شناور شدن ساعت کار ادارات قفل خیابان‌ها را می‌گشاید؟

ترافیک روز‌های آغازین مهرماه همواره یکی از دغدغه‌های شهروندان در ایام بازگشایی مدارس و چالش‌های مسئولان در دستگاه‌های مرتبط است. بیش از یک میلیون دانش آموز تهرانی در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند که برآورد‌ها از افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در روز‌های ابتدای مهر خبر می‌دهد.

پیش از این هم سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با بیان این که حجم ترافیک در روز‌های بازگشایی مدارس افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفته بود که طبق گزارش‌های رسیده حتی تا ۳۰ درصد افزایش ترافیک در این ایام به ویژه در پایتخت را شاهد خواهیم بود.

تدابیر نیروی انتظامی برای کنترل ترافیک اول مهر

افزایش ترافیک در روز‌های ابتدایی بازگشایی مدارس پدیده جدیدی نیست. این مساله سالهاست که شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند. امسال، اما نیروی انتظامی و پلیس راهور تدابیر ویژه‌ای را برای کنترل حجم ترافیک در این ایام پیش بینی کردند تا دردسر شهروندان به حداقل برسد. با تکیه بر همین طرح‌ها سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت به خبرنگار مهر، گفت: تلاش می‌کنیم امسال معضلی به نام ترافیک اول مهر نداشته باشیم.

وی افزود: جلسات بسیاری برگزار شده و شرح وظایف هر دستگاه برای کنترل ترافیک اول مهر به آن‌ها ابلاغ شده است. افزایش ترافیک در روز‌های ابتدای بازگشایی مدارس نیازمند مدیریت است که با اجرای صحیح آن شاهد قفل شدن خیابان‌ها نخواهیم بود.

نابسامانی سرویس مدارس از عوامل اصلی در ترافیک بازگشایی مدارس

بی برنامگی مدارس و خانواده‌ها برای رفت و آمد فرزندان به مدرسه یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن حجم ترافیک در این ایام است. نبود سرویس مدارس به صورت سازمان یافته و منسجم، سبب شده والدین تا سامان یافتن سرویس مدارس، خود کار جابجایی فرزندان را بر عهده بگیرند. سردار رحیمی با اشاره به همین مشکل افزود: آموزش به رانندگان سرویس‌های مدارس آغاز شده و تاکنون ۶ هزار راننده سرویس آموزش‌ها را فرا گرفته اند. به شهروندان توصیه می‌کنیم حتما از سرویس مورد تایید پلیس و آموزش و پرورش استفاده کنند.

وی همچنین از ممنوعیت هرگونه عملیات عمرانی در سطح شهر تا نیمه مهرماه خبر داد و گفت: در این روز‌ها ماموران پلیس راهور مقابل مدارس حضور یافته تا از توقف غیرمجاز، دوبله و راه بندان در اطراف مدارس جلوگیری کنند.

ممنوعیت تردد صبحگاهی وانت‌بار‌ها و کامیونت‌های پخش کالا در پایتخت

از سوی دیگر جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ از ممنوعیت تردد صبحگاهی وانت‌بار‌ها و کامیونت‌های پخش کالا در پایتخت در ۲ هفته اول مهرماه خبر داد. سرهنگ حسن عابدی به خبرنگار مهر، گفت: جلوگیری از افزایش بار ترافیکی مضاعف در ساعات صبحگاهی و کندی کشش معابر، تردد و فعالیت وانت‌بار‌ها و کامیونت‌های پخش انواع کالا بخصوص مواد غذایی در ۲ هفته اول مهر ماه از ساعت ۶ تا ۹ صبح در کلیه معابر تهران ممنوع است و با متخلفان به طور جدی برخورد می‌شود.

قطعا یکی از دلایل افزایش ترافیک هم زمان با آغاز سال تحصیلی، سردرگمی خودرو‌ها و توقف‌های پیاپی آن‌ها بویژه در اطراف مدراس است، موضوعی که برون رفت از آن امسال به طور ویژه از سوی پلیس در دستور کار قرار گرفته است. طوری که سردار مهماندار با اعلام این مطلب که نیرو‌های پلیس در ۱۰۰۰ نقطه پرتردد حضور دارند، از همراهی پررنگ پلیس پیشگیری خبر داد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از اجرای طرح‌های ویژه به مناسبت بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: از روز اول مهرماه به مدت ۱۵ روز طرح ویژه برقراری نظم و امنیت مدارس شهر تهران توسط نیرو‌های کلانتری‌ها به اجرا در می‌آید. در این طرح نیرو‌های کلانتری به صورت محسوس و غیرمحسوس مدارس تحت حوزه خود را به صورت ویژه تحت پوشش قرار می‌دهند. کمک به عوامل راهور در روانسازی ترافیک در ساعات شروع و پایان مدارس و تامین امنیت مسیر رفت و آمد دانش آموزان با پوشش گشت‌های کلانتری تیم‌های در این طرح پیش بینی شده است.

