کمردرد با جهش‌های ژنتیکی ارتباط دارد؟

پژوهشگران، سه نوع جهش را یافته‌اند که ممکن است با کمردرد در ارتباط باشند. براساس این یافته‌ها، جهش در سه ژن " SOX۵"، " CCDC۲۶/GSDMC" و " DCC" می‌تواند بر استخوان‌های کمر اثر بگذارد.

دانشمندان " وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا" (VA) در سیاتل، ژن‌های بیش از ۱۵۰ هزار نفر را تحلیل کرده اند. جهش در این سه نوع ژن، به درد‌های ناشی از آرتروز و سیاتیک مرتبط هستند و از این میان، ارتباط ژن SOX۵ بیشتر است.

پیشتر ثابت شده بود که جهش در ژن SOX۵، با درد‌های زانو، مفصل ران و دست و همچنین نقص‌های غضروف و اسکلت موش‌ها مرتبط است.

این گروه پژوهشی به سرپرستی دکتر "پرادیپ سوری" (Pradeep Suri)، جهش هر سه ژن را در بیش از ۲۸۰ هزار نفر بررسی کردند که ۵۰ هزار نفر از آنها، به کمر درد مبتلا بودند.

این پژوهش، ارتباط میان ژن SOX۵ و کمردرد را تایید می‌کند. به علاوه، ژن " CCDC۲۶/GSDMC"، نقش مهمی در دیسک‌های لغزشی مانند سیاتیک دارد. ژن DCC نیز معمولا بیش از کمردرد با افسردگی در ارتباط است.

پژوهشگران باور دارند شاید ارتباطی میان شرایط سلامت روحی و درد‌های ستون فقرات وجود داشته باشد. اکنون مشخص شده که ژن DCC، نقش مهمی در فرآیند درد در نخاع حیوانات دارد.

دکتر سوری گفت: نتایج پژوهش ما نشان می‌دهند که عوامل بسیاری می‌توانند بر خطر درد مزمن کمر موثر باشند. رابطه درد مزمن کمر، با تغییر خلق و خو و نقش سیستم عصبی مرکزی در انتقال درد حاد و مزمن، کاملا مشخص است، اما دو نوع ژنی که ما شناسایی کرده‌ایم، باعث ایجاد مشکل در ساختار‌هایی مانند ستون فقرات می‌شوند.

به رغم بررسی‌های بسیار، پژوهشگران تاکید می‌کنند که برای تشخیص چگونگی تاثیر ژن‌ها بر کمردرد، باید آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگتر صورت گیرند.

یافته‌های این پژوهش، در مجله علمی " PLOS Genetics" به چاپ رسیده است.