اختلال خواب در کودک را چگونه درمان کنیم؟

غلامرضا زمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با اختلال خواب در کودکان اظهار داشت: این مشکل جزو تشخیص‌های افتراقی به شمار رفته که خانواده‌ها را نگران می‌کند و تشخیص و درمان به موقع آن در پیشگیری از آسیب به کودکان بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد انواع اختلالات خواب در کودکان گفت: ناگهانی از خواب بیدار شدن به همراه جیغ و حرکت، نوعی اختلال خواب بوده که ناشی از ترس شبانه است و بیشتر در کودکانی که بهداشت خواب در آن‌ها رعایت نشده و سبک زندگی به صورت غلط توسط والدین اجرا می‌شود بروز می‌یابد.

فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: کودکانی که دیر می‌خوابند گاهی هنگام خواب شروع به راه رفتن کرده و به طور مثال در یخچال را باز و بسته می‌کنند و مجدد سرجایشان می‌خوابند و زمانی که صبح بیدار می‌شوند، از این اتفاق چیزی به خاطرشان نمی‌آید که این مسئله نیز نوع دیگری از اختلال خواب است.

 

زمانی در مورد کابوس گفت: این مسئله نیز اختلال خواب به شمار رفته و کودک با ترس از خواب بیدار میشود و خواب وحشتناکی دیده و یا اتفاق ناگواری از روز را هنگام خواب به یاد آورده است و صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌شود، این حادثه به یادش همچنان است.

وی با اشاره به اینکه اختلالات خواب متفاوت بوده و درمان‌های مختلفی را می‌طلبد، عنوان کرد: برخی از کودکان نیز به هنگام خواب پرش اندام داشته به ویژه در ساعات ابتدایی خواب برای آن‌ها رخ می‌دهد و این مسئله نیز بیشتر به عدم وجود بهداشت خواب بازمی‌گردد.

این عضو هیأت علمی علوم پزشکی تهران ضمن تأکید بر رعایت هر چه بهتر بهداشت خواب برای کودکان، خاطرنشان کرد: کودکان نیاز به ۱۰ ساعت خواب شبانه داشته و بهتر است دیرتر از ۹ و ۱۰ شب نخوابند، همچنین باید توجه داشت کودکان اصولا نیازی به خواب روزانه نداشته و تماشای تلویزیون تا پاسی از شب و میهمانی‌های نابجا شب سبب ایجاد شیفت خواب در کودک شده و اختلال را برایش ایجاد می‌کند.

زمانی عنوان کرد:‌گام نخست درمان اختلالات خواب، رعایت بهداشت خواب است و در زمانی که این مسئله برطرف نشد، نیازی به مداخله دارویی دارد، بنابراین باید والدین در صورت مشاهده چنین مشکلاتی حتما فرزندانشان را جهت معاینه و بررسی به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند.