آیا درخواست تعویق روند انتخابات از سوی شهردار تهران بوده است؟

 محسن هاشمی در پایان نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به دستورجلسه‌های امروز صحن اشاره و اظهار کرد: پیرو دستور‌های جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ انتخاب شده اند. همین طور کلیات لایحه استفاده از بودجه غیرنقد به تصویب رسید و در نهایت فوریت چارت تشکیلاتی در شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که فوریت آن به تایید نرسید.

وی با اشاره به جلسه هم اندیشی روز گذشته اعضای شورای شهر و اتخاذ تصمیمی مبنی بر توقف ۵ گزینه تصدی پست شهرداری تهران اضافه کرد: تصمیم اعضای شورای شهر این بود که اعضای شورا به شهردار تهران، آقای افشانی تعهد حداکثری داشته باشند و برای تثبیت مدیریت شهری این موضوع به تعویق افتاد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی از طرق مختلف موضوع منع به کارگیری بازنشستگان در تشکیلات خود را دنبال می‌کنند، گفت: در مجلس نیز گروهی با درخواست اعضای شورای شهر و با همراهی نمایندگان تهران در مجلس، استفساریه‌ای را در رابطه با شهرداری تهران و سایر کلانشهر‌ها مطرح کردند. موضوع در کمیسیون‌های اجتماعی و شورا‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت و ما فکر کردیم اگر ۵ نفر را بخواهیم به عنوان گزینه انتخاب کنیم، شاید آن‌ها در تصمیم گیری خود دچار خلل شوند.

هاشمی با بیان اینکه نظر جمعی این بود که یک یا دو روز تاخیر در انتخاب ۵ گزینه مشکلی را ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: بحث‌های زیادی انجام شد و در نهایت در جلسه هم اندیشی اجماع بر این بود که بعد از نظر کمیسیون‌های اجتماعی و شورا‌های مجلس تصمیم گیری لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این قانون ۳۱ شهریور ماه امسال برای ثبت به دست روزنامه‌ها رسیده است، توضیح داد: نظر حقوق دانان بر این است که این قانون دو ماه پس از ثبت رسمی لازم الاجرا است که بر همین اساس ما تا اول آذرماه فرصت داریم. البته نگاه دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه ۱۵ روز پس از ابلاغ در روزنامه‌ها این قانون قابل اجرا است که در این صورت ما تا ۱۵ آذرماه فرصت داریم.

رئیس شوای اسلامی شورای شهر با بیان اینکه در نهایت این کمیسیون‌های اجتماعی و شورا‌های مجلس است که باید نظر نهایی را اعلام کند، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درخواست تعویق روند انتخابات از سوی شهردار تهران بوده است، گفت: خیر به هیچ وجه! این درخواست از سوی آقای افشانی مطرح نشده و نظر تمامی اعضای شورا بوده است.

هاشمی درباره وضعیت بازنشستگی گزینه‌هایی که نام آن‌ها برای تصدی پست شهرداری مطرح شده است، عنوان کرد: استعلام‌های لازم صورت گرفته و افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند هیچ کدام فرصتی کم‌تر از ۳ سال برای بازنشستگی ندارند.

در ادامه خبرنگاری درباره وضعیت بازنشستگی شخص هاشمی سوال کرد که وی پاسخ داد: من برای بازنشسته شدن ۴ سال فرصت دارم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا اعضای شورا شهر تمایل ندارند هاشمی شهردار شود، با خنده گفت: شاید به این دلیل است که آن‌ها علاقه شدیدی به من دارند و می‌خواهند من در شورا حضور داشته باشم، البته بعضی از اعضا هستند که مرا دوست ندارند و می‌خواهند من شهردار شوم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند انتخاب‌های اعضای شورا حزبی شده است، تصریح کرد: خیر! انتخاب شهردار به هیچ وجه حزبی نیست و ما اجازه اعمال نفوذ احزاب را نمی‌دهیم. در جلسات بررسی‌ها و بحث‌های زیادی برای انتخاب شهردار می‌شود.