نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی در دنیا دو برابر رشد جمعیت است

مهدی زنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در کارگاه ملی تربیت مدرس آموزش های پیش از ازدواج گفت: اهتمام ویژه‌ای میان مدیران برای کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلساتی که در خدمت شان بودیم به موضوع آسیب های اجتماعی پرداختند و قرار است در آذرماه امسال هم در جلسه بعدی به موضوع طلاق پرداخته شود.

زنگانه گفت: ما مداخلاتمان برای کاهش اسیب های اجتماعی باید در یک منظومه واحد تبیین شود و باید بدانیم که اسیب ها تکثر و تعدد دارند و همه دنیا با افزایش اسیب ها مواجه هستند.

وی افزود: نرخ رشد اسیب های اجتماعی در دنیا دو برابر نرخ رشد جمعیت است و این ها همه به واسطه سبک زندگی انتخاب شده از سوی مردم است.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه گفت: در برخی از کشورها که مربوط به حوزه اسکاندیناوی هستند برخلاف میانگین جهانی رشد اسیب ها متوقف شده و اسیب های اجتماعی کاهش یافته است و این نشان دهنده ان است که ما هم می توانیم به کاهش اسیب های اجتماعی دست بیابیم.

زنگانه خاطرنشان کرد: حضرت آقا در جلسات اولیه مسایل مربوط به اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق را مد نظر قرار دادند و خواسته شد تا بر روی این آسیب ها تمرکز شود.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه ادامه داد: ما بیست و چهار راهبرد از ۶۰ راهبرد قضایی را در برنامه چهارم توسعه قضایی به موضوع اسیب های اجتماعی اختصاص دادیم و در حال حاضر ۵۰۰ برنامه برای کاهش اسیب های اجتماعی دیده شده تا فرمان رهبری عملیاتی شود.

این مسئول حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: کاهش پرونده های قضایی، ارتقا امنیت عمومی با رویکرد کاهش سرقت و نزاع و خشونت، زندانیان و حمایت از خانواده انها از طریق اجرای برنامه های مدون برخی از اقدامات و برنامه های قوه قضاییه است.

وی تصریح کرد: در پرونده های حقوقی تا چند سال قبل در صدر ده علت پرونده های حقوقی پنج مورد به ناهنجاری های حوزه خانواده باز می‌گشت، اما به حمد الله از این ده علت موضوعات ناهنجاری های خانوادگی خارج شود و دیگر تمکین و نفقه و طلاق و مهریه در بین ده علت وجود ندارد و تنزل یافته است.