چند درصد دانش آموزان ایرانی صبحانه نمی‌خورند؟

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت باعنوان این مطلب که ۴۲ درصد دانش آموزان با صبحانه راهی مدرسه می شوند، گفت: ۱۲.۷ درصد دانش آموزان کشور هیچ وقت صبحانه نمی خورند.

سید حامد برکاتی صبح سه شنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، بااشاره به برنامه های این وزارتخانه در چهار مقطع اظهار داشت: ما سه ارزیابی را در پایه های چهارم، هفتم و دهم در زمینه سلامت بینایی، شنوایی، قلب و عروق، سلامت روان و ... انجام می دهیم.

به گفته وی ۵.۶ درصد دچار عیوب انکساری، ۱.۵ درصد اختلالات شنوایی، ۱.۵ درصد انحنای ستون فقرات هستند.

برکاتی افزود: متأسفانه سه درصد دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه دچار اختلالات رفتاری هستند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: ۹ درصد دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه، چاق بوده و ۱۳ درصد اضافه وزن دارند.

به گفته وی ۴۳ درصد از دانش آموزان صبحانه می خورند و ۱۲.۷ درصد در هیچ یک از روزهای هفته صبحانه نمی خورند.

برکاتی با اشاره به بررسی عوامل خطر در بین دانش آموزان گفت: ۶ درصد دانش آموزان عنوان کرده اند که پدر آنها قلیان می کشد و ۵ درصد از آنها گفته اند که برادر و خواهر قلیانی دارند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام اینکه بررسی ها نشان می دهد ۱۱ درصد دانش آموزان تجربه مصرف سیگار دارند، تأکید کرد: آمار دقیقی از مصرف دخانیات در بین دانش آموزان وجود ندارد.

برکاتی با اشاره به وضعیت تغذیه دانش آموزان گفت: ۱۱ درصد از دانش آموزان چیپس و پفک می خورند و ۶۰ درصد از دانش اموزان حداقل یک بار در روز میوه می خورند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به برنامه های وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت دانش آموزان اشاره و تصریح کرد: در قالب طرح تحول سلامت، دو بسته پزشکی و غیرپزشکی برای ارائه خدمات سلامت به دانش آموزان تدوین شده است.

وی با اشاره به فعالیت مدارس مروج سلامت در کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ هزار مدرسه در حال حاضر مروج سلامت هستند که ۱۴ درصد این مدارس، ۵ ستاره هستند.

برکاتی بر جمع آوری مواد خوراکی ناسالم از بوفه مدارس تأکید کرد و گفت: دستورالعمل پیشگیری از بیماری های شایع در مدارس تدوین شده است. همچنین بسته خدمتی سلامت روان نیز برای دانش آموزان تهیه شده است.