هشدار درباره برند‌های تقلبی مکمل‌های غذایی

دکتر سید حمید خویی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران  ضمن هشدار در خصوص برند‌های تقلبی مکمل‌های غذایی اظهار داشت: متاسفانه در خارج کشور از جمله در آمریکا و کانادا، شرکت‌ها یا برند‌های صوری و حاشیه‌ای در حوزه مکمل‌های غذایی ثبت شده که فقط روی کاغذ، برای خود موجودیت و هویت ایجاد کرده اند و فاقد هرگونه کارخانه، تکنولوژی و دانش فنی در خارج کشور هستند.

وی ادامه داد: تولید تحت لیسانس در رابطه با دارو‌هایی که نیاز به تکنولوژی بالا دارند، کاملا رویکرد صحیح و منطقی است و باید حمایت شود، چرا که منجر به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و انتقال دانش فنی می‌شود، ولی در خصوص مکمل‌های غذایی، بی هیچ تردیدی باید بگوییم که توانمندی شرکت‌های داخلی در حدی است که بتوانند مکمل‌های غذایی را تولید کنند و نیاز به تکنولوژی خارق العاده‌ای از خارج کشور نداریم.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: اصولا تولید مکمل‌های غذایی، از لحاظ فنآوری، چندان کار دشواری نیست که صنایع داخلی کشورمان نیاز به تکیه کردن به شرکت‌های خارجی داشته باشند و تولید تحت لیسانس مکمل‌های غذایی، فقط به معنای خارج کردن پول از جیب مردم و بیماران برای اعطای عنوان برند خارجی است.

به گفته خویی، تولید تحت لیسانس مکمل‌ها اثر مثبت و آورده چندانی برای صنعت داخلی ندارد و تنها تفاوتی که ایجاد می‌کند، ایجاد یک برند در کنار برند‌های بومی کشورمان است و کیفیت مکمل‌ها چندان تفاوتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: اولویت کشورمان تولید تحت لیسانس مکمل‌های غذایی نیست، خصوصا در شرایط فعلی که کشور با فشار‌های اقتصادی و تحریم‌ها مواجه است و وضعیت اقتصادی شرکت‌های داروسازی، نامتعادل و فرسایشی است.

خویی برای رهایی شرکت‌ها از روی آوردن به برند‌های جعلی و تقلبی، تصریح کرد: باید شرکت‌های داروسازی داخلی را حمایت و تقویت کرد تا زمینه را برای تولید با کیفیت مکمل‌هایی که مصرف آن‌ها دارای پشتوانه علمی هستند، بیش از پیش فراهم شود.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران افزود: ضمن اینکه باید به برند‌های بومی کمک کنیم تا شرکت‌های داروسازی داخلی بتوانند فرایند‌های برندینگ را به صورت شفاف و شناسنامه دار انجام دهند و بیهوده اسیر پیج و خم‌های برند‌های جعلی و قلابی نشوند.

وی درپایان تصریح کرد: به طور کلی، صنایع داروسازی داخلی، توانمندی لازم برای تولید مکمل‌ها در داخل کشور را در اختیار دارند و نیاز به واردات این فرآورده‌ها به این حجم و با این ارزبری نیست.