خطری مرگبار در کمین آقایان سفیدپوست پُرخواب!

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مردان سفیدپوستی که بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابند، ریسک ابتلا به سکته مغزی را تا 71 درصد افزایش می‌دهند.

محققان آمریکایی در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند، مردان سفیدپوست بیش از مردان سیاه پوست در معرض سکته مغزی هستند.

پژوهشگران می‌گویند: مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی از پیامدهای کم‌خوابی هستند، از طرفی پرخوابی نیز مشکلات خاص خود را دارد و مطالعات جدید نشان می‌دهد که خواب بیشتر از 9 ساعت در شب، به میزان قابل توجهی ریسک سکته مغزی در افراد به خصوص مردان سفید پوست را افزایش می‌دهد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «پرخوابی شبانه یک علامت هشدار برای مردان سفیدپوست است که باید آن را جدی بگیرند؛ ضمن اینکه خواب کمتر از 6 ساعت نیز افراد را در معرض سکته قرار می‌دهد».

براساس داده‌های موجود، در آمریکا سالانه 795 هزار نفر سکته مغزی را تجربه می‌کنند؛ سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون مغز محدود یا لخته خون ایجاد می‌شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی، مهم‌ترین علایم این عارضه شامل سردرهای شدید بدون علت، احساس ناگهانی ضعف و بی‌حسی در یک طرف بدن، تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم، اختلال در بلع غذا، احساس سرگیجه هنگام راه رفتن و مشکل در تکلم و شناخت دیگران می‌شود.

فونتاس، محقق ارشد یکی از مطالعات در زمینه خواب می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد برای سلامتی قلب و مغز به میزان قابل توجهی مضر است؛‌ در حالی که خواب 6 تا 8 ساعت علاوه بر اینکه می‌تواند نیاز افراد را تأمین کند، ضامن سلامتی آنها نیز خواهد بود».