کم خوابی چه تاثیری بر وزنتان دارد؟

مشاغل زیادی مانند پرستاری، پزشکی، آتش نشانی و ... هستند که افراد در آن‌ها کم خوابی‌های متمادی را تجربه می‌کنند. برخی افراد هم خودخواسته شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که حتی یک شب بیدار ماندن می‌تواند تنظیم بیان ژن‌ها و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل است که شب‌ها بیدار ماندن و بی‌خوابی‌های مزمن سوخت و ساز بدن را کندتر کرده و باعث چاقی و بر هم خوردن ترکیب بدن می‌شود. محققان دانشگاه آپسالا معتقدند که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی در افرادی که شب‌ها کمبود خواب دارند یا در شیفت شب فعالیت می‌کنند، به مراتب بیشتر است.

آن‌ها در این مطالعات، ارتباط مستقیمی را بین اختلال خواب و افزایش وزن یافتند به طوری که تجمع چربی در بدن همزمان با کاهش توده عضلانی، افزایش می‌یابد. ترکیب این دو با یکدیگر مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند.

عملکرد‌های متابولیکس بدن که به عنوان مثال توسط بافت‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی تنظیم می‌شوند، با اختلال خواب تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرند. تاکنون محققان نمی‌دانستند چرا کمبود خواب موجب تغییرات مولکولی در سطح بافتی می‌شود. این تغییر با افزایش وزن بدن ارتباط دارد.