راهکاری طلایی برای رهایی از شر خروپف

آیا شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که هنگام خواب خروپف می کنید و خواب ناز را به دیگران حرام می کنید یا جز دسته دوم که از خواب ناز محروم هستید و مجبورید صدای خروپف دیگران را تحمل کنید؟

وضعیت خوابیدن و خروپف

اغلب ما فکر می کنیم خروپف یک مسئله عادی و همه گیر است و به همین خاطر موضوع نگران کننده و مهمی نیست. اما واقعیت این است که چند دلیل برای کسانیکه در خواب خروپف می کنند وجود دارد که شاید برخی از انها خیلی هم خوشایند نباشند.

خروپف چیست؟

خروپف شبیه تمام صداهای دیگر توسط ارتعاشاتی ایجاد می‌شود که ذراتی را در هوا جهت ایجاد امواج صوتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامیکه ما صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی ما جهت تشکیل صدا ارتعاش پیدا می‌کنند.

هنگامیکه معده ما قار و قور می‌کند (borborygmus)، معده و روده‌های ما همینطور که غذا از میان آنها حرکت می‌کند مرتعش می‌شوند. در حالیکه ما در خواب هستیم، جریان هوای پر تلاطم می‌تواند سبب شود بافت‌های بینی و گلو مرتعش شوند و موجب خروپف می‌شوند.

دلایل اصلی خروپف چیست؟

در حالیکه ما نفس می‌کشیم، هوا در یک جریان یکنواخت از بینی و دهان ما به ریه‌های ما به داخل و خارج جریان می‌یابد. هنگامیکه ما می‌نشینیم و به آرامی نفس می‌کشیم نسبتاً صداهای معدودی وجود دارند. هنگامیکه ما ورزش می‌کنیم، هوا با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و همچنانکه ما نفس می‌کشیم برخی صداها را تولید می‌کند. هنگامیکه ما در خواب هستیم، ناحیه پشت گلو گاهی اوقات باریک می‌شود.

همان میزان هوا که از میان این روزنه کوچکتر عبور می‌کند می‌تواند سبب شود بافت‌هایی که روزنه را احاطه می‌کنند مرتعش شوند، که به این ترتیب می‌تواند سبب صداهای خروپف شود. افراد مختلف که خروپف می‌کنند ممکن است دلایل مختلفی برای باریک شدن این ناحیه در پشت گلو داشته باشند. باریک شدن می‌تواند در بینی، دهان یا گلو باشد.

هر فردی می‌تواند خروپف کند. اغلب، افرادیکه به طور منظم خروپف نمی‌کنند پس از یک بیماری ویروسی، پس از نوشیدن الکل، یا هنگامیکه برخی داروها را مصرف می‌کنند، خروپف را گزارش خواهند کرد. مطالعات تخمین می‌زنند که ۴۵% مردان و ۳۵% زنان به صورت منظم خروپف می‌کنند. افرادیکه خروپف می‌کنند می‌توانند هر نوع بدنی داشته باشند.

ما اغلب یک مرد درشت هیکل با یک گردن کلفت را به عنوان یک خروپف کننده تصور می‌کنیم. هر چند، یک زن لاغر با یک گردن باریک می‌تواند به همان بلندی خروپف کند. به طور معمول، به مرور که افراد مسن‌تر می‌شوند و افزایش وزن پیدا می‌کنند، خروپف بدتر می‌شود.

تنفس دهانی و خروپف

همانطور که در بالا بحث شد، ما به طور طبیعی می‌خواهیم که از طریق بینی تنفس کنیم. به دلیل انسداد راه‌های بینی برخی افراد نمی‌توانند از طریق بینی‌شان تنفس کنند. این مسئله می‌تواند با انحراف تیغه، آلرژیها، عفونت‌های سینوسی، تورم مخروط ها، یا آدنوئیدهای بزرگ ایجاد شود.

