افزایش حمله خرس به انسان در ایران

 با کاهش دمای هوا و نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال با توجه به کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری شاهد حمله خرس به چند نفر از مردم استان بودیم.

محسن ابراهیمی امروز  با اشاره به اینکه در ابتدای آبان‌ماه جاری سه نفر از مردم استان در حمله با خرس دچار مصدومیت شدند گفت: دو نفر از این افراد آقایانی ۴۹ و ۳۲ ساله در منطقه شیخ عالی و سرتنگ الگی منطقه بازفت بودند که از ناحیه دست و پا آسیب دیدند.

مسؤول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در حادثه دیگری کودکی ۱۰ ساله در کوه مشرف به روستای دستنا مورد حمله یک قلاده خرس قرار گرفت و از ناحیه پا به شدت مصدوم شد.

وی از مردم خواست از ورود به ارتفاعات و مناطق بکر طبیعی و مکان‌هایی که احتمال زندگیحیات وحش در آن‌ها وجود دارد، خودداری کنند.

شهرام احمدی امروز  گفت: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، بروز خشکسالی‌های پی در پی، کاهش پوشش گیاهی، توسعه باغات و مزارع در مناطق بکر و ارتفاعات و از بین بردن امنیت حیات وحش با رواج استفاده از سلاح شکاری از جمله عوامل ایجاد تعارض بین انسان‌ها و حیوانات است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر ساله شاهد آسیب‌های جانی و مالی بر اثر حمله حیات وحش به انسان‌ها و مزارع در استان هستیم افزود: در هر حادثه بازرسان این اداره‌کل به محل اعزام می‌شوند و میزان خسارت را ارزیابی و به سازمان کل ارسال می‌کنند، در صورت تأمین بودجه خسارت ناشی از حمله حیات وحش به باغات و مزارع پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه کاهش خسارات به مزارع آموزش‌هایی برای مردم محلی در خصوص حصارکشی و فنس‌کشی باغات و زمین‌های زراعی ارائه شده است.

احمدی با اشاره به اینکه حیات‌وحش در حالت معمولی روحیه تهاجمی ندارند ادامه داد: حملات خرس قهوه‌ای به مردم در استان به دلیل ورود به زیستگاه این حیوان در زمان‌های زادآوری بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مردم توصیه کرد به مناطق دور از دست‌رس و ارتفاعات کوه‌های مشرف به روستاها و شهرها وارد نشوند.

گفتنی است محدوده‌های جنگلی و کوهستانی چهامحال و بختیاری نظیر مناطق حفاظت شده سبزکوه، هلن، قیصری و منطقه شکار ممنوع خدا آفرید زیستگاه خرس قهوه‌ای است.

این گونه جانوری معمولاً یک تا سه و به ندرت تا ۶ توله با وزن تقریبی ۳۰۰ الی ۵۰۰ گرم در طی خواب زمستانی به دنیا می‌آورد، نوزادان بسیار نارس متولد می‌شوند و به مدت ۳ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند و به وزن ۱۵ کیلوگرم می‌رسند.