۵۰ درصد استخدام های دولتی از میان افراد نابینا انجام شده است

حسین نحوی نژاد در نشست روز جهانی نابینایان گفت: ۲۶۰ میلیون کم بینا و نابینا در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر نابینای مطلق هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ این آمار کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: براساس بانک اطلاعات بهزیستی ۱۱ درصد از معلولان تحت پوشش در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل ۱۶۰ هزار نفر می شود که از این تعداد ۴۰ درصد را زنان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد افراد دارای اختلالات بینایی، دانشجو هستند گفت: تبعیض هایی در استخدام های دولتی برای این افراد وجود دارد.

وی افزود: براساس قانون، ۳ درصد از استخدام ها باید از این افراد انجام شود اما شرایط خاص و عجیب و آزمون هایی که برگزار می شود محدودیت هایی را برای استخدام این افراد ایجاد کرده است.آموزش و پرورش زمینه استخدام زیادی برای معلولان دارد اما متأسفانه محدودیت هایی در مصاحبه برای نابینایان ایجاد می‌کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: زیرساخت های ما هم ضعیف است، در زمینه استفاده معلولان از فضای شهری مناسب سازی کاملی صورت نگرفته و این موضوع نیازمند این است که قانونگذار، سازمان ها را مجاب به اجرای قانون کند. براساس گزارش به دست آمده به طور متوسط ۳۰ درصد مناسب سازی در کشور انجام شده که ممکن است این آمار در برخی مناطق متفاوت باشد. به طور مثال ایستگاه های اتوبوس مناسب سازی نشده اند.

نحوی نژاد همچنین به اشتغال این افراد اشاره کرد و گفت: در زمینه اشتغال باید زمینه های مهارت و حس آموزی در مشاغل غیردولتی برای نابینایان ایجاد شود و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را کمک می کند تا بخشی از حقوق افراد نابینا را طی چند سال پرداخت کنند و یا بیمه این افراد نیز در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می شود.مراکز کودکان کم بینا و نابینا نیز باید گسترش یابد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص ایجاد برنامه های خاص ویژه نابینایان در صدا و سیما عنوان کرد: باید همانند افراد ناشنوا، برنامه های گفتاری برای نابینایان در نظر گرفته شود.در حال حاضر ۳ هزار نابینا در مقاطع کارشناسی به بالا، فارغ التحصیل شده اند و ۱۵ هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند،همچنین ۱۴۶ نفر دکترای تخصصی و ۵۰۰ نفر نیز کارشناسی در رشته های مختلف دارند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد استخدام های دولتی از میان افراد نابینا انجام شده است، تأکید کرد: در بخش غیر دولتی نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد استخدام نابینایان در نوسان بوده و این موضوع باید افزایش پیدا کند.

نحوی نژاد ضمن اعلام نارضایتی نسبت به روند اشتغال این افراد در بخش خصوصی گفت: به دنبال این هستیم که کارگاه های حرفه آموزی را افزایش دهیم چراکه آمار بیکاری در بین نابینایان و کم بینایان ۴۰ درصد است که تعداد زنان نابینای بیکار بیشتر است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد بودجه ای که به نابینایان اختصاص پیدا می کند نیز گفت: برای نگهداری در مراکز نابینایان چندان سهمی ندارند اما در بین مستمری بگیران ۳۰ درصد نابینایان مطلق هستند و برای تجهیزات پزشکی و بهداشتی نیز سال گذشته بودجه آنها به ۷ درصد رسید که امسال سعی می کنیم آن را به ۱۰ درصد برسانیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص برنامه غربالگری و تأثیر آن در کاهش تعداد اختلالات نابینایی گفت: در سال گذشته سه میلیون کودک ۳تا ۶ سال غربالگری شدند که از این میان ۲۰۰ هزار نفر به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند و مشخص شد ۶۵ هزار نفر دارای عیوب انکساری هستند و مابقی نیز دچار سایر اختلالات ساختاری قرنیه و غیره بودند.

وی باتأکید بر اینکه ۴۲ هزار نفر از افراد دچار اختلال بینایی در ۳۵ مرکز خدمات بهزیستی خدمات دریافت کرده اند تصریح کرد: درحال حاضر ۱۳ هزار مرکز کودک و خانواده کم بینا و نابینا در سطح کشور فعالیت می کنند که باید تعداد آنها افزایش پیدا کند.