فونتی که حافظه شما را تقویت می‌کند+عکس

پژوهشگران استرالیایی خطی اختراع کرده‌اند که می‌تواند به افراد و به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان برای یادآوری اطلاعات کمک کند. در طراحی این خط که توسط آزمایشگاه رفتاری دانشگاه ملبورن ساخته شده و Sans Forgetica نام گرفته از نظریات روانشناسی و تکنولوژی‌های تقویت حافظه استفاده شده است.

طراحی و ساخت این خط زمان برد و در سه نسخه مختلف عرضه شد. 400 دانشجو در آزمایش این خط مشارکت کردند و 57 درصد دانشجویانی که متون نوشته شده با خط Sans Forgetica خواندند، توانستند این متون رادر مقایسه با 50 درصد دانشجویانی که متون نوشته شده با خط Arial خوانده بودند، بهتر به یاد آورند.

استیون بانهام استاد دانشگاه ملبورن گفت که این خط خمیدگی غیرعادی به مقدار 7 درجه به سمت چپ و نقاط خالی در حرون دارد. این امر خواندن متون را دشوار می‌کند. این خط می‌تواند برای دانشجویانی که خود را برای امتحان آماده می‌کنند، افرادی که زبان خارجی می‌آموزند و بزرگسالانی که با مشکلات کم‌حافظگی مواجهند به کار برد.

دشواری خواندن متونی که با فونت Sans Forgetica نوشته شده‌اند ذهن را به پردازش عمیق‌تر متون وا می‌دارد. به گفته استیون بانهام ذهن به طور طیبعی سعی می‌کند جاهای خالی را پر کرده و با کامل کردن حروف آنها را خوانا کند. این امر سبب کندتر شدن خواندن و تحریک حافظه می‌شود. این خط به گونه‌ای طراحی شده که مغز را به ذخیره مقدار بیشتری از اطلاعات وا می‌دارد.

فونتی که حافظه شما را تقویت می‌کند

جاینیک بلیجلوینز یکی از اعضای تیم طراحی این خط گفت که دشواری خواندن، یکی از بخش‌های طراحی این خط است. زیرا هنگامی که می‌خواهیم چیزی را آموخته و به یاد بیاوریم، بهتر است موانع اضافی در روند آموزش وجود داشته باشد. اگر همه چیز ساده و آسان باشد، این موضوع موجب ثبت آن در حافظه نشده و یادآوری این داده‌ها را دشوار می‌کند. اما اگر اطلاعات بسیار دشوار باشند، باز هم اثری از آنها در حافظه نخواهد ماند. از این روست که باید دنبال جایی میان این دو نقطه گشت.

استیون بانهام که تا کنون بیش از 20 فونت اختراع کرده گفت که لیرغم اینکه امیدواری‌های درباره موفقیت این فونت زیاد است، هنوز موانعی در مسیر استفاده از این خط وجود دارد. هنوز هیچ کس راغب نیست داستانی با این فونت منتشر کند، زیرا که سبب سردرد می‌شود و به نظر نمی‌رسد کسی از آن برای کاربردهای روزانه نیز استفاده کند. با همه این احوال خط Sans Forgetica کماکان یک ابزار مناسب برای دانشجویان است.