در بالغین، معمولترین علل انسداد انحرافات تیغه‌ای ناشی از شکستگی بینی یا تورم بافتی ناشی از آلرژیها هستند. در کودکان، اغلب آدنوئیدهای بزرگ علت انسداد هستند. بنابراین افراد با انسداد راه هوایی بینی که باید از طریق دهانشان تنفس کنند گاهی اوقات "دهانی تنفس کننده" نامیده می‌شوند. بیشتر دهانی تنفس کنندگان خروپف می‌کنند، زیرا جریان یافتن هوا از طریق دهان سبب ارتعاش قویتر بافت‌ها می‌شود.

هنگامیکه ما خواب هستیم، معمولاً (اگر چه نه همیشه) دراز می‌کشیم. جاذبه جهت فشار آوردن روی تمام بافت‌های بدن عمل می‌کند، اما بافت‌های گلو نسبتاً نرم و شل هستند. بنابراین، هنگامیکه ما روی پشت خود دراز می‌کشیم، جاذبه سقف دهان، زبان کوچک و زبان را به سمت عقب فشار می‌دهد. این مسئله اغلب راه هوایی را جهت ایجاد تلاطم در جریان هوا، ارتعاش بافت و خروپف باریک می‌کند. اغلب، اگر به خروپف کننده با ملایمت یادآوری شود (با آرنج به دنده‌ها) که به پهلویش بچرخد، بافت‌ها دیگر به سمت عقب فشار داده نمی‌شوند و خروپف کردن کاهش می‌یابد.

داروها و الکل و خروپف

علت ریشه‌ای خروپف ارتعاش بافت‌ها در حین تنفس کردن است. برخی داروها مثل الکل می‌توانند منجر به افزایش شل شدن در طی خواب شوند. همچنان که عضلات سقف دهان، زبان، گردن و گلو بیشتر شل می‌شوند، کلاپس‌های راه هوایی بیشتر می‌شود. این مسئله منجر به کوچکتر شدن راه هوایی و ارتعاش بافتی بیشتر می‌شود. برخی داروها به سطوح عمیق‌تر خواب کمک می‌کنند که همچنین می‌تواند خروپف را بدتر کند.

افرادی که خروپف می کنند ممکن است یکی از مشکلات زمینه ای زیر را داشته باشند :

- قدرت انقباضی ضعیف ماهیچه ها در زبان و گلو

هنگامی که ماهیچه ها در اثر مصرف الکل یا داروهای خواب آور بیش از حد شل شده باشند، زبان به عقب و داخل راه هوا می افتد، یا اینکه ماهیچه های گلو از اطراف به داخل راه هوایی کشیده می شوند. این وضعیت همچنین می تواند در طول خواب عمیق نیز اتفاق بیفتد.

- راه های هوای بینی مسدود شده

در یک بینی گرفته یا کیپ شده برای کشیدن هوا به داخل نیاز به تلاش بیشتری می باشد. این حالت یک مکش شدید در گلو ایجاد می کند و بافت نرم گلو را به هم می چسباند و باعث خروپف می شود. بنابراین خروپف اغلب فقط در زمان فصل آلرژی یا سرماخوردگی یا عفونت سینوسی رخ می دهد.

همچنین بدشکلی بینی یا دیواره بینی از قبیل انحراف تیغه بینی (تغییر شکل دیواره ای که یک سوراخ بینی را از دیگری جدا می کند) می تواند باعث چنین انسدادی شود.

- تنگی مادرزادی بینی و حلق

- پولیپ بینی

- احتقان بینی

- بزرگی لوزه ها

کودکان با لوزه های بزرگ اغلب خروپف می کنند.

- بزرگی زبان

- چاقی

افراد چاق دارای بافت حجیم گردن هستند.

- بلندی کام نرم و زبان کوچک

- معمولا خوابیدن در حالت طاق باز، خرخر را تشدید می کند.

اگر دارای شرایط زیر هستید حتما با پزشک مشورت کنید:

در حالی از خواب می پریدکه احساس خفگی می کنید

خروپف شما دیگران را کلافه کرده‌است

وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس سرحالی نمی‌کنید

در طول روز خسته هستید

با سر درد از خواب بیدار می شوید

نمی‌توانید تمرکز کنید و یا مسائل را به خاطر بسپارید