دوئل وزارت صنعت با شهروندان تهرانی/نمایشگاه بین المللی و جنجال های ناتمامش

برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران همواره به گونه‌ای موجب ایجاد ترافیک سنگین در اطراف نمایشگاه شده است که بیشتر اوقات شهروندان هنگام عبور از بزرگراه شهید چمران و خیابان سئول مجبور هستند، ساعت‌های زیادی از وقت خود را در ترافیک سپری کنند.

 

تلکام

شورای دوم شهر تهران برای جلوگیری از هدر رفت عمر شهروندان و همچنین جلوگیری از آلودگی بی رویه هوای تهران و هدر رفت سوخت خودروها، طرحی را تصویب کرد که به موجب آن برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه‌های بین المللی تهران ممنوع شد.

شورای شهر به سرعت طرح جایگزین نمایشگاه‌های پر مخاطب به جای نمایشگاه بین المللی تهران را تصویب کرد و مقرر شد با احداث شهر آفتاب در ضلع جنوبی حرم مطهر امام خمینی(ره) تمامی نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل برگزار شوند.

به منظور سهولت دسترسی شهروندان به این مکان خط یک متروی تهران هم به این نقطه متصل شد، تا دیگر بهانه‌ای برای برگزاری نکردن نمایشگاه‌های پر مخاطب در شهر آفتاب نباشد.

تلکام

سال گذشته نمایشگاه شهر آفتاب با میزبانی نمایشگاه کتاب که از پر مخاطب ترین نمایشگاه‌های کشور است، نشان داد آماده برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب است.

اما یک سال بعد شرکت نمایشگاه‌های بین المللی با نادیده گرفتن نمایشگاه شهر آفتاب، خود را به کوچه چپ زد و در اقدامی تعجب برانگیز نمایشگاه خودرو را در تقویم نمایشگاهی خود ثبت کرد.

خوشبختانه این موضوع از چشمان خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پنهان نماند و با پیگیری‌هایی که انجام شد، برخی اعضای شورای شهر به موقع به این موضوع ورود کردند و مانع از برگزاری نمایشگاه خودرو در این محل شدند.
اما شرکت نمایشگاه‌های بین المللی تهران دست بردار نبود و تلاش کرد تا به تلافی برگزار نشدن نمایشگاه خودرو در این محل، دو نمایشگاه  پر مخاطب تر در این محل برگزار کند که این دو نمایشگاه چیزی نبودند جز الکامپ و تلکام.

تلکام

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ بار دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را به صحن شورا کشاند، تا مانع برگزاری آن شود، اما این بار بسیاری از اعضای شورای شهر بر خلاف دفعه گذشته پس از اطلاع از این موضوع هیچگاه هیچ تذکری به برگزار کنندگان نمایشگاه ندادند، مگر زمانی که نمایشگاه به کار خود پایان داده بود و تنها نوش دارویی پس از مرگ سهراب شدند.

البته پیش از برگزاری نمایشگاه الکامپ رحمانی فضلی، وزیر کشور طی نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت دستور داد که از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل خودداری کند، اما شریتعمداری به این نامه اعتنایی نکرد و با تکروی اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرد.

در نهایت پس از فراز و فرودهای فراوان، وزارت صنعت در یک قانون شکنی آشکار اقدام به برگزاری نمایشگاه الکامپ می‌کند و پس از آن که می‌بیند، این قانون شکنی آشکار مجازاتی ندارد و نباید بهای آن را پرداخت کند، در یک قانون شکنی آشکار دیگر هم اقدام به برگزاری نمایشگاه تلکام می‌کند.

شواهد و قراین حاکی از آن است که لقمه برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران، به دهان وزیر صنعت مزه کرده و تلاش می‌کند، بقای نامبارک نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران را تثبیت کند.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی طی نامه‌ای به محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران درخواست کرده تا از خط 7 متروی تهران در شهرک غرب یک شاخه انشعاب گرفته و به نمایشگاه بین المللی تهران متصل شود.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نامه شریعتمداری گفت: عصر روز دوشنبه جلسه‌ای را با مسئولان نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار و بحث کردیم که چگونه می‌توان با روش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مجتمع‌های ایستگاهی، ساخت این شاخه از خط مترو را اجرا کرد.

وی در خصوص مسیر انشعابی خط 7 که باید به نمایشگاه بین‌المللی برسد، افزود: این شاخه از شهرک غرب به میدان کاج، از میدان کاج به میدان فرهنگ و سپس با رسیدن به آتی ساز از عرض چمران عبور می‌کند و به نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌رسد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: وزیر صنعت در این نامه پیگیری کرده بود که چرا این خط را اجرایی نمی‌کنید و ما هم در جلسه دیروز موضوع را پیگیری کردیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر نقشه‌های شاخه انشعابی خط 7 آماده است، گفت: در دوره‌ای که من در مترو مسئولیتی نداشتم، وقتی که خط 7 را ساختند انشعاب آن را حذف کردند و حالا باید شرکت مشاور بررسی کند که چگونه می‌توان دوباره آن را ساخت.

بر کسی پوشیده نیست که با اتصال مترو به نمایشگاه بین المللی تهران، بهانه‌ای تحت عنوان کاهش ترافیک خودرویی فراهم می‌شود، تا وزارت صنعت پرقدرت تر از گذشته اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل کند.

تجربه برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در مصلی تهران که به دو ایستگاه مترو شهید بهشتی و مصلی متصل بود، نشان داده است، اگرچه بسیاری از شهروندان برای تردد از مترو استفاده می‌کنند، اما این کار تاثیری بر کاهش ترافیک خودرویی اطراف نمایشگاه ندارد و در طول برگزاری نمایشگاه شهروندان هنگام عبور از اطراف مصلی ساعات زیادی از عمر خود را در ترافیک بر باد داده‌اند، بنابراین جناب وزیر! آزموده را آزمودن خطاست.

اما شنیدینی تر از هر چیز، استدلال رئیس شورای شهر تهران در خصوص برگزار نشدن نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران است.

محسن هاشمی رفسنجانی گفت: نمایشگاه پر مخاطب، نمایشگاهی‌ است که بیش از 40 هزار مترمربع از فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص دهد، اما نمایشگاه‌هایی که تاکنون در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده‌اند همگی زیر 10 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی داشته‌اند که این نشان می‌دهد در ادوار اخیر هیچ نمایشگاه پر مخاطبی تاکنون در این محل برگزار نشده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: وقتی فضای نمایشگاه را زیاد کنیم، تعداد غرفه‌ها و در نتیجه تعداد مخاطبان هم زیاد می‌شود.

آملی مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی نمایشگاه بین‌المللی تهران با اشاره به اینکه سال گذشته فضای ناخالص نمایشگاه الکامپ 50 هزار مترمربع به صورت سرپوشیده در اختیار متقاضیان قرار گرفت، اظهار کرد: در مجموع 30 هزار مترمربع به طور خالص و با احتساب غرفه‌های موجود در تمام فضای نمایشگاه در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

اکنون که وزارت صنعت عزم خود را جزم کرده تا میخ برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب را در نمایشگاه بین المللی تهران بکوبد، شورای شهر تهران هم وظیفه‌ای تاریخی پیدا کرده تا با بیرون کشیدن این میخ از زمین نمایشگاه بین المللی تهران، قانون را اجرا کرده و گامی موثر در راستای حفظ حقوق شهروندان تهرانی بردارد.