راهکارهای حل بیماری مدرک گرایی

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره مشکل دانشگاه‌گرایی اظهار کرد: همه اجزای سیستم در کاری که باید انجام دهند باید احساس مسؤولیت کنند و اگر قرار باشد دنبال مقصر بگردیم همه اجزا مقصرند.

وی افزود: مثلا در همین صدا و سیما چقدر درباره نفرات برتر تبلیغ می‌شود؟ یا جلوی دانشگاه تهران چقدر روی در و دیوار تبلیغ است؟ در فیلم و سریال‌ها چقدر به کسانی که مهارت آموزند نقش مثبت می‌دهند و چقدر به کسی که پزشک و مهندس است؟

میرزاده درباره وجود قوانین در این باره گفت: آیا شما تصور می‌کنید مشکل از قانون است ما در کشورمان حداقل می‌توانیم بگوییم کمبود قانون نداریم. برای نجاری و کشاورزی و تولید، لازم نیست مدرک داشته باشیم اما ما مدرک گرایی را به جایی رساندیم که همه بچه ها مدرک داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای حل بیماری مدرک گرایی، افزود: هنرستان‌های کاردانش تخصص گرایی را دنبال می‌کنند و تکنیسین و کارگر ماهر تربیت می‌کنند؛ تقاضا داریم تا صاحبنظران اگر در قانونگذاری و نظارت مجلس در این حیطه نظری دارند به ما اعلام کنند و به جای کلی‌گویی به صورت مستند موارد را به کمیسیون ارائه کنند.