عدم تحقق حتی یک ریال درآمد از محل پیش‌بینی بودجه پارک حاشیه‌ای

 محمد علیخانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت:از احضار جناب آقای میرلوحی به دلیل انجام مصاحبه و اظهارنظر در چارچوب انجام وظایف نظارتی و قانونی خویش ابراز تأسف می‌کنم.

وی ادامه داد: در ثانی گلایه شدید خودم را به خاطر کم‌لطفی وی در سانسور یادداشت اینجانب در گزارش عملکرد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل که در مجموعه‌ای اخیراً چاپ شده است اعلام می‌کنم، تفکر همه ما مبتنی بر آزادی بیان و اندیشه شکل گرفته و مغایر با حذف و سانسور است ما که به دیگران به خاطر حذف و سانسور انتقاد می‌کنیم نباید کاری انجام دهیم که بگویند اگر کار دست خود اینها باشد از همه بدتر عمل می‌کنند، البته از جناب آقای مهندس هاشمی هم گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع چرا اجازه چنین اقدامی را داده‌اند ...

عضو شورای شهر تهران گفت: جناب آقای هاشمی! شما که هر بلایی سرتان بیاورند صدایتان در نمی‌آید اما انتظار دارم به خاطر جلوگیری از تضییع حقوق دیگران با این گونه موضوعات جدی‌تر برخورد  کنید.

وی ادامه داد: در اینجا متن کامل و بدون سانسور یادداشت مذکور را قرائت می‌کنم تا دوستان خودشان قضاوت کنند آیا سانسور این یادداشت درست بوده است یا خیر؟!

شورای پنجم؛ از گونه‌ای دیگر

دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش را می‌توان شورایی از گونه دیگر دانست چرا که پس از گذشت چهار دوره شورای اسلامی شهر لیست واحد امید شهر تهران با حضور حماسی مردم با اقبال عمومی روبرو شده و شورایی از گونه‌ای دیگر شکل گرفت. از همان آغاز، تفاهم و همدلی جهت ایجاد شهری برای زندگی در اندیشه اعضای محترم آن متبلور بود.

از وظایف اصلی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش می‌توان به انتخاب شهردار، تصویب طرح‌ها و لوایح و بودجه سالانه شهرداری و همچنین نظارت بر عملکرد مدیریت شهری اشاره کرد. هر یک از اعضای شوراهای اسلامی می‌توانند در تمامی مسائل مرتبط، اظهارنظر، تذکر و با ایراد سؤال نمایند. از سوی دیگر با وجود کمیسیون‌های تخصصی، تمرکز که هر یک از اعضا در حوزه مربوطه بیشتر خواهد بود و در کمیسیون‌ها مسائل و مشکلات با دید کارشناسانه‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، مستقیماً در دو حوزه تخصصی یعنی معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل‌ونقلنظارت و راهبری دارد. در حوزه فنی وعمرانی همواره با معاونین پیشین و فعلی در این حوزه‌ آقایان علیرضا جاوید،  پیروز حناچی و همچنین آقای  ایرج معزی، تعامل بسیار سازنده و مؤثری برقرار کرده است و امور مربوط به گونه‌ای مناسب در حال انجام می‌باشد و چشم‌انداز روشنی از تعاملات متقابل بین این معاونت و کمیسیون متصور است.

اما در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک

در این معاونت تاکنون آقایان مازیار حسینی و  محسن پورسیدآقایی مشغول به فعالیت بوده‌اند. در زمان آقای حسینی به عنوان معاون، سطح تعامل با کمیسیون قابل قبول بود. اما متأسفانه هم اکنون و در زمان آقای پورسیدآقایی با توجه به نگاه و تفکر خاص ایشان برخی موانع و مسائل عدیده‌ای صورت پذیرفته است. ترافیک و حمل‌ونقل کلان شهر تهران حوزه‌ای تخصصی و تعاملی است ولی بی‌توجهی به ایده‌های کارشناسی مشکلات بسیاری فراهم ‌آورده که به اختصار به برخی از این موارد می‌پردازیم:

* عدم تحقق حتی یک ریال درآمد از محل پیش‌بینی بودجه پارک حاشیه‌ای

در بودجه سال 97 مبلغ 950 میلیارد تومان درآمد اجرای پارک حاشیه‌ای برآورد گردیده است ولی تاکنون پس از گذشت حدود 4 ماه از سال که می‌بایست رقمی حدود 350 میلیارد تومان محقق می‌شد. متأسفانه از این ناحیه خسارت این چنین متوجه کسب درآمدهای شهری شده است.

* کاهش درآمد طرح ترافیک و نارضایتی اقشار مختلف

در موضوع طرح ترافیک به علت ارائه داده‌های نادرست مبنی بر آماده بودن زیرساخت‌های لازم، درآمد پیش‌بینی شده تا پایان دوره بیش از 470 میلیارد تومان در بودجه سال 97 مصوب شده است. ولی متأسفانه تاکنون حدود 40 میلیارد تومان تا زمان تهیه این گزارش تحقق یافته است و در صورت ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود تنها 50 درصد بودجه مصوب از این محل محقق شود. این گونه خسارت‌ها به درآمد شهری در حقیقت اتلاف منابع درآمدی کلان شهر تهران و شهروندان تهرانی است.

* عدم پذیرش نظارت کمیسیون و پاسخگو نبودن

عدم تعامل معاون محترم حمل‌ونقل شهرداری تهران منحصر به کمیسیون تخصصی نمی‌شود و متأسفانه این عدم تعامل در همکاری‌های میان بخشی نیز تأثیرات منفی بسیاری گذاشته است عدم همکاری با راهنمایی و رانندگی به طور مثال باعث گردید تا سطح کنترل رفت‌وآمد در محدوده ترافیک کاهش یافته و در میزان اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف کاهش چشمگیری مشاهده شد.

راهکار رفع این مشکلات تنها در سایه عمل به مصوبات قانونی، پاسخگو بودن و تعامل با تمامی دستگاه‌‌ها به خصوص پذیرش نظارت شورا امکان‌پذیر خواهد بود.

در مجموع می‌توان مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون را شامل موارد ذیل دانست: پیگیری تحقق مصوبه سال 1395 شورای اقتصاد جهت خرید 630 واگن برای متروی تهران و رسیدن آن به عقد قرارداد، تهیه و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل (1396-1400). پایش و اصلاح آمارهای مربوط به حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، نظارت و پیگیری مستمر عملکرد شهرداری و رسیدگی به پیشنهادات شهروندان، کارشناسی و ارائه پیشنهاد مربوط به ساماندهی پارک حاشیه‌ای شهر تهران و پیش‌بینی درآمد حدود 1000 میلیارد آن به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری و تصویب آن در بودجه سال 1397، تصویب نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک سال 97، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه تاکسی در سال 97، تصویب، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ کرایه اتوبوس در سال 97، بازنگری در محاسبه و تصویب نرخ بلیط مترو در سال 97، پیگیری ایمن‌سازی خط هفت مترو به منظور رفع خطرات احتمالی، پیگیری بازآفرینی و رونق مجدد پیاده‌راه 17 شهریور و میدان امام حسین (ع)، پیگیری طرح تعیین تکلیف گره‌های ترافیکی، پیگیری تدوین پیوست ترافیکی برای پروژه‌های بزرگ تجاری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه ایمنی و حمل‌ونقلدانش‌آموزان از طرف شهرداری، پیگیری در خصوص تدوین و ارائه لایحه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک و طرح جامع حمل‌ونقل ریلی.