاده کند؛ ما به جوانان جایزه می‌دهیم و برای آن‌ها معرفی نامه صادر می‌کنیم اما کسی را به عضویت در نمی‌آوریم؛ اگر کسی به واسطه دریافت رتبه خوبی در کنکور بگوید که من نخبه و عضو بنیاد هستم و حال جامعه باید به من تعظیم کند سهم نفت مرا بدهید ما به او جوابی نمی‌دهیم زیرا سیاست ما این نیست.

کسی که ادعای نخبگی می‌کند باید فرهنگ آن‌را هم داشته باشد؛ زمانی نخبه می‌شویم که بتوانیم تغییری در کشور ایجاد کنیم و چند نفر را سرکار ببریم.