اعتراف تلخ معاون سازمان محیط زیست: نمی‌توانیم به "آسمان آبی" برسیم!

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پدیده گردو غبار را با توجه به شرایط اقلیمی کشور موضوعی اجتناب نا‌پذیر دانست و اظهار کرد: با توجه به اقلیم ایران شرایط کشور به گونه‌ای نیست که با اقدامات خاص به آسمان آبی برسیم!

وی افزود: گردو خاک ادامه خواهد داشت و با توجه به الگوی بارش در آینده و کمتر شدن آن و البته روشهای کشاورزی  و فشار بر منابع آبی، امکان ایجاد کانون‌های گردو غبار بیشتر نیز خواهد شد.

تجریشی درباره وارونگی دما گفت: از سال 93 مصوبه‌هایی در دولت داشتیم و تاکنون سعی کردیم هر آنچه که دولت مصوب کرده است را اجرایی کنیم؛ از جمله اینکه مانع ورود کامیون‌ها شویم و سوخت آنها را استاندارد کنیم؛ از 10 خرداد ماه بخش سوخت استاندارد عملیاتی شده و خودروهایی که بعد از 96 تولید شده‌اند، نمی‌توانند غیر از سوخت استاندارد سوخت دیگری استفاده کنند البته با محقق کردن کامل سیستم سیمفا این مشکل بهتر حل خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای بهبود شرایط باید سعی کنیم از هماهنگی‌های بین دستگاهی بیشتر استفاده کنیم زیرا نیاز به تامین مالی ندارد همچنین برنامه‌هایی که در قانون بوده اما جدی گرفته نمی‌شود را جدی‌تر دنبال کنیم؛ هماهنگی بسیار مهم است زیرا اگر به عنوان مثال خودروساز نتواند به تعهداتش عمل کند نمی‌توان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برنامه‌ریزی کرد.

محمد طهماسبی، مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد وغبار نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه مقابله با پدیده گرد و غبار مصوب سال 95، 14 وزارتخانه در کنار سازمان حفاظت محیط زیست کار خود را شروع کردند و وظیفه هماهنگی و نظارت وپیگیری برعهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است، گفت: طی هشت ماه گذشته بر اساس این آیین‌نامه کارگروه‌های تخصصی را نیز راه‌اندازی کرده و وظایف دستگاه‌ها را بر اساس موارد مربوط به آنها تفکیک  کردیم.

وی تاکید کرد: به برنامه عملی نیاز داریم و در همین راستا کارگروه تخصصی ماده 3 را با هدف شناسایی منشاهای داخلی و خارجی تولید گردو غبار و با حضور نمایندگان دستگاههای مربوطه راه اندازی کرده و منشا یابی داخلی را تا 40درصد پیش برده ایم. امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسی سازمان هواشناسی، سازمان جنگلها و مراتع و زمین شناسی بتوانیم طرح همه جانبه ای را  داشته باشیم.

طهماسبی گفت: در بخش منشاهای خارجی گردوغبار با کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و قطر صحبت هایی داشتیم تا برنامه عملی مورد قبول همه کشورها  بوده و برای عملیاتی کردن آن همکاری وجود داشته باشد.

مدیرستاد گرد و غبار درباره روشهای جایگزین تثبیت‌کننده خاک نیز ادامه داد: کارگروه تخصصی مواد تثبیت‌کننده برای سیاست‌گذاری، پایش و برنامه‌ریزی و نظارت بر امور این بخش فعال شده و تا‌کنون 11 جلسه آن برگزار شده است؛ برای این بخش 70 متقاضی داشتیم که 25 متقاضی به ارزیابی پاسخ مثبت دادند و 12 متقاضی توانستند مرحله اول را بگذرانند.

وی تاکید کرد از اردیبهشت ماه تاکنون با دستگاه‌های مربوطه جلسات مختلفی داشتیم و شاخص ها تا مرحله صدور مجوز شده است.

مدیرستاد گرد و غبار کشور درباره بودجه اختصاص یافته به موضوع گرد و غبار کشور گفت: 350 میلیارد تومان فقط  برای خوزستان در نظر گرفته شد در صورتی‌که سیستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان نیز مشکل جدی گردوغبار دارند.

وی درباره تفاوت طوفان ماسه و گردوغبار گفت: 85 درصد کشور درگیر مناطق خشک و نیمه خشک است و طبیعت این مناطق بیابان زایی است. گردوغبار و فرسایش بالا از مصادیق این موضوع است.

طهماسبی ادامه داد: کشور ما از قدیم با این موضوع درگیر بوده است و فعالیت های انسانی و مخرب که بهره برداران و دستگاههای اجرایی انجام میدهند بر این موضوع دامن زده است.

مدیرستاد گرد و غبار تاکید کرد: کارگروه روی موضوع گردوغبار تمرکز دارد که موضوعی نوظهور و مرتبط با تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی است؛  در طوفان گردوغبار 20 میلیون هکتار مناطق تحت تاثیر داریم و با توجه به مطالعات اخیر بین 28تا30میلیون هکتار تحت تاثیر این موضوع است.

این مسئول درباره میزان تاثیرگذاری  منشاخارجی و داخلی گردوغبار گفت: نمیتوان درصد مشخصی برای این موضوع عنوان کرد زیرا غلظت، ماندگاری و پهنه بر این موضوع تاثیر زیادی دارد.

طهماسبی درباره حقابه افغانستان گفت: 820 میلیون متر مکعب حقابه ایران است که امسال محقق نشد و تنها 34میلیون متر مکعب منتقل شد. 60 میلیون متر مکعب آب حق محیط زیست است که محقق نمی شود البته مکاتباتی با وزارت نیرو داشتیم  تا میزان حق محیط زیست را بر اساس درصدی که وارد می شود در نظر بگیرد.

وی درباره 100 میلیون دلاری که گفته می‌شود در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: این مبلغ اختصاص به سازمان نداشت و کمتر از 5 درصد آن سهم سازمان است؛ مابقی در اختیار سایر دستگاه‌های درگیر است و حدود 70درصد آن به ارگان‌های اجرایی که کار تثبیت را انجام می دهند داده می‌شود؛ سازمان حفاظت محیط زیست تنها بر اجرای مصوبات و عملکرد دستگاه‌ها نظارت خواهد داشت.

وی در پایان از ارائه نقشه پراکنش طوفان و فرسایش بادی کشور تا آخر امسال خبر داد و گفت: استفاده از بعضی روش‌های خاص برای کنترل فرسایش صحیح نیست؛ نهال‌کاری، ایجاد پوشش گیاهی، بوته‌کاری، کنترل و مدیریت چرای دام و قرق نیز از روش‌های موثراست و باید تلفیقی از همه را داشته باشیم؛ رویکرد باید به نحوی باشد که بر اثر اتفاقاتی که طبیعی یا انسانی اتفاق افتاده به هر منطقه رسیدگی شود.