مشکل جدی معلولان برای تامین تجهیزات توانبخشی

افروز صفاری فرد مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: اخیرا به دلیل نوسانات نرخ ارز، مشکلات بسیاری در زمینه تجهیزات توانبخشی به وجود آمد.

وی افزود: طی روزهای اخیر بازخورد مشکلات را از استان‌ها داشتیم و استان‌ها اعلام کردند که در این زمینه که شرکت‌ها داوطلب فروش باشند، همکاری نمی‌کنند.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان هم در زمینه مواد اولیه مشکل دارند، گفت: برای تولید تجهیزات هم مواد اولیه تولید در داخل با افزایش نرخ همراه بوده و وسایلی مانند لاستیک، ویلچر صرفا وارداتی است و باید به آن ارز دولتی تعلق گیرد، لذا در این شرایط نرخ محصولات بالا رفته است.

صفاری فرد افزود: مشکلات جامعه هدف خود را به وزارت رفاه و بهداشت ارائه دادیم، این مشکلات در زمینه سمعک حل شد، اما مشکل باتری سمعک همچنان ادامه دارد.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور تشریح کرد: از ریاست سازمان بهزیستی درخواست شد که اعتبارات تجهیزات توانبخشی را تا پایان نیمه اول سال جاری در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم به استان‌ها ابلاغ کنیم که خرید تجهیزات زود‌تر انجام شود، تاکنون توانسته ایم ۵۳ درصد اعتبارات را به استان‌ها تخصیص دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد وسایل بهداشتی به ویژه پوشک بزرگسالان مدتی مشکلاتی به وجود آمده است، تصریح کرد: با هدف تامین لوازم بهداشتی نیز اقداماتی در حال انجام است و تصمیم بر آن شد تا برخی از اقلام به شکل متمرکز خریداری شود تا به این ترتیب قیمت اقلامی مانند سمعک و پوشک بزرگسالان با کمک برخی از تولیدکنندگان داخلی با قیمت پایین‌تری تامین شود.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور به برنامه دیگر سازمان بهزیستی برای تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان از طریق رایزنی با معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس رایزنی‌هایی که با این معاونت انجام داده‌ایم قصد داریم تا در زمینه جلب و جذب مشارکت‌های مردمی برای وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی همکاری‌هایی را انجام دهیم. همچنین به سازمان برنامه و بودجه نیز مستنداتی را ارائه کنیم که نشان دهنده اوضاع افزایش قیمت در زمینه کالا‌های توانبخشی و کمک توانبخشی معلولان باشد. با وزارت صنعت و معدن نیز طی هفته آینده جلساتی برای ترخیص این کالا‌ها برگزار خواهد شد.