یافته‌های بررسی‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اوج ترافیک مهرماه مربوط به ساعات اولیه صبح یعنی از ۷ تا ۹ است. بر اساس این یافته، باید راهکار‌های اساسی برای کاهش ترافیک در این ساعت‌ها طراحی و اجرا کرد.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک خیابان‌های تهران در روز نخست مهرماه

سردار تقی مهری در نخستین روز سال جدید تحصیلی در حاشیه بازدید هوایی از ترافیک پایتخت گفت: برابر بررسی‌های انجام شده بار ترافیک صبحگاهی تهران که از ساعت ۷ بامداد آغاز شده بود تا حدود ۹ ادامه داشت.

وی با اشاره به این که برابر رصد لحظه‌ای ترافیک که با کمک دوربین‌ها و بالگرد‌های راهور صورت گرفته است، بار ترافیک کلانشهر‌ها به خصوص معابر بزرگراهی تهران همزمان با بازگشایی مدارس حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد، گفت: ترافیک صبحگاهی در معابر بزرگراهی پایتخت و مسیر‌های ورودی مانند همت، حکیم، باقری، بابایی، امام علی (ع) و بزرگراه کرج - تهران تا حدود ۹ صبح سنگین بوده که اوج ترافیک را بین ساعات ۸:۳۰ تا ۹ شاهد بودیم و خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و همکاری خوب شهروندان در معابر درونشهری هیچ گره ترافیکی نداشتیم.

وی بخشی از ترافیک را به دلیل حضور والدین دانش آموزان با خودرو‌های شخصی در جلو مدارس دانست و گفت: پلیس راهور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تمهیدات لازم را اندیشیده و هماهنگی وجود دارد و همه برای سلامت دانش آموزان تلاش می‌کنند.

مشاهدات شهروندان در سطح شهر هم نشان می‌دهد در ۲ روز ابتدایی مهرماه، با وجود افزایش ترافیک در اتوبان‌ها و به ویژه در خیابانها، پایتخت گره ترافیکی به خود ندید. اگرچه در محدوده مدارس و به طور خاص مدارس ابتدایی کندی حرکت به دلیل پارک نامناسب خودرو از سوی والدین وجود داشت، اما قفل شدن رفت و آمد کمتر دیده شد.

​شناور شدن ساعت کار ادارات راهکار اصلی برای کاهش ترافیک صبحگاهی

یکی از موضوعاتی که به عنوان راهکار در زمینه کاهش ترافیک صبحگاهی مطرح شده و آزمایش آن نیز مثبت بوده، شناور کردن ساعت کاری است. موضوعی که امسال تا آخرین روز‌های منتهی به اول مهر درباره آن تصمیم گیری نشد و در لحظه آخر قرار شد ساعت کاری شناور باشد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد ترافیک روز اول مهر گفت: همان طور که پیش بینی می‌شد در بزرگراه‌های ورودی و شمال به جنوب شاهد افزایش ۳۰ درصدی ترافیک بودیم.

همزمانی ساعات کار آغاز ادارت با ساعت شروع به کار مدارس یکی از مهمترین دلایل افزایش ترافیک در روز‌های نخست بازگشایی مدارس به شمار می‌رود. مساله‌ای که امسال نیز همچون سال گذشته با شناور شدن ساعت کاری ادارات و کنترل این متغیر، تاثیر زیادی در عدم شکل گیری گره ترافیکی در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران داشت.

سردار مهماندار در همین باره گفت: تغییر ساعت کاری که از ضروریات کلانشهرهاست می‌تواند تاثیر بسیاری در کنترل ترافیک داشته باشد.

شناور شدن ساعت کاری ادارات تجربه‌ای است که آثار مثبت آن پیش از این هم تجربه شده است. در روز‌های بازگشایی مدارس در سال گذشته و همچنین در تجربه تغییر ساعت کاری ادارت در پیک تابستانی که به دلیل کنترل مصرف برق انجام شد هم شهروندان شاهد روان شدن ترافیک صبحگاهی در معابر تهران بودند، پدیده‌ای که در صورت تداوم آن می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک در ساعات ابتدایی صبح داشته باشد.